دیدبان

آقای سخنگو پاسخ می دهد

آقای سخنگو پاسخ می دهد
دیدبان؛ بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران امروز (دوشنبه) در نشست خبری با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی پرداخت و به سؤالات مطرح شده پاسخ داد.
* اروپا در اسرع وقت مکانیسم‌های مورد توقع ایران را عملیاتی کند
وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت کانال ویژه مالی اروپا SPV و اراده اروپا برای انجام این کار عنوان کرد: اتحادیه اروپا و ۳ کشور اروپایی عضو برجام و 1+4 متعهد به برجام هستند و باید تعهداتشان نسبت به ایران را انجام دهند. این توقع وجود داشته و دارد که آنها در اسرع وقت مکانیسم‌ها و سازوکارهای مورد نیاز و توقع ایران را عملیاتی کنند و بتوانند شرایطی را فراهم کنند که این سازوکارها به مرحله اجرایی شدن برسد.
قاسمی با بیان اینکه متاسفانه این روند به دلایل مختلف تا حدی با کندی مواجه بود و است، اظهار داشت: توقع ما از سه کشور عمده اروپایی عضو 1+4 که متعهد به برجام و خواستار حضور ایران در برجام بودند این است که آنها هم متقابلا تعهداتشان را بعد از خروج آمریکا از برجام به مرحله اجرا بگذارند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی این سازوکار را تجربه نوینی خواند و گفت: این تجربه تا حدی برای اجرایی و نهایی شدن آن برخی ابهامات هنوز وجود دارد؛ ولی این مسایل دلیلی نیست که اروپا در رفتار و اقدامات خود از سرعت لازم برخوردار نباشد.
وی گفت: امیدواریم اروپا بتواند در این مقطع مهم توانایی خود را در کنار بیان و اراده مثبتی که از آن صحبت می‌شود نشان دهد و بتواند این سازوکار را به هر شکلی که می‌توانند بین خود تفاهم کنند به مرحله اجرا بگذارند قطعا این مسئله درون اروپایی است و به خود آنها مربوط است و ما صرفا منتظر تفاهمات این کشورها برای اجرایی شدن این سازوکار هستیم و هنوز امیدوار هستیم و می‌مانیم که این سه کشور توانایی خودشان را در این برهه از زمان نشان دهند و اروپا بتواند در جایگاه واقعی خود که همانطور که در سخن و گفتار از آن صحبت کرده، بتواند کار عملی خود را در خصوص ایران به مرحله عمل و اجرا بگذارد.
*ظریف ارگان و فرد خاصی را متهم نکرد
این دیپلمات ارشد کشورمان در واکنش به سؤالی درباره اظهارات کریمی قدوسی نماینده مجلس که به نقل از آقای اژه‌ای گفته بود که قوه قضاییه خواستار ارائه اسناد مربوط به پولشویی از سوی وزیر خارجه است، گفت: تاکنون هیچگونه درخواستی از سوی آقای اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه دریافت نکردیم و به نظر می‌رسد بیان آن نماینده محترم باز هم مثل دیگر بیاناتش با واقعیت تطبیق ندارد و احتمالا این موضوع را بر اساس یک سوءتفاهم و‌ توهم مطرح کرده باشد.
وی افزود: زمانی می‌توانند چنین بحثی را مطرح کنند که چنین نامه‌ای به وزارت خارجه ارسال شده باشد و چنین نامه‌ای تاکنون به وزارت خارجه ارسال نشده است. 
سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت: بیان ظریف درباره پولشویی روشن و شفاف بود و نیاز به روشنگری بیشتر ندارد. ایشان از یک آسیب جدی اساسی در اقتصاد ایران صحبت کرد و قطعا اولین فردی نبود که در جمهوری اسلامی ایران در این خصوص صحبت کرده است. در گذشته و در گذشته‌های دورتر از سوی دیگر مقامات کشور در سطوح مختلف در رسانه‌ها و در نزد برخی نمایندگان پارلمان این موضوع مطرح شده بود و آقای ظریف این موضوع را در ادامه همان مباحث با توجه به اهمیت آن در شرایط اقتصاد مقاومتی و دوران تحریم، این را مطرح کرد.
وی اضافه کرد: ظریف چیز خارق العاده‌ای عنوان نکرد، بیانی است از یک مشکل و معضل اقتصادی که باید آن را رفع و رجوع کرد. ایشان در صحبت‌های خودش نه ارگان و نه فرد خاصی را متهم کرد، بلکه یک بیان موضوع، معضل و بیماری بود که اشاره کرد.
