دیدبان

مناظره ظریف و پمپئو در توئیتر درباره آثار تحریم‌های ضدایرانی

مناظره ظریف و پمپئو در توئیتر درباره آثار تحریم‌های ضدایرانی
دیدبان؛ «محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران و «مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا در چند پیام در توئیتر درباره  آثار تحریم‌ها بر زندگی روزمره مردم عادی مجادله کردند.
ماجرا از توئیتی آغاز شد که ظریف روز شنبه درباره اظهارات پمپئو در مصاحبه با «بی‌بی‌سی» منتشر کرد. رئیس‌ دستگاه دیپلماسی ایران در آن توئیت با انتشار عکسی از مجله نیوزویک که سخنان پامپئو را منعکس کرده بود، به حرف‌های او انتقاد کرد.
پمپئو در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفته بود: «بسیار خوب، به‌یاد داشته باشید مسئولان [در ایران] بایستی تصمیم بگیرند که مردمشان می‌خواهند غذا بخورند. آنها باید تصمیم بگیرند که می‌خواهند از ثروتشان برای وارد کردن دارو استفاده کنند».
ظریف در واکنش به این سخنان تهدیدآمیز وزیر خارجه آمریکا در توئیتر نوشت: «فراموش نخواهیم کرد وزیر پمپئو، در راستای تلاش مذبوحانه برای تحمیل تمایلات آمریکا به ایران آشکارا تهدید کرده ایرانی‌ها را گرسنگی بدهد. او هم مانند پیشینیانش یاد خواهد گرفت که ایران ــ علی‌رغم تلاش‌های آمریکا نه‌تنها دوام خواهد آورد ــ بلکه بدون فدا کردن حاکمیتش، اهدافش را پیش خواهد برد».
مایک پمپئو روز دوشنبه مدعی شد که نیوزویک متن سخنان او را تحریف کرده و آمریکا کالاهای انسانی مانند غذا و دارو را از شمول تحریم‌ها معاف کرده است.
وی نوشت: «شرم به نیوزویک جعلی بابت کمک به جواد ظریف برای دروغ‌پراکنی. حقیقت این است: آمریکا غذا و دارو را تحریم نمی‌کند و هیچ‌گاه تحریم نکرده است. اینها از تحریم‌ها معاف هستند، همان‌طور که مبادلات مالی مربوط به نیازهای انسانی چنین است».
انتشار این توئیت باعث شد ظریف در دو پیام توئیتری بار دیگر سخنان پمپئو را این بار از پایگاه‌ اطلاع‌رسانی وزارت خارجه آمریکا به او یادآور شود. ظریف یادآور شد که پامپئو باید مسئولیت سخنانش را بپذیرد.
او نوشت: «وزیر پمپئو با وقاحت تهدید کرده با هدف قرار دادن ایرانی‌های عادی جرم علیه بشریت مرتکب می‌شود؛ بعد، به‌خاطر انعکاس سخنانش به رسانه‌ها حمله می‌کند. او باید یا مسئولیت سخنانش را بپذیرد یا از زیر بار آنچه آمریکا انجام می‌دهد شانه خالی کند، نمی‌توان یک بام و دو هوا داشت».
او در یک توئیت دیگر تأکید کرد که تحریم‌های آمریکا نقض قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت سازمان ملل به‌شمار می‌روند و سخنان او برای گرسنگی دادن به مردم ایران مصداق جرم علیه بشریت به‌شمار می‌رود.
ظریف نوشت: «همه تحریم‌های بازاعما‌ل‌شده، ناقض قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت هستند| قصد گرسنگی دادن به مردم عادی، جرم علیه بشریت است| دیوان بین‌المللی دادگستری نیز پیش از این ادعای آقای پمپئو درباره معافیت‌های انسانی از تحریم‌ها را تکذیب کرده است. | روایت‌های واقعیت‌محور رسانه‌های غربی و نامه‌های ضمیمه‌‌شده (در این توئیت) نشان می‌دهد چه‌کسی دارد دروغ می‌گوید».

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن