دیدبان

آنچه از دوران فوتبال ایرج دانایی فرد باید بدانید

آنچه از دوران فوتبال ایرج دانایی فرد باید بدانید
دیدبان؛ نام ایرج دانایی‌فرد یادآور اولین گل ایران در تاریخ جام‌جهانی است. افتخاری بزرگ که نصیب هافبک چپ پای سابق فوتبال ایران شد.ایرج دانایی‌فرد فرزند علی دانایی‌فرد بزرگ است. علی دانایی‌فرد از تاثیرگذارترین چهره‌های تاریخ باشگاه استقلال است و طولانی‌ترین مدت مربیگری را در تاریخ این باشگاه دارد همین مساله باعث حضور ایرج از سنین خردسالی در تیمهای پایه باشگاه تاج (استقلال) شد.
حضور در ترکیب اصلی استقلال با وجود بازیکنان چپ پای توانمند آن دوره این تیم کمی سخت بود و ایرج را از استقلال دور کرد و این بازیکن به تیم شفق و بعدها برای گذراندن خدمت سربازی به عقاب و پاس رفت و به همراه پاس قهرمان ایران شد.درخشش این بازیکن چپ‌پا دوباره درهای استقلال را برای او گشود و این بازیکن در سال ۱۳۵۶ مجدداً به تیم محبوبش بازگشت و ارائه نمایش ممتاز در مسابقات باشگاهی کشور موجب شد تا کادر فنی تیم ملی برای دعوت او به تیم ملی  مجاب شوند و او اولین بازی ملی خود را در رقابتهای انتخابی جام جهانی ۱۹۷۸ انجام داد رقابتهایی که منجر به نخستین حضور ایران در جام‌جهانی شد.
حضور در جام‌جهانی ۱۹۷۸
ایرج دانایی‌فرد در بازی اول ایران در تاریخ جام‌جهانی برابر تیم ملی هلند جایی در ترکیب نداشت. ایران در این دیدار با نتیجه با ۳ بر صفر مغلوب حریف نامدار خود شد.تیم ملی در دومین مسابقه باید با اسکاتلند روبه‌رو می‌شد برای این بازی اعضای کادرفنی انگلیس با کادر فنی ایران دیدار داشتند و نتیجه مشاوره آنها این شد که باید یک بازیکن باید مامور آرچی جمیل ستاره تیم ملی اسکاتلند شود که با نظر مربیان تیم ملی ایرج دانایی فرد برای انجام این ماموریت در ترکیب اصلی قرار گرفت.
ایرج در خنثی کردن کلیدی‌ترین بازیکن اسکاتلند موفق بود ولی دفاع ایران در نیمه اول به اشتباه دروازه خودی را باز کرد تا اینکه در نیمه دوم و در دقیقه ۶۰ اتفاقی تاریخی در فوتبال ایران رقم خورد و ایرح دانایی‌فرد با یک حرکت پابه توپ و تکنیکی دفاع حریف را باز کرد و تقریباً از زاویه بسته دروازه را باز کرد تا ایران اولین امتیاز در تاریخ جام جهانی را بدست آورد.این نمایش درخشان باعث شد تا دانایی‌فرد در بازی سوم مقابل پرو نیز در ترکیب اصلی قرار گیرد.
حضور در تیم منتخب جهان و لژیونر شدن
گلزنی در جام‌جهانی تنها افتخار دانایی‌فرد نیست این بازیکن پس از ارائه نمایش درخشان در جام‌جهانی برای خداحافظی پله اسطوره تاریخ فوتبال جهان به تیم منتخب جهان دعوت شد تا اولین بازیکن ایرانی باشد که به این افتخار نایل می‌شود.این بازی به میزبانی باشگاه کاسموس نیویورک برگزار شد و دانایی‌فرد پس از این سفر در فوتبال آمریکا ماندنی شد. در آن سالها فوتبال آمریکا بزرگترین چهره‌های فوتبال جهان نظیر یوهان کرویف و فرانس بکن باوئر را جذب کرده بود و دانایی فرد ۴ سال در فوتبال این کشور بازی و پس از آن از دنیای فوتبال خداجافظی کرد.
دانایی‌فرد در جام ملتهای آسیا در سال ۱۹۸۰ نیز عضو تیم ملی بود و به همراه این تیم به مقام سومی مسابقات دست یافت. مهاجرت به آمریکا و اجرای قانون منع استفاده از بازیکنان بالای ۲۷ سال در تیم ملی باعث شد تا حضور این بازیکن چپ پا در تیم ملی به پایان برسد.

مرتبط‌ها

راه کاهش ظلم در خانواده افزایش حرمت پدر است

خروجی قرمز حمل سلاح آسان در ایران

خادمیاران رضوی: طلیعه‌ای نو از «آفتاب» فرهنگ شیعی

تحلیلهای رنگین برای عمامه خونین

سبکِ زندگی پرونده‌ساز!

تعداد بالای پرونده در قوه؛ آسیب اجتماعی یا اشکلات ساختاری؟