دیدبان
با پرافتخارترین مربی ایران بعد از کسب عنوان بهترین

مهاجرانی: صورت بچه‌های ایران را می‌بوسم

مهاجرانی: صورت بچه‌های ایران را می‌بوسم
دیدبان؛ چندی پیش حشمت مهاجرانی، سرمربی سابق تیم ملی ایران با انتخاب کاربران سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا به عنوان بهترین مربی تاریخ جام ملت‌های آسیا انتخاب شد و افتخار دیگری برای فوتبال ایران کسب کرد.
تیم ملی ایران با هدایت حشمت مهاجرانی علاوه بر اینکه توانست قهرمانی جام ملت‌های آسیا در سال 1976 را به دست آورد دو رکورد را برای اولین بار در تاریخ فوتبال خلق کرد. ایران با مربیگری مهاجرانی حضور در مرحله یک چهارم نهایی المپیک مونترال در سال 1976 را تجربه کرد و دو سال بعد برای اولین بار راهی جام جهانی فوتبال شد. اتفاقی که کسب نتیجه تساوی برابر تیم پرقدرت اسکاتلند را در پی داشت.
به همین دلیل ارتباطی با وی گرفتیم تا نظرش در خصوص این انتخاب را جویا شویم. مهاجرانی بسیار صمیمی و با آغوش باز جواب سوالات مطروحه را داد که انرژی سرشارش در سن 78 سالگی به خوبی روی جوانان این زمانه را سفید می‌کند! در ادامه سرمربی سابق تیم ملی چنان از قهرمانی در آسیا و حضور در المپیک مونترال صحبت کرد که گویی به تازگی این مسابقه انجام شده و حالا مهاجرانی برایش توضیح می‌دهد؛ درست با همان جزییات و حس و حال.
مهاجرانی هنوز هم بر روی شاگردانش غیرت داشت. به طوریکه با قدرت اعلام کرد اگر امکانات بیشتری در آن زمان موجود بود امثال علی پروین و حسن روشن در سطح اول فوتبال اروپا بازی می‌کردند و جز اولین لژیونران تاریخ فوتبال ایران می‌شدند. گفت و گوی اختصاصی و خواندنی "ورزش سه" با مهاجرانی را در زیر می‌توانید بخوانید:
توقعی نداشتم که به عنوان بهترین انتخاب شوم
از جوانان هیچ توقع نداشتم که من را به یاد بیاورند. شاید انعکاس نتایج و افتخارات من در تیم ملی توسط رسانه‌های جمعی باعث شد که آن‌ها به بنده رای بدهند. تنها نکته‌ای که می‌توانم بگویم این است که رسانه‌های گروهی نقش بسیار عمده‌ای در انتخاب من ایفا کردند و با نشان دادن نتایج من که نزدیک به سه دهه قبل اتفاق افتاده است تاثیر بسیاری در به دست آمدن این افتخار ایفا کردند.
با شکست شوروی بزرگترین افتخارم به دست می‌آمد
من به خوبی جام ملت‌ها یادم می‌آید. آن دوره از مسابقات به انتخابی المپیک مونترال نزدیک و رفتن به المپیک برای ما بسیار مهم بود. خدا را شکر ما دو عنوان مهم به دست آوردیم و علاوه بر اینکه قهرمان جام ملت‌ها شدیم به المپیک هم راه یافتیم. اولین مرتبه هم به مرحله حذفی المپیک راه پیدا کردیم و مقابل تیم ملی شوروی که بهترین بازیکنان زمان را داشت علی‌رغم نمایش خوبی که داشتیم با نتیجه 2-1 شکست خوردیم. ما اگر شوروی را می‌بردیم به جمع چهار تیم برتر می‌رسیدیم و افتخار بزرگی در تاریخ زندگی ورزشی بنده ثبت می‌شد.
با تدارکات بیشتر قهرمان آسیا می‌شویم
 من فکر می‌کنم جام ملت‌های پیش رو از زمانی که بنده حضور داشتم بسیار سخت تر خواهد بود. چون در حال حاضر پیشرفت و توسعه فوتبال بسیار بیشتر شده اما آن موقع هم فدراسیون فوتبال با برنامه خود برای پیشرفت آکادمی فوتبال هدف داشت و در آن زمان هم ما حرف اول فوتبال آسیا را می‌زدیم. ولی فکر می‌کنم کار آسانی نیست و به اردو و مسابقات تدارکاتی زیادی احتیاج داریم. درست است که در حال حاضر تعداد لژیونرهای ما از هر زمانی بیشتر است اما به هماهنگی نیاز دارند و باید با برگزاری مسابقات مختلف این مهم صورت گیرد.
اگر امکانات داشتیم، جای علی پروین و حسن روشن در سطح اول فوتبال اروپا بود!
ما یک تعداد بازیکن داریم که می‌توانند در تیم تاریخ ایران عضو باشند. برخی بازیکنان سال‌های قدیم اکنون جایشان در تیم ملی خالی است همانطور که برخی از بازیکنان حال حاضر توانایی حضور در المپیک مونترال یا جام ملت‌های آسیا را داشتند. بازیکنان 1998 مثل علی دایی یا مهدوی کیا حالا هم می‌توانند بازی کنند. ما در گذشته با پیشرفت رسانه‌های گروهی مواجه نبودیم و همین باعث شد بازیکنانی مثل حسن روشن، ابراهیم قاسم پور و علی پروین علی‌رغم توانایی و کیفیتی که داشتند به اروپا نروند و جز لژیونران نباشند. رسانه‌های جمعی در حال حاضر نقش بسیار مهمی در اشاعه فوتبال ایفا می‌کنند و همین فاکتور بسیار مهمی محسوب می‌شود.

مرتبط‌ها

راه کاهش ظلم در خانواده افزایش حرمت پدر است

خروجی قرمز حمل سلاح آسان در ایران

خادمیاران رضوی: طلیعه‌ای نو از «آفتاب» فرهنگ شیعی

تحلیلهای رنگین برای عمامه خونین

سبکِ زندگی پرونده‌ساز!

تعداد بالای پرونده در قوه؛ آسیب اجتماعی یا اشکلات ساختاری؟