قاسمی گفت: تعجب می‌کنم چرا این سخن و گفتار تا این حد با بازتاب‌های تند و عجیب نزد برخی از سیاستمداران مواجه شده است. 
*ظریف با قدرت و اقتدار تمام به انجام وظایفش مشغول است
سخنگوی وزارت خارجه همچنین خبر استعفای ظریف را تکذیب کرد و گفت: این نوع خبرها از کانال‌های مشخصی تولید، پردازش و ترویج می‌شود. آقای ظریف با قدرت و اقتدار تمام به انجام وظایفش مشغول است. دیروز بعدازظهر در کمیسیون امنیت ملی حضور داشت و امروز هم میزبان یک هیأت خارجی (وزیر خارجه انگلیس) است و با قوت تمام کار وزارت خارجه را دنبال خواهد کرد.
قاسمی طرح این نوع شایعات را حساب شده و دقیق و در شرایط کنونی در راستای تضعیف وزارت خارجه و شخص وزیر خارجه خواند و آن را شدیدا تکذیب کرد و گفت‌: بار اول نیست این شایعات در برخی رسانه‌ها، فضای مجازی و حتی امروز صبح در برخی از رسانه‌های رسمی کشور منتشر شد.
*منتظر هیچ کشوری نخواهیم بود
وی مجددا در پاسخ به سوال دیگری درباره سازوکار مالی اروپا و اینکه اگر اروپایی‌ها نتوانند این سازوکار را عملیاتی کنند، قدم بعدی ایران چه خواهد بود؟ اظهار داشت: امیدواریم در ادامه روندی که با اتحادیه اروپا طی کردیم بتوانیم به این فرمول مشخص و سازوکار برسیم و اتحادیه اروپا و سه کشور در این جهت گام‌های اساسی را بردارند.
قاسمی با بیان اینکه در اراده سیاسی اتحادیه اروپا که بسیار هم در مقاطع مختلف بیان شد، نمی‌خواهم تردید و ایجاد شبهه کنم، عنوان کرد: امیدوارم این اراده سیاسی کماکان ادامه داشته باشد و در بحث سازوکارها که به سختی‌های آن به عنوان یک تجربه جدید و دشوار که باید تجربه شود، واقف هستم، بین تعداد زیادی از کشورها که معمولا همکاری و رسیدن به تفاهم در موضوعات داخلی خودشان نیز با چالش‌های بسیار در طول دهه‌های گذشته همراه بوده، نهایتا در این قضیه بتوانند به یک راهکار مشخصی برسند.
وی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران همانگونه که رهبران کشور در گذشته بیان کردند و به درستی هم این موضوع را مطرح کردند، «با اروپایی‌ها صحبت کنید، ولی منتظر دیگران نمانید»، و با استفاده از تمامی ظرفیت‌های داخلی و امکانات کشور، مسائل اقتصادی کشور را دنبال کنید.
سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: قطعا منتظر هیچ کشوری نخواهیم بود. تمامی توان و امکانات خودمان را بر امکانات مردمی، ظرفیت‌های بومی و پتانسیل‌های درون کشور قرار خواهیم داد و راهکارهای بسیاری برای ما هنوز روی میز وجود دارد.
قاسمی عنوان کرد: اگر بدانیم طرف‌های برجامی ما نمی‌توانند یا نمی‌خواهند در تعهداتی که به عهده آنها نهاده شده، گام بردارند، از ابزارها و توانمندی‌های خود استفاده لازم را خواهیم کرد. البته هنوز معتقدم باید امیدوار بود و جای امیدواری است ولی هنوز ابزارها و گزینه‌های ما پرباجاست به اضافه توانمندی ملی ایران و مردم ایران زمین که از توانمندی و ظرفیت‌های بسیاری برخوردارند و آنچه ما دنبال کردیم این بود که نشان دهیم کشوری متعهد و پایبند به تعهداتمان هستیم و تا لحظاتی که بتوان به تعهدات عمل کرد و دیگران بر قول و تعهد خود پابرجا هستند، ما نیز بر تعهدات خود باقی خواهیم بود.
*سفر هانت به تهران
وی همچنین درباره سفر «جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس به تهران خاطرنشان کرد: آقای هانت بامداد امروز (دوشنبه) در رأس هیأتی و براساس تاریخ تعیین شده و تفاهمی که بین دو کشور از قبل صورت گرفت،  وارد تهران شد و مذاکرات خودشان را از ساعت 12 با آقای ظریف آغاز می‌‌کند.
