دیدبان
عادی‌سازی یک پدیده نفرت انگیز؛

الن دیجنرس؛ بدکاره‌ای که قهرمان ملی آمریکا شد

الن دیجنرس؛ بدکاره‌ای که قهرمان ملی آمریکا شد

دیدبان؛ الن دیجنرس، کمدین و مجری برنامه تاک شو (برنامه گفتگو محور) به دلیل، خنده‌داری و جالب بودن از ستاره‌های پیشروی صنعت سرگرمی ایالات متحده محسوب می‌شود. برنامه بسیار موفق وی، " الن شو" اکنون در فصل 15ام خود قرار دارد و قرار است تا سال 2020 نیز ادامه یابد. در سال 2016، اوباما از وی با، بالاترین مدال شهروندی که مدال آزادی نام دارد، تقدیر کرد.

پیش از اینکه اوباما مدال را به الن بدهد، از دوران پایانی دهه نود میلادی یاد کرد که تمام شهرت و زندگی شخصی الن به دلیل اینکه اعلام کرده بود که هم‌جنس‌گرا است در حال نابودی بود. اوباما گفت:" اکنون آسان است که فراموش کنیم، اکنون زمان زیادی از آن گذشته و بر اساس قانون ازدواج برای همگان یکسان است. اما نباید شجاعت الن را در بیست سال پیش برای عمومی کردن چنین قضیه‌ای فراموش کنیم".

تصمیم وی تأثیر عمیقی بر هالیوود و سایرین داشته است. بر اساس نظرسنجی‌ای که در سال 2015 انجام شد، الن بیش از هر شخص مشهور دیگری در ایالات متحده بر رویکرد مردم نسبت به هم‌جنس‌گرایی تأثیرگذار بوده است. پیش از الن هیچ شخص مشهوری اعلام نکرده بود که هم‌جنس‌گراست، مخصوصاً اینکه وی به خانه‌های مردم نیز راه داشت.

اولین اعلام رسمی همجنس‌گرایی در رسانه‌های آمریکا

در سال 1997، تقریباً یک دهه پیش از اینکه ماساچوست به‌عنوان اولین ایالت آمریکا در سال 2004 ازدواج هم‌جنس‌گرایان را قانونی کند و بیش از دو دهه پیش از اینکه بر اساس رأی دادگاه عالی ایالات متحده، ازدواج هم‌جنس‌گرایان قانون کلی این سرزمین شود، مجله تایم در حالی منتشر شد که عکس الن روی آن بود و به‌عنوان تیتر روی آن نوشته بود:" بله، من هم‌جنس‌گرا هستم". وقتی از وی پرسیده شد که چرا آن زمان را برای اعلام این قضیه انتخاب کرده، گفت که:" گمان نمی‌کردم مردم به‌اندازه‌ی کنونی آماده شوند". در همان سال بود که نظرسنجی‌ بزرگی منتشر شد که بر اساس آن 68 درصد آمریکایی‌ها مخالف قانونی شدن ازدواج هم‌جنس‌گرایان شده بودند.

دو هفته بعد، در چهارمین فصل برنامه الن، در قسمتی با نام "The Puppy Episode" الن و لارا درن نقش دو عاشق و معشوق را بازی کردند. تخمین زده می‌شود که 42 میلیون نفر این قسمت از برنامه الن را تماشا کردند. واکنش‌ها به این قسمت بسیار متفاوت بود. بسیاری از این قسمت تقدیر کردند. جایزه امی[1] نصیب الن شد و برنامه نیز به فصل پنجم رفت. اما واکنش‌های بسیار بدی نیز نصیب الن شد. ایمیل‌های تنفرآمیز، تهدید به مرگ، بمب‌گذاری و... . برخی از افراد مشهور در تلویزیون از تبلیغ دهندگان خواستند که در برنامه الن تبلیغی ندهند. همچنین شبکه ABC که برنامه الن در آن پخش می‌شود، عبارت " مخصوص بزرگ‌سالان" را در ابتدای برنامه‌های الن قرار داد و اعلام کرد که در مورد محتوای آن قسمت، الن مشورتی با شبکه انجام نداده است.

وقتی فصل پنجم شروع شد، آمار محبوبیت برنامه الن به‌شدت کاهش یافت و حتی ABC اعلام کرد که الن باید به دنبال شغل جدیدی باشد.

اما با گذشت زمان نه تنها وی کوتاه نیامد بلکه برنامه‌اش نیز رونق گرفت. همچنین قسمتی که وی در مورد هم‌جنس‌گرایی ساخته بود الهامی‌ شد برای ساختن برنامه‌ها و فیلم‌های سینمایی دیگر در مورد هم‌جنس‌گرایان و دگرباشان. بر اساس تحقیقات برنامه‌هایی که در مورد این مسائل ساخته می‌شد، پس از اقدام الن بیش از سه برابر شد.

اوباما در سخنرانی‌اش در سال 2016، هم از تأثیر لحظه‌ای برنامه الن و هم از تأثیر موجی آن بر سایر برنامه‌ها و فرهنگ ایالات متحده تقدیر کرد:" این اقدام بسیار مهم بود نه فقط برای جامعه دگرباشان بلکه برای همه ما چرا که شخصی با چنان نور و مهربانی، شخصی که ما بسیار آن را دوست داریم، شخصی که ممکن است همسایه ما، همکار ما یا خواهر ما باشد، باورهای ما را به چالش می‌کشد و به ما یادآور می‌شود که ما بیش ازآنچه فکر می‌کنیم مشترکات داریم و کشور ما را به سمت عدالت می‌برد"



[1] Emmy Award

https://www.history.com/news/ellen-degeneres-show-coming-out-lgbt-rights

 

مرتبط‌ها

راه کاهش ظلم در خانواده افزایش حرمت پدر است

خروجی قرمز حمل سلاح آسان در ایران

خادمیاران رضوی: طلیعه‌ای نو از «آفتاب» فرهنگ شیعی

تحلیلهای رنگین برای عمامه خونین

سبکِ زندگی پرونده‌ساز!

تعداد بالای پرونده در قوه؛ آسیب اجتماعی یا اشکلات ساختاری؟