دیدبان

توقف فروش تسلیحات به عربستان توسط کشورهای اروپایی به عدد سه رسید

توقف فروش تسلیحات به عربستان توسط کشورهای اروپایی به عدد سه رسید
دیدبان؛ آمریکا همچنان با وجود قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی و ادامه جنگ و تداوم بحران در یمن به فروش تسلیحات به عربستان سعودی را ادامه می‌دهد. با این حال، پس از آلمان، فنلاند و دانمارک هم با توقف صادرات تسلیحات به ریاض، از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواستند تا همین رویه را در پیش بگیرند.
بنابر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، دانمارک و فنلاند به همراه  آلمان فروش تسلیحات به عربستان را متوقف کردند. کپنهاک و هلسینکی با اشاره به بحران کنونی در یمن اعلام کردند که اگر چه دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا همچنان از ریاض حمایت می‌کند اما کشورهای دیگر تلاش‌های رو به گسترشی را در زمینه ممنوعیت فروش تسلیحات به پادشاهی سعودی در پیش گرفته‌اند.
وزیر خارجه دانمارک ابراز امیدواری کرد که تصمیم دانمارکی‌ها، حمایت کشورهای اتحادیه اروپا را به دنبال داشته باشد. این اقدام، حمایت اتریش، بلژیک و سوئیس و نروژ و هلند را به دنبال داشته است.
سخنگوی وزارت اقتصاد آلمان هفته گذشته اعلام کرد به دنبال قتل خاشقچی، صادرات تسلیحات به عربستان را به طور کامل متوقف کرده است.با این حال، منابع مطلع در صنایع تسلیحاتی آلمان اعلام کردند که توقف صادرات تسلیحات ساخت آلمان به عربستان تنها تا اواسط ماه ژانویه (بهمن) برنامه‌ریزی شده است.
عربستان سعودی از ابتدای سال جاری میلادی  دومین خریدار بزرگ اسلحه ساخت آلمان به شمار می‌رفت.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»