قاسمی عنوان کرد: مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی می‌تواند از موضوعات مورد بحث در این سفر باشد و امشب تهران را ترک خواهد کرد. درباره ریز موضوعات و مذاکرات صبوری لازم است تا مذاکرات انجام شود و بعد از مذاکرات می‌توان درباره گفت‌وگوهای انجام شده، اظهارنظر و در صورت لزوم صحبت کرد.
*برهم صالح حامل پیام خاصی از تهران برای ریاض نبوده
سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر برهم صالح رئیس جمهور عراق به تهران و اینکه حامل پیام خاصی از مقامات ایران برای سعودی‌ها بوده؟ تصریح کرد که برهم صالح رئیس جمهور عراق حامل پیام خاصی از سوی ایران برای عربستان نبوده است.
وی سفر برهم صالح را مثبت، مفید، سازنده و کارآمد خواند که در زمان درستی انجام شد و افزود: امکان مذاکره مفصل بین برهم صالح رئیس جمهور جدید عراق و مقامات ایران فراهم شد و در همه موضوعات مورد علاقه فیمابین این فرصت وجود داشت که صحبت کنیم، در برخی از موضوعات تفاهماتی انجام و قرار شد هیأت‌هایی بین دو کشور در حوزه‌های راه‌آهن و ... که در اقتصاد منطقه می‌تواند کمک شایانی کند، گفت‌وگو شد.
سخنگوی وزارت خارجه ایران برهم صالح را شخصیتی بسیار برجسته توصیف کرد و گفت: با وجود ایشان در پست ریاست جمهوری عراق، با ذکاوت، هوش و برداشتی که از ایشان داشتیم می‌توانیم به عنوان یک شریک و متحد و همسایه بسیار خوب روی عراق حساب کنیم و همکاری‌های خودمان را با شدت و جدیت بیشتری ادامه دهیم.
قاسمی ادامه داد: نفس سفر ایشان در این مقطع و مذاکراتی که داشتند و اشرافی که به مسائل روابط دوجانبه داشتند، برای ما نویدبخش بود و بعد از تهران به ریاض سفر کردند و قبلا هم به کشورهای دیگر رفته بودند.
برهم صالح اخیرا به تهران سفر کرده بود و با مقامات عالی ایران دیدار و رایزنی کرد. وی بعد از سفر به تهران بلافاصله راهی ریاض شد و با ملک سلمان پادشاه سعودی دیدار کرد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: امیدواریم در این دوران بتوانیم جایگاه روابط دو کشور را گسترده‌تر و در کنار یکدیگر و با همکاری دو کشور برای یک منطقه با ثبات‌تر و همگرایی افزون‌تر و ایجاد یک منطقه امن برای توسعه اقتصادی که می‌تواند برای ما، مردم عراق و سایر کشورها نقش حیاتی و به سزایی را ایفا کند، تلاش کنیم.
*توقف فعالیت چند شرکت ایرانی در تاجیکستان سیاسی نیست
قاسمی درباره توقف فعالیت چند شرکت ایرانی در تاجیکستان گفت که این موضوع سیاسی نیست و آن را در سیاسی تلقی نمی‌کنیم و افزود: فکر می‌‌کنم در چارچوب عدم رعایت برخی مقررات محلی درباره پرداخت مالیات و ... بوده و این شرکت‌ها با این مشکلات مواجه بودند و موقتا کار آنها متوقف شده و پیگیر موضوع هستیم.
وی افزود: امیدواریم با همکاری این شرکت‌ها، مشکلاتشان برطرف و به حیات اقتصادی خود ادامه دهند، ولی مسئله سیاسی نیست.
*مذاکراتی را با هیأت‌های کارشناسی آمریکا نه در عمان و نه در جای دیگری نداشتیم
سخنگوی وزارت خارجه در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به اظهارات یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر مذاکره تیم کارشناسی ایران و آمریکا در عمان تصریح کرد که ایران هیچ مذاکره‌ای با هیات‌های کارشناسی آمریکا در عمان نداشته است و این یک گمانه زنی است.
قاسمی افزود: به دلایل برخی از سوابق تاریخی، هر سفری به عمان انجام می‌شود، پیامد این نوع گمانه‌زنی‌هاست و قطعا ما مذاکراتی را با هیأت‌های کارشناسی آمریکا نه در عمان و نه در جای دیگری نداشتیم.
