دیدبان

ظهور مسیحیتی جدید از چین

ظهور مسیحیتی جدید از چین
دیدبان؛ بارقه شرقی که خودشان را با نام "کلیسای پروردگار بزرگ" می‌خوانند، به جنبش دینی جدیدی در چین گفته می‌شود که از سال 1991 آغاز شده است. بر اساس گزارش منابع دولتی، اعضای این جنبش 3 الی 4 میلیون نفر تخمین زده می‌شود. این نام از عهد جدید و انجیل متی گرفته شده که در 24:27 آمده است:" زیرا همچنان که صاعقه در شرق آسمان پدید می‌آید و نورش تا به غرب می‌رسد، ظهور پسر انسان نیز چنین خواهد بود".
مؤلفه اصلی این گروه این است که با اراده خدا، عیسی مسیح در کالبد یک زن چینی به زمین برگشته است. این جنبش توسط مقامات چینی مردود شمرده شده است و مریدان آن را متهم به انجام جرم‌های زیادی از جمله قتل انسان‌های بی‌گناه مسیحی که با آن‌ها مخالف باشند می‌کنند. علاوه بر این، برخی رسانه‌های بین‌المللی از آن‌ها به عنوان سازمانی تروریستی یاد می‌کنند. البته این نهاد تمامی اتهامات را رد می‌کند و برخی متخصصان به این نتیجه رسیده‌اند که در مورد اتهامات مبالغه شده است.
با وجود اعلام این فرقه مبنی بر احتمال غلط بودن هرگونه اطلاعاتی در مورد رهبر آن، پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که شخصی که این فرقه معتقد به ظهور مسیح در کالبد آن است، خانم یانگ ژیانگبین می‌باشد که در سال 1973 در شمال غربی چین به دنیا آمده است. در سال 1989 که دوران احیای دوباره کلیساهای مستقل چینی بود، این فرد به یکی از کلیساها رفته و کلماتی را بیان می‌کرده که پیروان آن کلیسا، وی را با عیسی مسیح مقایسه می‌کرده‌اند. بعداً پیروانی برای این فرد پیدا شده و اعلام کردند که خدای حقیقی در کالبد این بشر تجسم یافته است. بدین ترتیب آن کلیسا نام خود را به " کلیسای پروردگار بزرگ" تغییر داد.
در میان پیروان این دین، شخصی به نام ژائو ویشن وجود دارد که رهبر بخشی از مخالفان حکومت چین بوده است. البته نظر دیگری هم هست که درگیر کردن ژائو ویشن در این ماجرا به دلیل تعصب مردسالاری رسانه‌های چینی است که نمی‌خواهند قبول کنند جنبشی اجتماعی توسط یک زن پایه‌گذاری شده است. پس از برخورد پلیس با این فرقه، رهبران آن به شهرهای دیگر چین رفتند و در آنجا پیروان خود را بیشتر کردند. اکنون وی را به عنوان کشیش اعظم کلیسای پروردگار بزرگ می‌شناسند که به نوعی رهبر اجرایی فرقه محسوب می‌شود.
یانگ ژیانگبین (عکس راست) و ژائو ویشن (عکس چپ)
سرکوب و گسترش
دولت چین فوراً به این گروه مظنون شد زیرا تعلیمات آن‌ها را ضد تعلیمات کمونیستی می‌دانست و از میانه دهه نود میلادی سرکوب گسترده‌ای علیه این کلیسا آغاز شد. در سال 2000 یانگ و ژائو به ایالات متحده رفتند و در سال 2001 اعلام شد که این‌ها پناهنده سیاسی هستند. از آن زمان، آن‌ها در نیویورک زندگی کرده و از آنجا این جنبش را رهبری می‌کنند.
به رغم سرکوب دولت چین و اعلام سایر کلیساهای چینی مبنی بر اینکه این نوعی ارتداد از مسیحیت است، این فرقه در چین رشد کرده است. وقتی‌که یکی از کشیش‌های مخالف این کلیسا در سال 2014 به قتل رسید، سرکوب مقامات چینی علیه این فرقه افزایش یافت و چندین هزار نفر از معتقدان به این فرقه به خارج فرار و در کشورهای کره جنوبی، ایالات متحده، هنگ کنک، تایوان، اسپانیا، کانادا، ایتالیا و فرانسه شعبات این کلیسا را دایر کردند و اکنون سایر مردم جهان به غیر از چینی‌ها نیز در حال پیوستن به این فرقه هستند.
موفقیت ناخواسته این کلیسا در کشورهایی بوده است که آزادی دین وجود داشت و به تولیدات رسانه‌ای در مورد این فرقه نیز رسیدند تا جایی که برخی از فیلم‌های ساخته آنها در جشنواره فیلم مسیحی جایزه گرفتند.
باورها
بر اساس اعتقاد پیروان این فرقه، خداوند در کالبد عیسی مسیح از کشوری در شرق ( که چین باشد) ظهور کرده است. بنابر باور ایشان، عیسی مسیح خود را قربانی کرد تا گناهان نسل بشر آمرزیده شود اما این باعث نشد که ذات گناهکار بشر پاک شود. اکنون خداوند می‌خواهد با این کلیسا کاری کند که ذات بشر نیز پاک شود. رهبر فرقه تاریخ جهان را به سه عصر تقسیم کرده است: عصر قانون، عصر رحمت و عصر "بارقه شرقی". بر اساس گفته‌های وی، سایر کتب مقدس مسیحیان مورد تأیید هستند اما چون توسط انسان‌ها ضبط و نوشته‌شده‌اند، اشتباهاتی نیز در آن وجود دارد. 
برای عضویت در این کلیسا نیازی به غسل تعمید یا عبادت خاصی نیست و تنها با اعلام ایمان به خدای تجسم یافته در کالبد جدید، فرد عضو این فرقه می‌شود و حتی برای مطالعه در مورد آن کمک‌هزینه‌هایی نیز وجود دارد.
این کلیسا معتقد است که در زمان ما راهنمایی که برای بشر می‌توان یافت کتاب "جهان ظاهر شده در کالبد"  است. بر اساس گفته رهبر این گروه، در این کتاب بیش از یک میلیون کلمه برای راهنمایی بشر وجود دارد. 
بر اساس عقاید این کلیسا، هم‌زمان با ظهور خداوند در کلیسای بزرگ، شیطان بزرگ نیز با عنوان "اژدهای قرمز" ظهور کرده است که تجسم آن را در حزب کمونیست چین است. البته این ایده که حزب کمونیست چین به دلیل سرکوب مسیحیان این کشور، شیطان باشد قبلاً توسط نهضت شوترها که مخالف حزب کمونیست بودند اعلام شده بود. 
بارها خبرهایی در مورد اقدامات مجرمانه این فرقه منتشر شده است که منبع آن‌ها یا حزب کمونیست چین بوده و یا کلیساهای مخالف این فرقه. رهبران این گروه همواره این اخبار را جعلی خوانده و اعلام کرده‌اند هیچ نسبتی به اقدامات مجرمانه ندارند.
 

مرتبط‌ها

راه کاهش ظلم در خانواده افزایش حرمت پدر است

خروجی قرمز حمل سلاح آسان در ایران

خادمیاران رضوی: طلیعه‌ای نو از «آفتاب» فرهنگ شیعی

تحلیلهای رنگین برای عمامه خونین

سبکِ زندگی پرونده‌ساز!

تعداد بالای پرونده در قوه؛ آسیب اجتماعی یا اشکلات ساختاری؟