دیدبان
نقض حاکمیت ملی؛

کدام یک نماینده ملت هستند؟

کدام یک نماینده ملت هستند؟

دیدبان؛در هفته گذشته بحث قانون منع به کارگیری بازنشستگان و امکان تعلیق فدراسیون فوتبال از مباحث داغ رسانه‌ای بود. غالب رسانه‌ها به این نکته پرداخته‌اند که آیا فدراسیون ایران تعلیق خواهد شد یا خیر اما ما این جا قصدر داریم به جنبه‌ای دیگر از موضوع بپردازیم آن هم جنبه حاکمیت ملی است.

شرح ماجرا

این موضوع از جایی خبر ساز شد که جانی اینفانتینو رئیس فیفا که برای بازی فینال جام قهرمانان آسیا به تهران آمده بود در مصاحبه ای با مجری برنامه نود اعلام کرد که اگر به دلیل این مصوبه مجلس، رئیس فدراسیون ایران بدون رای گیری و استعفا از فدراسیون برود ما این را مصداق دخالت دولت در امور فوتبال می‌دانیم و تمام فعالیت‌های فوتبالی ایران در همه سطوح تعلیق خواهد شد. او همچنین گفت: «این مسئله که مجلس دارد از طریق یک مصوبه در اداره فدراسیون فوتبال دخالت می‌کند، از جانب فیفا قابل پذیرش نیست؛ برای فیفا، فدراسیون‌های فوتبال در سراسر دنیا، نهادهای غیردولتی و غیرسیاسی محسوب می‌شوند و به همین دلیل هیچگونه دخالتی از جانب پارلمان‌ها، از طریق مصوبات و مداخله در اداره فدراسیون‌ها پذیرفته نیست و نخواهد بود و به نظرم نباید اتفاق بیافتد؛ البته ما مثل همیشه در کمال احترام این را برای مجلس مطرح می‌کنیم که نباید این قانون را به فدراسیون فوتبال تحمیل کند، چراکه پیامدهای جدی برای فوتبال ایران به دنبال خواهد داشت و این اتفاق نباید بیافتد و ما هم نمی‌خواهیم چنین اتفاقی بیافتد»[1] .

استقلال و حاکمیت ملی

به نظر می‌رسد برای همگان روشن باشد که مسئله حاکمیت ملی و استقلال  هر کشور در اعمال حاکمیت در قلمرو خود، طبیعتا برای هر دولتی حیاتی است. در کشور ما بر اساس قانون اساسی مردم از طریق قوای سه گانه به اعمال حاکمیت می‌پردازند[2] لذا آن چیزی باید اجرا شود که نمایندگان مردم خواستار آن هستند.

فیفا: فوتبال حاکمیتی نیست!

در مسئله فدراسیون فوتبال که اخیرا مطرح شده است با مرور صحبت‌های اینفانتینو این نکته آشکار می‌گردد که او با گفتن این سخنان قصد دارد این را تفهیم کند که نهادهای حاکمیتی در ایران حق دخالت در امور فوتبال را ندارند و این دقیقا نقض حاکمیت ملی کشور است. فیفا سال‌هاست که با این ادعای غیرسیاسی بودن فوتبال به دخالت در امور داخلی کشورها پرداخته است. اتفاقا در مورد ایران این نخستین بار نیست که فیفا به دخالت در امور داخلی کشور می‌پردازد؛ در آذر ماه 1385 فیفا اعلام کرد به دلیل کناره گیری نامشخص محمد دادکان از ریاست فدراسیون ایران و دخالت مسائل سیاسی در امور این فدراسیون  لذا فوتبال ایران از حضور در تمام رقابت‌های بینالمللی محروم می‌گردد.

تلگرام: ارتباطات حاکمیتی نیست!

مسئله دخالت در امور کشور به فیفا ختم نمیشود بلکه این اتفاق در مورد "تلگرام" نیز رخ داد. زمانی که در بحبوحه اغتشاشات دی ماه 96 کانال تلگرامی آمد نیوز با انتشار تصاویر دروغ و دعوت اغتشاشگران به ادامه اعتراض و اردو کشی خیابانی عملا امنیت ملی کشور را نشانه رفته بود رئیس پیام رسان تلگرام به درخواستهای مسئولین ایرانی برای مسدود سازی این کانال پاسخ نداد و نهایتا پس از گذشت چند روز با فشارهای دیگری این کانال را مسدود کرد.

