دیدبان

اعتراف مشاور اوباما درخصوص ایران

اعتراف مشاور اوباما درخصوص ایران
دیدبان؛ مشاور سابق اوباما گفت: «ایران در حال حاضر از آمریکا وضعیت ارجحیت بیشتری پیدا کرده است، برای اینکه این کشور و همه جهان اکنون در مقابل آمریکا ایستاده‌اند و اصلا اوضاع بدین شکل نیست که آمریکا و سایر کشورها در مقابل ایران قرار گرفته باشند و این در صورتی که قبل از امضای توافق هسته‌ای، وضعیت جهان به این شکل بود.»
"رابرت مالی" مشاور سابق "باراک اوباما" رئیس جمهوری سابق آمریکا در امور خاورمیانه و رئیس کنونی «گروه بحران منطقه» در ایالات متحده در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری «نووستی» اعلام کرد که مسلما ایران به درخواست‌هایی که دولت کنونی آمریکا بر این کشور تحمیل کرده، عمل نخواهد کرد.
وی تاکید کرد: «تغییراتی که مقامات کنونی واشنگتن خواستار آن شده‌اند، آنقدر بنیادی است که دولت ایران به هیچ وجه آنها را عمل نخواهد کرد و تا آنجا که من اطلاع دارم، هیچکس در ایالات متحده اعتقاد ندارد که ایران فهرست درخواست‌های آمریکا را اجرا کند و حتی به این فکر بیافتد که برخی از آنها را عملی سازد.»
به باور این دیپلمات سابق آمریکایی، ایالات متحده بهای خارج شدن خود از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) با ایران را خواهد پرداخت. وی توضیح داد: «به عقیده من، دولت ترامپ اشتباه بزرگی مرتکب شده و هدفش در برخورد با ایران هرچه بوده، به نتیجه نخواهد رسید. مسئله این است که تصمیم دولت ترامپ نسخه بسیار خطرناکی پیش روی دیگران قرار داده و اگر کسی جانشین ترامپ شود، می‌تواند هر تصمیم وی که مورد رضایتش نباشد را مورد تجدید نظر قرار دهد.»
مالی گفت، بسیاری از دولت‌هایی که در ایالات متحده یا سایر کشورها به قدرت می‌رسند، حتی اگر با تصمیمی که دولت قبلی آنها در عرصه بین المللی گرفته موافق نباشند، آن را محترم می شمارند. آنها درک می‌کنند که چنین اقدامی سرمشق بسیار بدی خواهد بود.
وی افزود: «محدودیت‌های قانونی در عرصه روابط بین الملل وجود دارد که هر کسی آنها را می دانند که اگر شما از توافقی بین المللی خارج شوید، هیچ تضمینی وجود ندارد که بتوانی روی آن حساب کنید که توافقاتی که شما انجام می‌دهیم در آینده مورد احترام دیگران قرار بگیرد. به همین دلیل من معتقد هستم که آمریکا بهای خروج خود از توافق هسته‌ای با ایران را خواهد پرداخت.»
برغم انتظار ترامپ،اکنون آمریکا در انزوا قرار گرفته، نه ایران
مشاور سابق اوباما یادآورشد: «ایران در حال حاضر از آمریکا وضعیت ارجحیت بیشتری پیدا کرده است، برای اینکه این کشور و همه جهان اکنون در مقابل آمریکا ایستاده‌اند و اصلا اوضاع بدین شکل نیست که آمریکا و سایر کشورها در مقابل ایران قرار گرفته باشند و این در صورتی که قبل از امضای توافق هسته‌ای، وضعیت جهان به این شکل بود.»
وی در عین حال معتقد است، البته منافع ایران از توافق هسته‌ای بعد از خروج آمریکا از آن کاهش یافته و اروپا، چین و روسیه نمی توانند این ضرر را به طور کامل جبران کنند.
این مقام سابق آمریکایی در رابطه با تحریم‌های جدید دولت ترامپ علیه تهران نیز گفت: «برغم اصراری که مقامات واشنگتن در این رابطه دارند، اکثر کشورها نمی توانند واردات نفت خود از ایران را به صفر برساند، چرا که این مسئله تاثیر زیادی بر اقتصاد آنها خواهد داشت. این مسئله غیرممکن است. این مسئله را خود آمریکایی‌ها نیز می‌دانند و به همین دلیل استثنائاتی نیز در این رابطه درباره برخی کشورها در نظر گرفته شده است.»
مالی ابراز اطمینان کرد تحریم‌های جدید دولت ترامپ تاثیر زیادی بر قیمت نفت خواهد داشت، حتی اگر عربستان سعودی سعی کند تا کمبود نفت ایران را در بازار جهانی جبران کند.
این دیپلمات سابق آمریکایی در عین حال با اشاره به اینکه در واشنگتن کسی آشکارا نمی‌گوید که هدف اصلی سرنگونی نظام جمهوری اسلامی در ایران است، گفت: «دولت ترامپ با ضربه زدن به توافق هسته‌ای سعی دارد تا در ایران جناح سیاسی تندرو به قدرت برسد تا به جهان نشان دهد چهره واقعی این کشور این است. من فکر نمی‌کنم که دولت دونالد ترامپ اصلا مایل باشد با ایران به سازش برسد. چنین دیدگاهی در هر دولت دیگری امکان پذیر بود، ولی نه در دولت دونالد ترامپ. این دولت تفاوتی بین جناح میانه‌رو و و جناح دیگر در جمهوری اسلامی نمی بیند. از دید آنها همه ایرانی‌ها یکسان هستند و این واقعیت که اکنون در ایران جبهه میانه‌رو در راس دولت است، برای آنان خبر بدی است.»

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»