دیدبان

دعوت روسیه از حماس برای سفر به مسکو

دعوت روسیه از حماس برای سفر به مسکو
دیدبان؛ «حیدر رشید» سفیر روسیه در رام‌الله چهارشنبه (دیروز) با «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس، در غزه دیدار کرد و دعوتنامه‌ای رسمی به وی برای سفر به مسکو تحویل داد.
هنیه از تلاش‌های روسیه در قبال مسأله فلسطین قدردانی کرد و سفیر روسیه نیز گفت کشورش برای حمایت از مسأله فلسطین هر کاری لازم باشد، انجام می دهد.
وبگاه فلسطینی «الرساله» در گزارشی به دلایل دعوت مسکو از هنیه پرداخت و نوشت واضح است روسیه به این نتیجه رسیده که حماس بازیگری اصلی در مسأله فلسطین و صلح در منطقه است و به همین دلیل دنبال تقویت روابط با این جنبش است. به نظر می‌رسد مسکو تلاش می‌کند با ورود بیشتر به مسأله فلسطین که یکی از قضایای مهم منطقه است، نقش خود در صحنه سیاسی منطقه را پررنگ‌ترکند و به هیمنه آمریکا بر پرونده فلسطین پایان دهد.
در همین راستا «حمزه ابوشنب» تحلیلگر سیاسی به الرساله گفت روسیه از سال 2006 و پیروزی حماس در انتخابات مجلس فلسطین تلاش می‌کند روابط خود را با این جنبش را افزایش دهد و به همین دلیل رسما از هنیه دعوت کرده است.
ابوشنب در ادامه تصریح کرد این موضع روسیه به چند دلیل است؛ اول، حفظ روابط با حماس اهرمی اساسی در مسأله فلسطین به شمار می‌رود و کسی که خواهان روابط با برخی کشورهای عربی در منطقه است باید روبط خود با حماس را تقویت کند. دوم، حماس به طیفی بسیار تأثیرگذار در صحنه فلسطین تبدیل شده و هیچ میانجی منطقه‌ای و بین‌المللی نمی تواند به راه‌حلی عادلانه برای مسأله فلسطین برسد جز اینکه با حماس ارتباط برقرار کند و با آن به تفاهم برسد.
این تحلیلگر عرب ادامه داد: «دعوت مسکو از رئیس دفتر سیاسی حماس پس از آن انجام می‌شود که حماس روابط خود با ایران را احیا کرد و همچنین روابطش با دولت سوریه و حزب‌الله لبنان را ترمیم کرد؛ اینها (ایران، سوریه و حزب‌الله) همه دوستان مسکو هستند.»
«حسام الدجنی» دیگر تحلیلگر عرب به وبگاه الرساله تأکید کرد دعوت روسیه از هنیه در راستای توقیت روابط میان این جنبش و روسیه صورت می‌گیرد. این دعوت تأکید می‌کند که حماس بازیگری اصلی در ثبات منطقه و نیز محوری اساسی در مسأله فلسطین است.
الدجنی ادامه داد روسیه کشوری بزرگ و بازیگری اصلی در سازمان ملل و نظام جهانی است، هر رابطه ای میان حماس و مسکو در راستای خدمت به حماس خواهد بود و موضع آن در صحنه بین‌الملل را حمایت خواهد کرد.
این تحلیلگر عرب تصریح کرد روسیه در دیدار با رئیس دفتر سیاسی حماس، ورود مسکو به مسأله آشتی داخلی فلسطینی را مطرح خواهد کرد و از آنجایی که مسکو با تل‌آویو، تشکیلات خودگردان و دولت مسر رابطه دارد، این مسأله تلاش‌های برای آشتی ملی را تقویت خواهد کرد.
الدجنی سفر اسماعیل هنیه به روسیه را دستاوردی جدید برای حماس توصیف کرد خصوصا اینکه اولین سفر وی به این کشور است.
«خالد مشعل» رئیس پیشین دفتر سیاسی حماس پس از پیروزی این جنبش در انتخابات سال 2006 سفری به روسیه داشت و پس از آن چند دیدار دیگر میان وی و «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه کنونی روسیه صورت گرفت.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»