وی درباره اظهارات ظریف مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها گفتند اگر اقداماتی را صورت دهید ما شش ماه تحریم‌ها را به تعویق می‌اندازیم و اینکه این پیغام از چه طریقی به ایران داده شده، گفت: اینکه پیام‌هایی را دریافت کردند من چنین خبری را ندارم و باید در این زمینه سؤال کنم.
* سوء برداشت از اظهارات خرازی
سخنگوی وزارت خارجه در ادامه این نشست درباره اظهارات منتشر شده به نقل از کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با فرانس ۲۴ مبنی بر اینکه قطعا ممکن است عناصری طراحی برای وخامت روابط ایران و اروپا داشته باشند، حتی در داخل ایران، بیان کرد: آقای خرازی نظرات شخصی خود را دارد و مطرح می‌کند. البته من این مصاحبه را دقیق ندیدم. تصور می‌کنم در بیان مواضع ایشان شاید یک خلط مبحث وجود دارد.
وی تصریح کرد: قطعا و بدون شک هرگونه دخالت جمهوری اسلامی ایران در اتهاماتی که از سوی برخی کشورهای اروپایی نسبت به ایران وارد شد را تکذیب کرده و می‌کنیم و در زمان خود موضع‌گیری کردیم. این وصله‌ها و اتهامات قطعا به جمهوری اسلامی ایران نمی‌چسبد.
قاسمی گفت: تصور می‌کنم کشورهای اروپایی و بخش‌های ذی‌ربط آنها در این خصوص آگاهی لازم را دارند. 
سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: به اندازه کافی در این زمینه صحبت شد و من هم توضیحات لازم را دادم. کشوری که بعد از خروج آمریکا از برجام و در حال حاضر با سه کشور اروپایی کار مهمی را انجام می‌دهد، قطعا اقداماتی را انجام نخواهد داد که باعث سوءتفاهم و نگرانی شرکای اروپایی خودش شود. این یک امر بدیهی و قطعی است.
وی عنوان کرد: معتقدم بیان آقای خرازی بیان دیگری بوده‌است. من آن را قطعا تایید نمی‌کنم که عناصری ممکن است از درون ایران دست به چنین اقداماتی بزنند.
قاسمی با بیان اینکه سیاست ما در برابر تروریسم و مسائل خصومت‌آمیز کاملا روشن است، ما بهای زیادی را برای مقابله با تروریسم پرداختیم و در جایگاهی نیستیم که از ابزاری که خودمان قربانی آن بودیم، استفاده کنیم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآور شد: من با این تعبیر موافق نیستم و تصور می‌کنم که آقای خرازی چنین منظور و بیانی را نداشته و شاید در نوع نگارش، بیان و ترجمه کاستی‌هایی وجود داشته است.
*خودمان را قربانی تاریخ‌های تصنعی و ساختگی نمی‌کنیم
خبرنگاری با اشاره به اظهارات عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه مبنی بر اینکه اگر اروپا تا 13 آبان سازوکار مالی خود را عملیاتی نکند ماندن در برجام برای ما فایده‌ای ندارد، از قاسمی پرسید در حال حاضر که دو هفته از 13 آبان گذشته چرا علیرغم بی فایده بودن ما کماکان در برجام هستیم؟ و وزارت خارجه تا چه تاریخی منتظر اروپا می‌ماند؟ که وی پاسخ داد: ما تاریخ مشخص نمی‌کنیم. برای برخی از اقدامات سیاسی و در چارچوب سیاست خارجی و دیپلماسی به خصوص برای مسائل پیچیده و غامض و نو و مسائلی که تازه می‌خواهد بنیان گذاشته شود، نمی‌توان تاریخ مشخص کنیم.
وی یادآور شد: به دلایل دیپلماتیک در مقاطعی می‌توانید صحبت‌هایی از تاریخ‌ مشخص بکنید، ولی ما امروز هم تاریخ مشخصی را اعلام نمی‌کنیم.
سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: آنچه جمهوری اسلامی دنبال خواهد کرد، منافع و مصالح خودش است. آن چیزی که مهم است تاریخ نیست، مهم آن چیزی است که ما باید به دست بیاوریم و خودمان را قربانی تاریخ‌های تصنعی و ساختگی نمی‌کنیم. اگر مصلحت، عزت و حکمت از ما بخواهد موضوعی را در زمان مشخصی دنبال کنیم، حتما این کار را می‌کنیم، ولی برخی از موضوعات براساس همین سه اصل به ما دیکته می‌کند که از بیان زمان و تاریخ خودداری کنیم و منتظر بمانیم.
