دیدبان

بن‌سلمان قبل از خاشقچی نقشه ترور عمویش «احمد» را کشیده بود

بن‌سلمان قبل از خاشقچی نقشه ترور عمویش «احمد» را کشیده بود
دیدبان؛ «خالد بن فرحان آل سعود» شاهزاده سعودی مخالف رژیم حاکم بر این کشور فاش کرد، محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی قبل از ترور جمال خاشقچی روزنامه نگارمنتقد این کشور قصد ترور یا بازداشت عمویش «احمد بن عبدالعزیز» را داشته است.
بن فرحان در گفت‌وگو با وبگاه خبری «الخلیج آنلاین» که متن کامل آن قرار است بزودی منتشر مشود، گفته است: بن سلمان، اگر توانسته بود عمویش شاهزاده احمد را ترور کرده بود.
وی افزود: اما اکنون به نظر می‌رسد، در سایه آنچه در داخل خاندان حاکم سعودی، بویژه پس از قتل خاشقچی می‌گذرد چنین کاری، بسیار دشوار است و در صورتی که خاندان سلطنتی از نقشه بن سلمان اطلاع پیدا کنند علیه وی کودتا کرده و نمی‌گذارند در قدرت بماند.
این شاهزاده معارض توضیح نداد که چگونه بن سلمان می‌تواند عمویش را به قتل برساند، اما در عین حال گفت که همه تحرکات، تماس‌ها و حتی خانه شاهزاده احمد  به محض بازگشت وی از لندن تحت کنترل حکومت سعودی است.
شاهزاده احمد اخیرا بتازگی پس از دریافت ضمانت‌های امنیتی از سوی آمریکا و انگلیس مبنی بر اینکه محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی به او تعرضی نخواهد داشت به عربستان بازگشت.
پیش از این شماری از مقامات آمریکایی به نقل از اعضای ارشد خاندان حاکم سعودی گفتند، اعضای رژیم حاکم شاید از شاهزاده احمد برای جانشینی ملک سلمان پادشاه عربستان حمایت کنند.
شاهزاده احمد به مدت 40 سال معاون وزیر کشور عربستان بود، او تنها برادر تنی ملک سلمان است که هنوز در قید حیات به سر می‌برد و 76 سال سن دارد.
شاهزاده احمد در سپتامبر گذشته هنگامی که مخالفان جنگ یمن در مقابل محل اقامت وی در لندن تجمع کرده بودند، انتقادهای شدیدی را نثار شاه سعودی و ولیعهد وی کرد و از تظاهرات‌کنندگان خواست این دو و نه خاندان حاکم سعودی را به خاطر جنایات انسانی در جنگ یمن سرزنش کنند.
بنابه اطلاعاتی که الخلیج آنلاین پیش از این دریافت  کرده بود، (یعنی قبل از بازگشت شاهزاده احمد به ریاض)، تلاش‌های جدی در داخل خاندان حاکم سعودی برای متقاعد کردن شاهزاده احمد به ایجاد تحرکات بین المللی علیه بن سلمان جریان دارد.
این اطلاعات حاکی است، از شاهزاده احمد خواسته شده پیشنهادهای غرب را برای نشستن جای ملک سلمان که در حال حاضر در اداره کشور ناتوان است، بپذیرد بخصوص که این شاهزاده معارض از روابط قوی با مقامات آمریکا و انگلیس برخوردار است.
این وبگاه خبری در پایان نوشت: انگشتان اتهام در پرونده قتل خاشقچی به سمت محمد بن سلمان نشانه رفته است و بنا به ارزیابی آژانس اطلاعات آمریکا این ولیعهد سعودی بوده که دستور قتل روزنامه نگار سعودی را در دوم اکتبر در ساختمان کنسولگری سفارت عربستان در استانبول صادر کرده است.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»