دیدبان

قطعنامه سناتور آمریکایی برای ولیعهد سعودی

قطعنامه سناتور آمریکایی برای ولیعهد سعودی
دیدبان؛ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی کنگره، باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز دوشنبه تاکید کرد: قصد دارم قطعنامه‌ای را آماده کنم که در آن نام محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به عنوان مسئول قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی خواهد آمد.
وی در پاسخ به سئوالی درباره مفاد این قطعنامه تصریح کرد: این قطعنامه رسما محمد بن سلمان را مسئول قتل خاشقچی معرفی می کند... این یک بیانیه قاطع از سوی سناتورهای جمهوریخواه است. یک محکومیت مستحکم و قاطع علیه ولیعهد سعودی و مسئول دانستن وی به خاطر قتل یک روزنامه نگار. این یک بیانیه قاطع از سوی سنا ایالات متحده است و تصور می کنیم این قطعنامه تصویب شود.
البته به نظر می رسد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در نهایت با این قطعنامه مخالفت خواهد کرد. ترامپ تاکنون در برابر درخواست نمایندگان آمریکایی برای مسئول دانستن محمد بن سلمان در قتل خاشقچی ایستادگی کرده و حاضر به پذیرش این در خواست نشده است.
ترامپ مدعی است که شواهد و اسناد کافی برای مسئول دانستن محمد بن سلمان در قتل خاشقچی وجود ندارد.
کورکر طی روزهای اخیر رایزنی های گسترده ای را با رهبران سنا آغاز کرده است تا حمایت لازم برای تصویب این قطعنامه را جلب کند.
هفته گذشته نیز تعدادی از سناتورهای هر دو حزب به رهبری لیندسی گراهام قطعنامه ای را معرفی کردند که در آن ولیعهد سعودی شریک جرم در قتل خاشقچی شناخته شده بود.
سناتورهای آمریکایی پس از اطلاع یافتن از اسناد سازمان سیا به این جمع بندی رسیده اند که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در قتل خاشقچی نقش مستقیم داشته است. حامیان این قطعنامه اطمینان دارند که 51 رای لازم برای تصویب آن را در اختیار خواهند داشت.
حاکمان عربستان سعودی هرچند تمامی مطالب درز یافته به رسانه‌ها مبنی بر قتل جمال خاشقچی را رد می‌کردند، اما سعودی‌ها نهایتا تحت فشار افشاگری‌های امنیتی و رسانه‌ای، در حالی که بیش از دو هفته منکر وقوع هر حادثه‌ای برای جمال خاشقچی در کنسولگری سعودی در استانبول بود، به کشته شدن وی داخل عمارت کنسولگری اعتراف کردند. با این همه فشار رسانه‌ها و افکار عمومی در سطح منطقه و جهان روی حاکمان عربستان سعودی برای افشای تمامی ابعاد این رسوایی ادامه دارد.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»