دیدبان

اولین شیردهی عربستان به امریکا، پس از ماجرای خاشقچی

اولین شیردهی عربستان به امریکا، پس از ماجرای خاشقچی
دیدبان؛ به رغم فشارهای برخی قانونگذاران آمریکایی برای توقف فروش سلاح به عربستان سعودی به دلیل احتمال دست داشتن ولیعهد سعودی در ماجرای قتل «جمال خاشقچی» و همچنین وضعیت ناگوار انسانی در یمن، یک مقام وزارت خارجه ایالات متحده از توافق واشنگتن با ریاض برای فروش سامانه‌های ضد موشکی «تاد» خبر داده است.
طبق گزارش خبرگزاری «رویترز»، بعد از لابی‌های فشرده دولت «دونالد ترامپ» و حتی تماس تلفنی شخصی رئیس‌جمهور آمریکا با ملک سلمان، عربستان سعودی طی قراردادی به ارزش ۱۵ میلیارد دلار سامانه دفاعی موشکی «تاد» خریداری می‌کند.
بنا بر این گزارش، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه خبر داد که مقام‌های ریاض و واشنگتن سند و توافق مربوط به خرید این سامانه موشکی ساخت شرکت «لاکهید مارتین» را روز دوشنبه امضا کرده‌اند.
بنا بر اعلام واشنگتن، با امضای این توافق و سندهای مرتبط، خرید ۴۴ سامانه موشکی تاد و تجهیزات مرتبط با آن نهایی شده است.
در همین راستا، بامداد امروز (پنج‌شنبه) مجلس سنای آمریکا با پیشبرد قطعنامه‌‌ای که خواستار پایان دادن به حمایت آمریکا از ائتلاف سعودی در جنگ یمن است، موافقت کرد. کاخ سفید ساعاتی قبل‌تر تهدید کرده بود این طرح را وتو خواهد کرد. 
روزنامه «یو‌اس‌ای‌تودی» در این باره نوشته مجلس سنا در اقدامی قابل توجه با آغاز مباحثات درباره طرحی موافقت کردند که دولت ترامپ را مجبور به قطع حمایت نظامی از ائتلاف سعودی در حمله به یمن می‌کند.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»