دوروف در توئیتی که در این مورد منتشر کرد به نکته‌ای خاص اشاره نمود: آن هم اینکه کانال آمد نیوز به دلیل نقض قوانین تلگرام مسدود شده است نه درخواست‌های ایران [3]. معنای این سخن آن است که این شرکت هیچ ابایی از دخالت در امور داخلی کشورها ندارد.

 NPT : توان هسته‌ای حاکمیتی نیست!

از موارد دیگر دخالت سازمان‌های بین‌المللی در امور داخلی کشور پیمانNPT  و پرو تکل الحاقی است که در آن موارد متعددی از این قبیل مشاهده می‌شود مثلا در ماده دوم پروتکل الحاقی آورده شده است که کشور عضو باید در مورد کلیه مکان‌هایی که در آن تحقیق و توسعه انجام می‌دهد، معادن و کارخانجات تغلیظ سنگ معدن اورانیوم، اطلاعات مربوط به مواد چشمه سوخت هسته‌ای، برنامه‌های کلی چشم‌انداز ده ساله در ارتباط با توسعه چرخه سوخت هسته‌ای را به آژانس اطلاع دهد و در هر کدام از این موارد که آژانس اطلاعات را کافی ندانست باید داده‌های دقیقتری ارسال شود. همچنین در ماده دوازده اشاره شده است که کشور باید ظرف یکماه روادید بازرسان آژانس را صادر نماید و این روادید دارای اعتبار یکساله باشند[4].

FATF : مبارزه با فساد حاکمیتی نیست!

در مورد FATF و لوایح چهارگانه دولت نیز این موضوع وجود دارد؛ آن جایی که در کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم، کنوانسیون تعریف خود از تروریسم را مبنا قرار می‌دهد نه تعریفی که نهادهای حاکمیتیِ داخلی از تروریسم دارند. این مورد در ماده دوم این کنوانسیون گنجانده شده است[5] .

حاکمیت مردم کجاست؟

فرجام کلام آنکه سازمان‌ها و ارگان‌های بین‌المللی دارای قوانین و استانداردهایی هستند که به ظاهر برای اعمال شفافیت و برابری همه در برابر قانون نگاشته شده‌‍‌اند ولی در عمل هدفی جز دخالت در امور کشورها و تضعیف حاکمیت ملی آنها در این پوشش وجود ندارد لذا  اگر در تعامل با آنها به این نکات توجه نشود باعث نقض حاکمیت ملی و خدشه وارد شدن به استقلال کشور می‌گردد؛ در حدی که رئیس فیفا اعلام می‌کند پارلمان ایران حق دخالت در مسائل فوتبال را ندارد و این مسئله‌ای است که به سادگی گذشتن از آن در آینده تبعات منفی گسترده‌ای را به دنبال دارد.

«حاکمیت مطلق بر جهان و انسان از آن خداست و هم او، انسان را بر سرنوشت اجتماعی خویش حاکم ساخته است. هیچ کس نمی‌تواند این حق الهی را از انسان سلب کند یا در خدمت منافع فرد یا گروهی خاص قرار دهد و ملت این حق خداداد را از طرقی که در اصول بعد می‌آید اعمال می‌کند.»(اصل 56 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران) نکته جالب توجه آنست که در اصول بعدی هم حرفی از فیفا و تلگرام مبنی بر واگذاری حق حاکمیت ملی به آنها به میان نیامده است. حال چرا این نهادهای مثلا بین‌المللی باید حقوق مردم را غصب کنند؟

 

 

1-https://www.varzesh3.com

2-https://fa.wikisource.org/wiki /قانون_اساسی_جمهوری_اسلامی_ایران

3- https://www.alef.ir/news/3961012274.html

4- https://fa.wikisource.org

5- http://www.un.org/law/cod/finterr.htm

مرتبط‌ها

ایستگاه انقلاب 11

زوایای ناآشنای مرد خاکستری دولت

در جستجوی ترکیبی از خیانت و خباثت

آیا جمهوری اسلامی به مفاهیم اصلی وجودی خود پایبند بوده است؟

دولت رمّالان

سرافراز؛ مُهره تخریب سازمان اطلاعات سپاه