وی بیان کرد: ما جدی هستیم، مسائل خود را دنبال می‌کنیم. موضوع را پیچیده می‌دانیم، آسیب‌ها و پیچیدگی‌های درون اتحادیه را می‌فهمیم، ولی اتکا به اتحادیه اروپا در صورت لزوم و نیاز نخواهیم کرد و از تمام گزینه‌های در اختیار استفاده خواهیم کرد و این، آن چیزی است که مقامات عالی کشور درباره آن تصمیم لازم را اتخاذ می‌کنند.
*اگر به نقطه‌ای رسیدیم که ماندن ما در برجام یا هر تعهد دیگری برای کشور متضمن ضرر و زیان بود، حتما تصمیماتی اتخاذ خواهیم کرد 
سخنگوی وزارت خارجه درباره اینکه چرا علیرغم بی فایده بودن، هنوز در برجام هستیم؟ اظهار داشت: اعتقادی ندارم که ماندن ما در برجام بی فایده است. چرا که مقامات جمهوری اسلامی مصالح و منافع و امنیت ملی را به خوبی درک می‌کنند و آنها هستند که نهایتا براساس گزارشات کارشناسی، اخذ تصمیم می‌کنند که ماندن یا نماندن ما کدام یک به نفع و یا به ضرر ماست.
وی افزود: این مسیر (گفتگو با اروپا) آغاز شد و بعد از اردیبهشت ادامه یافت. امیدوار بودیم در زمان کمتری به تفاهم لازم و سازوکارهای مورد نظر برسیم. متاسفانه در عمل شاهد تحقق سازوکارها در زمان معین و در مقاطی که تصور می‌کردیم و شاید کشورهای اروپایی تصور می‌کردند، نرسیدیم؛ ولی مذاکرات، تماس‌ها، تقلا‌ و تلاش کشورهای اروپایی آنگونه که می‌بینیم،‌ ادامه دارد.
قاسمی تصریح کرد: اگر به نقطه‌ای رسیدیم که نامطلوب بود و ماندن ما در برجام یا هر تعهد دیگری برای کشور متضمن ضرر و زیان بود، حتما تصمیماتی اتخاذ خواهیم کرد که کشور دچار ضرر و زیان نباشد و همه مقامات عالیرتبه خارج از بحث‌های رسانه‌ای مسائل را رصد می‌کنند و دلسوزی‌های لازم را بیش از همه در این خصوص دارند و توجه لازم را انجام می‌‌دهند.
* نشست وزرای خارجه ایران و 1+4
وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره نشست وزرای خارجه ایران و ۱+۴ اظهار داشت: موضوع نشست ما با 1+4 در سطوح مختلف اعم از کارشناسی و ... موضوع جدیدی نیست و هرگاه که نیاز داشتیم پیرامون مسائل مشخص صحبت می‌کنیم. این تبادلات عمدتا در سطوح کارشناسی بود و آخرین نشست هم در نیویورک و در حاشیه نشست مجمع عمومی برگزار شد.
قاسمی افزود: در آینده اگر برای نشست در سطح وزرای خارجه احساس نیاز کنیم، حتما در این خصوص اقدام خواهیم کرد و از ارائه هرگونه تاریخ در این مقطع و در حال حاضر اجتناب می‌کنم.کمی صبر می‌کنیم و با صبوری جلو می رویم و اگر قرار شد چنین نشستی باشد محرمانه نخواهد بود و اطلاع رسانی خواهد شد.
سخنگوی وزارت خارجه ادعای برخی نمایندگان درباره غلط‌های ترجمه‌ای در CFT گفت: من تایید نمی‌کنم و تا جایی که اطلاع دارم اشکال ترجمه وجود ندارد. وی افزود: براساس اطلاعات من غلط‌های املایی و تایپی و ترجمه در این متن وجود نداشته است.
*برخی از دستگاه‌ها به دلایل خاص نقش خود را گمرنک کرده و یا مسائل خودشان را به وزارت خارجه واگذار می‌کنند
خبرنگار دیگری درباره اینکه وزارت خارجه به وزارت داخله تبدیل شده و در هر موضوعی از جمله محیط زیست، آب، ربودن سربازان و ... همه نگاه‌ها به وزارت خارجه است و امروز موضوع CFT مطرح است و باید وزارت اقتصاد و دارایی باید پاسخگو باشد ولی وزارت خارجه وسط میدان است، از قاسمی پرسید چه چیزی باعث شده این اتفاق در کشور رخ دهد؟ که وی پاسخ داد: پاسخ به این سؤال سخت است. همه نکاتی که گفتید می‌تواند باشد یا نباشد. 
