دیدبان

حمله رئیس جمهور سابق تونس به عربستان

حمله رئیس جمهور سابق تونس به عربستان
دیدبان؛ «منصف المرزوقی» رئیس‌جمهور پیشین تونس به شدت از عربستان سعودی به دلیل جنگ علیه یمن انتقاد کرد.
به نوشته خبرگزاری «شهاب»، المرزوقی گفت: «از نظر من بزرگترین جنایتی که بخشیده نخواهد شد؛ گرسنگی دادن ملت یمن است. من به عنوان یک انسان نمی‌توانم درک کنم که سران سعودی چطور می‌توانند بنشینند، بخورند، بنوشند در حالی کودکان یمن برگ درخت می‌خورند.»
وی در ادامه ضمن تأکید بر اینکه نباید به خاطر منافع بر این جنایات سکوت کرد، گفت: «خداوند "منافع" را لعنت کند‌، این چه منفعتی است که باید به خاطر آن بر این جنایات سکوت کرد، باید علیه این جنایات فریاد زد حال هزینه آن هر چه می‌خواهد باشد.»
المرزوقی تصریح کرد: «یک ملت عرب (یمن) گرسنگی بکشد و آنها (سعودی‌ها) با هواپیما به این طرف و آن طرف در گردش باشند و میلیاردها خرج کنند، چه چیزی در قلب‌ها و عقل‌های اینهاست، آیا اصلا قلب و عقلی دارند؟»
المرزوقی به انتشار عکس «امل حسین» دختر هفت ساله یمنی در نیویورک تایمز که بر اثر گرسنگی جان باخت، هم اشاره کرد و گفت، چگونه سران سعودی می‌توانند پس از دیدن این تصویر بخوابند، «سیاست احمقانه آنها باعث این وضعیت شده است؛ چه نمازی از آنها (سران سعودی) پذیرفته خواهد شد؟»
وی طی اظهاراتی تلویزیونی خود افزود در زمانی که پست داشته از «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس و «خالد مشعل» رئیس پیشین دفتر سیاسی حماس در کشورش استقبال کرده و می‌دانسته این موضوع هزینه سنگینی برای او خواهد داشت.
منصف المرزوقی به انتخابات تونس در سال 2019 نیز اشاره کرد و گفت به عربستان سعودی و امارات اجازه دخالت در انتخابات داده نخواهد شد.
جنگ عربستان علیه یمن از ششم فروردین سال 1394 آغاز شده و هنوز ادامه دارد. این جنگ که با حمایت سیاسی و تسلیحاتی و مشارکت محدود آمریکا، فرانسه، انگلیس و مشارکت مستقیم امارات (و برخی کشورهای دیگر مثل سودان) در قالب «ائتلاف عربی»‌ و به رهبری عربستان ادامه دارد، تاکنون بیش از 50 هزار یمنی را به کام مرگ کشانده است. 
تونس در هفته جاری شاه تظاهرات شدید مردمی در اعتراض به سفر «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان به این کشور بود. مردم تونس  بنا به دعوت چندین سازمان از جمله سندیکای ملی روزنامه‌نگاران تونس، انجمن تونس برای دفاع از حقوق بشر و انجمن زنان دموکراتیک، در پایتخت این کشور تجمع و اعتراض خود به سفر «محمد بن سلمان» به کشورشان را اعلام کردند.
تجمع‌کنندگان پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود: «بن سلمان جنایتکار جنگی است»، «قاتل کودکان یمن».
نشریه فرانسوی «ژون آفریک» در گزارشی به پشت پرده انجام سفر بن سلمان به تونس علیرغم اعتراض‌های شدید پرداخت و نوشت بن سلمان در این سفر متعهد شد تا وام دو میلیارد دلاری به تونس اعطا کند و همچنین مقادیری نفت به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار با احتساب تخفیف به این کشور بفروشد.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»