دیدبان

پوتین حکم ایجاد منطقه تجاری آزاد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا را امضا کرد

پوتین حکم ایجاد منطقه تجاری آزاد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا را امضا کرد
دیدبان؛ رئیس جمهور روسیه روز چهارشنبه قانون توافق موقت در زمینه تشکیل منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا (شامل اکثر کشورهای شمال  اوراسیا در شرق اروپا) را امضاءکرد.
به نوشته خبرگزاری «تاس» قانونی که در وبگاه رسمی اخبار حقوقی روسیه منتشر شده، پیشتر و در روزهای 15 و 23 نوامبر (24 آبان و 2 آذر) به تصویب دوما و شورای فدرال روسیه رسیده بود.
بر اساس این گزارش، برای تصویب توافق موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای عضو  از یک سو و جمهوری اسلامی ایران از سوی دیگر در تاریخ 17 مه 2018 (27 اردیبهشت) سندی در شهر آستانه واقع در قزاقستان امضاء شد.
به نوشته تاس، توافقنامه امضاء شده در آستانه قوانین اساسی تجارت بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران را شامل می‌شود و تا حد امکان به قوانین سازمان تجارت جهانی (WTO) نزدیک است. ایران عضو سازمان تجارت جهانی نیست.
این توافقنامه شرایطی را برای توسعه تجارت و همکاری‌های اقتصادی بین کشورها از طریق آزادسازی قوانین تجارت متقابل ایجاد می‌کند. در این توافق کاهش یا لغو حقوق گمرکی و موانع غیرگمرکی برای برخی کالاها تعریف می‌شود.
تاس در خاتمه نوشت: این توافقنامه 60 روز پس از تاریخ دریافت آخرین یادداشت کتبی توسط کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا و ایران جهت مهیا کردن فرایند داخلی مورد نیاز اجرایی می‌شود.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»