سخنگوی وزارت خارجه افزود: من به عنوان یک عضو وزارت خارجه می‌توانم از این موضع صحبت کنم که وزارت خارجه در دوران و شرایط جدید و وضعیت منطقه و جهان، از توان و قدرت بیشتری برخوردار است ولذا در هر معضل و مسئله‌ای که می‌تواند وجود داشته باشد، نگاه‌ها تا حد زیادی به سمت وزارت خارجه معطوف می‌شود.
این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: این واقعیتی است که من به عنوان عضو وزارت خارجه آن را رد نمی‌کنم. از سوی دیگر اگر بخواهیم با کمی نگاه بدبینانه بر خلاف نگاه خوشبینانه قبلی نگاه کنیم، لطف برخی دوستان و دستگاه‌های اجرایی است که در شرایط سخت سعی می‌کنند از ظرفیت و امکانات وزارت خارجه هم استفاده کنند.
قاسمی یادآور شد: البته خوشحالیم که می‌توانیم در این برهه در همه حوزه‌ها که می‌تواند بخشی از منافع و مصالح ایران و مردم ایران باشد کمک کار سایر دستگاه‌ها و بخش‌های ذیربط باشیم. کتمان نمی‌کنم بسیاری از این موضوعات، بخش‌هایی از آن می‌تواند به وزارت خارجه مربوط باشد؛ ولی در برخی از موضوعات متاسفانه فکر می‌کنم برخی از دستگاه‌ها به دلایل خاص نقش خود را گمرنک کرده و یا مسائل خودشان را واگذاری و برون سپاری می‌کنند و به انتظار می‌نشینند که اگر به جایی رسید، نهایتا از میوه آن بهره‌برداری کنند. 
وی گفت: ولی عوامل زیادی را در کالبدشکافی این سؤال که مطرح کردید می‌توان مطرح و درباره آن صحبت کرد.
* گروه فاطمیون برای افغانستان و دیگر کشورها خطرناک نیستند
خبرنگار صدای افغان در این نشست به گزارش جدید انستیتو مطالعات خاورمیانه در واشنگتن درباره نقش ایران در شکل گیری آینده و فعالیت لشکر فاطمیون اشاره کرد و نظر قاسمی را در این زمینه جویا شد که وی در این باره گفت: گروه‌های زیادی در منطقه وجود دارند که در مجموعه نیروهای مقاومت قرار می‌گیرند و از اتباع بسیاری از کشورها هستند از جمله گروهی که اشاره کردید که فکر می‌کنم عمدتا از اتباع کشور افغانستان هستند.
وی افزود: با توجه به اشغالگری رژیم قدس و تجاوزاتی که به کشورهای اسلامی در منطقه وجود داشته، این گروه‌ها به طور خودساخته و داوطلبانه در صف مبارزه با اشغالگری و تجاوز بیگانگان حضور داشتند و نقش بسزایی ایفا کردند.
قاسمی گفت: آنچه که من می‌فهمم و از این نوع گروه‌ها می‌شناسم، به خصوص گروهی که نام بردید، این است که این گروه‌ها عمدتا فعالیت‌ و مبارزات خودشان را به تجاوزات رژیم اشغالگر قدس و مبارزه با تروریسم در کشورهایی مثل سوریه و عراق معطوف کردند و این گروه‌ها و گروه‌های مشابه هیچگونه خطری و مشکلی را برای کشورهایی مثل افغانستان که کشور خودشان هست، نداشتند و نخواهند داشت.
سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: آنچه این اندیشکده‌ها و سازمان‌های ذیربط در اقصی نقاط جهان و به خصوص آمریکا مطرح می‌کنند با اهداف مشخصی ساخته و پرداخته می‌شود و به تحلیل این نوع گروه‌ها اقدام می‌کنند. قطعا این گروه نه برای افغانستان و نه دیگر کشورها نه خطرناک و نه آزار دهنده هستند و هدفی که برای خود تعریف کردند، همان چیزی است که اشاره کردم.
*مکانیسم‌ها و جزییات کار اقتصادی خارجی خود را علنی نخواهیم کرد
خبرنگاری درباره اقدامات معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه بعد از اعمال دور دوم تحریم‌های آمریکا سؤال کرد که سخنگوی وزارت خارجه پاسخ داد: این معاونت به عنوان پلی بین دستگاه‌های داخلی و سایر نهادهای خارجی اعم از دولتی و خصوصی فعالیتش را آغاز کرده و تمرکز بسیار جدی و کارآمدی را در حوزه روابط اقتصاد خارجی و به خصوص ارتباط موضوعات و مسائلی که بیرون از مرزهای ایران مطرح است، با سازمان‌های ایرانی و دولت دنبال می‌کند.
