دیدبان

هشدار صالحی به اروپا: صبر ایران در حال اتمام است

هشدار صالحی به اروپا: صبر ایران در حال اتمام است
دیدبان؛ صالحی روز سه شنبه در مصاحبه با رویترز اعلام کرد در صورتی که ایران از منافع اقتصادی حاصل از برجام بهره مند نشود، ممکن است غنی سازی 20 درصدی اورانیوم را از سر بگیرد.
وی که پیش از دیدار با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل سخن می گفت، اعلام کرد: «در صورتی که نتوانیم نفتمان را بفروشیم و از مبادلات مالی بهره مند شویم، در آن صورت گمان نمی کنم که پایبندی به توافق (برجام) دیگر برای ما سودمند باشد.»
صالحی افزود: «قطعا یک پیام هشدار را به ایشان (موگرینی) منتقل خواهم کرد: فکر می کنم زمان صبوری برای مردم ما در حال محدود و محدودتر شدن است... زمان بندی مورد نظر (توسط اروپا) که در حد چند ماه بود، رو به اتمام است.»
وی با اعلام اینکه تلاش های اتحادیه اروپا برای مقابله با تحریم های آمریکا علیه ایران و حفظ تبادلات مالی با تهران تا حدی امیدوارکننده بوده است، افزود: «هنوز نتایج ملموسی را مشاهده نکرده ایم.»
صالحی همچنین تاکید کرد که سازوکار مالی ویژه ای که اروپا برای حفظ مبادلات تجاری بدون استفاده از دلار با ایران در نظر گرفته است، تنها در صورتی سودمند خواهد بود که ادامه صادرات نفتی ایران را حفظ کند.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد: «اگر ساز و کار مالی (موسوم به SPV) می توانست در حفظ بقای توافق (برجام) مفید باشد، و اگر قرار است هیچ چیزی برای بهره مندی ایران وجود نداشته باشد، آن وقت هدف ما از ماندن در توافق چیست، چرا که صداهای مخالفت با توافق (برجام) در داخل ایران روز به روز در حال افزایش است.»
وی تاکید کرد که ایران به راحتی می تواند به شرایط پیش از برجام، حتی موقعیتی بهتر از قبل، باز گردد. صالحی گفت: «ما می توانیم غنی سازی 20 درصدی (اورانیوم) را آغاز کنیم. ما می توانیم مقدار اورانیوم غنی شده را افزایش دهیم.»

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن