دیدبان

نهادسازی عربستان در دریای سرخ برای مقابله با ایران و ترکیه

نهادسازی عربستان در دریای سرخ برای مقابله با ایران و ترکیه
دیدبان؛ روز چهارشنبه وزرای خارجیه هفت کشور ساحلی دریای سرخ و خلیج عدن در ریاض امکان تاسیس یک تشکل جدید را بررسی کردند که برخی رسانه‌های نزدیک به عربستان می‌گویند یکی از اهداف نهاد جدید مقابله با نفوذ ایران و ترکیه در دریای سرخ است.
چهارشنبه گذشته، وزرای خارجه هفت کشور عربستان، مصر، یمن، سودان، جیبوتی، سومالی و اردن در ریاض گرد هم آمدند تا برای تاسیس یک تشکل جدید میان این کشور‌ها گفتگو‌هایی انجام دهند. این وزرا در پایان جلسات‌شان تشکل کشور‌های ساحلی دریای سرخ و خلیج عدن را تاسیس کردند.
عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان، گفته ایده این تشکل را مدتی قبل ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه سعودی، به منظور ایجاد سازوکاری میان این هفت کشور مطرح کرده بود تا با چالش‌ها در گذرگاه‌های آبی مقابله کنند.
پس از پایان نشست، وزرای خارجه شرکت‌کننده با ملک سلمان دیدار کردند. الجبیر اعلام کرده که مقامات بلندپایه هفت کشور ساحلی بزودی برای تکمیل اساسنامه تشکل جدید دیدار خواهند کرد. به گفته الجبیر، تشکل جدید جنبه‌های اقتصادی، امنیتی، نظامی، تجاری، محیط زیستی و توسعه‌ای خواهد داشت.
از زمان روی کار آمدن محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، مقابله با نفوذ منطقه‌ای تهران یکی از اولویت‌های ریاض شده است. در جنگ یمن، عربستان ادعا می‌کند که برای مقابله با گسترش نفوذ ایران در یمن، به این کشور حمله کرده است. برخی رسانه‌های نزدیک به عربستان می‌گویند این تشکل جدید منطقه‌ای هم برای مقابله با نفوذ منطقه‌ای ایران و ترکیه در دریای سرخ و باب المندب است.
به نوشته روزنامه العرب، اگر چه تلاش‌ها برای افزایش همکاری و هماهنگی میان کشور‌های عربی در دریای سرخ تحت عنوان همکاری اقتصادی و امنیتی صورت می‌گیرد، اما هدف بلندمدت آن مقابله با گسترش نفوذ چندوجهی ایران و ترکیه است.
عربستان، حوثی‌های یمن را متهم می‌کند که با ایران روابط نزدیکی دارند. در آن سوی دریای سرخ هم ترکیه حضور تجاری و سرمایه‌گذاری خود در سودان را تقویت کرده است. عربستان از نفوذ ایران و ترکیه در دو طرف دریای سرخ نگران است. از دیدگاه عربستان کشور‌های دریای سرخ فاقد یک نهادی هستند که میان آن‌ها علیه ایران و ترکیه وحدت ایجاد کند. قبل از مطرح شدن تاسیس یک نهاد منطقه‌ای، عربستان و امارات تلاش کردند اختلافات میان کشور‌های دریای سرخ را رفع کنند تا زمینه برای تاسیس نهاد مزبور فراهم شود. اخیرا ریاض و ابوظبی توانستند میان دو کشور اتیوپی و اریتره صلح برقرار کنند.
دریای سرخ یکی از مهمترین مسیر‌های کشتیرانی بین المللی است که حدود ۱۵ درصد از تجارت جهانی از آن عبور می‌کند و کشور‌های اطراف آن حدود ۲۰۰ میلیون نفر جمعیت دارند. باب المندب، که یکی از گذرگاه‌های استراتژیک جهان است، در ورودی دریای سرخ قرار دارد. در ماه‌های گذشته به دلیل اوج‌گیری جنگ یمن، حداقل یک بار نفتکش‌های سعودی در این تنگه آسیب دیدند.
العرب از قول ناظران نوشته که ایده تاسیس نهادی برای کشور‌های دریای سرخ و خلیج عدن، یک پیام سیاسی درمورد محاصره نفوذ ایران و ترکیه در منطقه است.
نهاد جدید ممکن است شبیه شورای همکاری خلیج فارس باشد. چرا که این شورا هم در ابتدا برای مقابله با سیاست‌های ایران تاسیس شد و سپس توسعه یافت.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»