قاسمی افزود: نقش اقتصادی وزارت خارجه در برهه فعلی بسیار برجسته است و اقداماتی را که باید در جهت تسهیل روابط بین سازوکارهای داخلی و خارجی انجام شود، دنبال می‌‌کند. ما به جزییات ورود نمی‌کنیم و مکانیسم‌ها و جزییات کار اقتصادی خارجی خود را علنی نخواهیم کرد چون رفتار آمریکا و برخی دیگر از کشورهای هم پیمان آمریکا که درصدد هستند هدف‌های ما را در خارج از کشور برای همکاری شناسایی کنند و راه‌ همکاری‌های ما را به هر شکل ممکن مسدود کنند.
این دیپلمات ارشد کشورمان بیان کرد: بخش اقتصادی آرام و کم صدا کار خود را با جدیت دنبال می‌کند و قرار نیست همه اقدامات بخش اقتصادی را در عرصه تبلیغات بیاوریم و از آن استفاده خاصی را برای وزارت خارجه داشته باشیم. فکر می‌کنم زمان در آینده این اجازه را خواهد داد که توضیحات لازم را درباره عملکرد بخش اقتصادی و وزارت خارجه و دستگاه‌های دولتی در آینده و فرصت مقتضی که مورد سوء استفاده دشمنان قرار نگیرد، برای مردم بزرگ ایران تشریح کنم.
* امیدواریم لندن بدهی‌اش به ایران را در اسرع وقت تسویه کند
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه خسارات وارده به سفارت انگلیس در تهران پرداخته شده و اینکه آیا ارتباطی بین آن پرونده و بدهی انگلیس به ایران وجود دارد؟ اظهار داشت: پاسخم به همه مواردی که مطرح کردید، منفی است. این پرونده‌ها مفتوح است و موضوعات جداگانه‌ای است و به هم ارتباطی ندارد و در حال پیگیری است و امیدواریم دولت انگلیس بتواند هر آن چیزی که به ایران بدهکار است را در اسرع وقت با ایران تسویه کند و پرداخت‌های خود را انجام دهد.
*رایزنی‌ها برای تعیین نماینده دائم ایران در نیویورک در جریان است
قاسمی درباره بازنشستگی سه سفیر ایران و بازگشت آنها و گزینه جایگزین غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز بیان کرد: پروسه انتخاب سفرا در جریان است. با توجه به نوع کشور پذیرنده، رفتار متقابل بین ایران و کشوری که قرار است سفیر ایران را بپذیرد می‌تواند طول زمان برای اجرای پروژه‌های متعارف لازم کمی کمتر یا بیشتر باشد.
قاسمی با بیان اینکه سفرای ما در بسیاری از کشورها تعیین شدند و مراحل داخلی را طی می‌کنند، اظهار داشت: برخی به مراحل خارجی رسیده‌اند. در مورد نیویورک رایزنی‌ها برای انتخاب سفیر جدید ادامه دارد و تا این لحظه فرد مشخص و سفیر جدیدی برای نیویورک هنوز به صورت قطعی معرفی نشده است.
سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: در مورد سایر کشورها در حد بسیاری جز تعداد معدودی، سفرای ما تعیین شده‌اند و بخش عمده پروسه‌های داخلی را طی می‌کنند. برخی از آنها طی هفته‌ گذشته بعد از پایان پروتکل‌های داخلی برای درخواست آگرمان به کشور پذیرنده معرفی شدند و امیدوارم آنها در اسرع وقت آگرمان خود را دریافت و به محل ماموریت عزیمت کنند.
* پیشنهاد قطر 
خبرنگاری درباره پیشنهاد قطر برای تشکیل ائتلاف جدید منطقه‌ای با حضور ایران،‌ قطر، ترکیه، سوریه و عراق و اینکه آیا در سفر برهم صالح در این باره صحبت شده سؤال کرد که قاسمی پاسخ داد: در مذاکرات  آقای برهم صالح در تهران درباره همکاری‌های دوجانبه، تلاش دو کشور در زمینه امنیت مرزها و ثبات و آرامش و توسعه اقتصادی در مجموعه منطقه که می‌تواند بخشی از حاصل کار ما در مجموع منطقه باشد، صحبت کردیم.
