دیدبان

اعتراف جدید عربستان درباره خاشقچی

اعتراف جدید عربستان درباره خاشقچی
دیدبان؛ دادستانی عربستان سعودی امروز پنجشنبه در جدیدترین اعتراف در خصوص پرونده قتل «جمال خاشقچی» اذعان کرد که او در کنسولگری سعودی در استانبول تکه‌تکه شده است.
دادستانی عربستان امروز پنجشنبه (15 نوامبر) در بیانیه‌ای اعلام کرد که «بر اساس اطلاعات تیم مشترک تحقیقات سعودی-ترکی، و تحقیقاتی که دادستانی از بازداشت‌شدگان در پرونده (خاشقچی) که 21 نفر هستند، یازده نفر متهم شده و علیه‌شان کیفرخواست صادر شده و به دادگاه ارجاع داده شده‌اند و تحقیقات با سایر بازداشتی‌ها تا روشن شدن نقششان [در قتل] ادامه دارد...».
طبق گزارش خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، در این بیانیه آمده است که دادستانی خواستار «قتل [اعدام] آمر و مجریان جنایت شده که تعدادشان پنج نفر است» و همچنین خواستار اجرای حکم شرعی در خصوص سایر افراد شده است. 
دادستانی عربستان در این بیانیه آورده است که از ترکیه درخواست کرده که ادله و شواهد از جمله اصل همه فایل‌های صوتی مرتبط با پرونده را در اختیار طرف سعودی قرار بدهد... و دادستانی هنوز در انتظار چیزی است که خواسته است.
پس از آنکه جمال خاشقچی، طبق گزارش‌های خبری در ترکیه در دوم اکتبر گذشته در کنسولگری عربستان در استانبول کشته شد و منابع امنیتی خبر دادند که تکه‌تکه شده است، عربستان در ابتدا هرگونه اطلاع از ماجرا را تکذیب کرد و وزیر خارجه عربستان مدعی شد که خاشقچی از کنسولگری خارج شده است اما چند روز بعد ناچار شد تحت فشار بین‌المللی به کشته شدن خاشقچی در کنسولگری اعتراف کند. 
سخنگوی دادستانی عربستان همچنین در کنفرانسی خبری توضیحات تکمیلی در این خصوص منتشر و اعلام کرد که آمر اصلی این پرونده «نایب رئیس سابق سازمان استخبارات» (احمد عسیری) است که مورخ 29 سپتامبر به «فرمانده مأموریت» دستور داده بود خاشقچی را به عربستان بازگردانند و اگر متقاعد نشد، با زور بازگردانده شود.
سخنگوی دادستانی در ادامه توضیح داد که «سرتیم مأموریت تیمی پانزده نفره برای مهار و بازگرداندن شهروند مذکور تشکیل داد که شامل سه گروه بود؛ گروه مذاکره‌کننده، امنیتی و لجستیک. سرتیم مأموریت به نایب رئیس سابق استخبارات (احمد عسیری) پیشنهاد کرده که یکی از همکاران سابق او و مشاور سابق مأمور شود تا ریاست تیم مذاکره کننده را قبول کند چون قربانی را از قبل می‌شناخته است».

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»