سخنگوی وزارت خارجه افزود: نگاه ما به همسایگان بسیار روشن است، علاقه‌مندیم با همه کشورها و همسایگان زمینه همکاری و زندگی مسالمت آمیز و روابط حسنه وجود داشته باشد و این منطقه جنگ زده که طی دهه‌های گذشته با جنگ‌های زایمانی مواجه بوده در شرایط بهتری قرار گیرد.
قاسمی گفت: درباره این پیشنهاد اطلاعات لازم را ندارم و در شرایط کنونی در این زمینه صحبتی برای شما در این زمینه نخواهم داشت.
* نامه ظریف به روحانی
خبرنگاری درباره نامه ظریف به روحانی درباره موافقنامه پاریس سؤال کرد که قاسمی گفت: این نامه درباره موافقتنامه اقلیمی و در چارچوب سیاست‌های دولت در خصوص اقتصاد کم کربن و تغییرات اقلیمی و تقویت دیپلماسی زیست محیطی به رئیس جمهور ارائه شد. 
وی افزود: باید گام به گام در این مسیر به جهت منافع و مصالح کلی در جهت پیوستن به این موافقتنامه حرکت کنیم که می‌تواند برای ایران مزایای بسیاری را داشته باشد. آنچه در رسانه‌ها در این باره در این مدت مطرح شد را رد می‌کنم و هیچ نگاه نگران کننده و احساس اینکه می‌توانیم در شورای امنیت با آن با مشکل مواجه شویم در آن قید نشده است.
قاسمی بیان کرد: وقتی موافقتنامه را در 2015 پاراف کردیم شرط اساسی ما این بود در شرایطی می ‌توانیم حرکت کنیم که کلیه تحریم‌های ناعادلانه علیه ایران برداشته شود و ما دسترسی لازم به منابع مالی و فنی لازم داشته باشیم.
*دیدارهای محرمانه هیأت‌های سوری و ترکیه‌ای در ایران
سخنگوی وزارت خارجه درباره خبر مطرح شده مبنی بر شش بار سفر هیأت‌های سوری و ترکیه‌ای به ایران و دیدار محرمانه آنها، گفت: من درباره این خبر اظهارنظری نمی‌کنم. در عالم سیاست همه چیز امکانپذیر است، هر آدم و شدی و هر مذاکره‌ای به خصوص برای کشوری که قدرت منطقه‌ای است و نقش اساسی در تعاملات منطقه‌ای دارد و همه تماس‌های سیاسی می‌تواند وجود داشته باشد ولی درباره این نشست خاص اظهارنظری نخواهم داشت.
وی بار دیگر گفت که نامه‌ای از اژه‌ای دریافت نشده و تا آنجا که می‌دانم ظریف اسنادی را درباره پولشویی به جایی ارائه نداده است.
*مانع و چالشی در روابط اقتصادی ایران و آذربایجان نیست
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری گفت که مانع و چالشی در روابط اقتصادی ایران و آذربایجان وجود ندارد. رابطه ما با آذربایجان و حوزه قفقاز و ارمنستان خوب است.
*اینجا ایران است/ تخصصی نه در آتش زدن و نه در خاموش کردن آن دارم
خبرنگاری از قاسمی درباره آتش سوزی در کالیفرنیا پرسید و گفت چه دلیلی دارد آمریکا تجهیزات جهانی را به کمک نمی‌گیرد آیا در خارج از آمریکا تجهیزات نیست که به اینها کمک کند یا اینکه غرور آمریکایی‌ها اجازه نمی‌دهد از جاهای دیگر کمک بگیرند و 30 درصد توان خود را 100 درصد برسانند؟ یا اینکه چون آنجا منطقه ایرانی نشین است و کلمه پارادایس هم همان فردوس ایرانی است، اینها به این دلیل اهمال می‌کنند که این منطقه تضعیف شود؟ که وی گفت: سؤال جالبی است؛ ولی یادتان باشد اینجا ایران است، وزارت خارجه است و من هم سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران هستم، در آمریکا نیستیم و سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیستم.
باز خبرنگار پرسید چرا ایران کمک نمی‌کند؟ که وی گفت: من هیچ تخصصی نه در آتش زدن نه در آتش سوزی و نه در خاموش کردن آتش دارم. لذا با کمال شرمندگی خدمتتان عرض می‌کنم، از دادن پاسخ به این سؤال معذورم؛ مگر اینکه در آینده یا تابعیتم را عوض کنم و یا تخصصم که فکر کنم برای من دیر است که در حوزه آتش و آتش نشانی بخواهم به آموختن تجربه و دانش بیشتری رو بیاورم.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن