دیدبان

دفاع تمام قد ظریف از برجام در مجلس

دفاع تمام قد ظریف از برجام در مجلس
دیدبان؛ وزیر امور خارجه که برای پاسخ به سوالات نمایندگان به مجلس رفته بود، پس از ارائه توضیحاتی توانست نمایندگان را قانع کند. ظریف با دفاع تمام قد از برجام گفت: برجام آنقدر در جهت منافع ملی بوده که آمریکا از آن با افتضاح خارج شد. 
پاسخ ظریف به سوالی درباره اموال بابک زنجانی
محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه صبح امروز در صحن علنی مجلس و در پاسخ به سؤال حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: سؤال اول در مورد حمایت وزارت امورخارجه از تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای استرداد اموالی که بابک زنجانی از کشور برده، باید در این باره خدمت‌تان عرض کنم که نقش وزارت امورخارجه نقش حمایتی است.
وی ادامه داد: ما موظف هستیم که اقداماتی که دستگاه‌های قضایی کشور انجام می‌دهند، این اقدامات را پیگیری کنیم، درخواست‌هایی که دستگاه‌های مختلف برای این اقدامات و تخلفاتی که صورت گرفته باید دنبال کنیم، این کار را وزارت امورخارجه انجام داده است، درخواستی از سوی قوه قضائیه دستگاه‌های ذیربط نبوده است که وزارت امورخارجه دنبال نکرده باشد. 
ظریف خاطرنشان کرد: برای این کار ده‌ها ملاقات تنظیم شده است و برای تنظیم این ملاقات‌ها، همکاران ما ملاقات‌های بیشتری صورت دادند و پیگیری کردند، و اینکه اقدامی از سوی وزارت امورخارجه شده باشد، باید یک توافق معاضدت قضایی با کشور طرف مقابل داشته باشیم و یا حکمی، دادخواستی و یا شرایطی باشد که وزارت امورخارجه بتواند این را دنبال کند، چنین چیزی به وزارت امورخارجه برای پیگیری ابلاغ نشده است که آن را پیگیری کند.
وزیر امورخارجه یادآور شد: اگر تمایل داشته باشید، تلاش‌هایی که وزارت امورخارجه انجام داده است را می‌توانم فهرستی ملاقات‌هایی را که وزارت امورخارجه برای پیگیری این موضوع انجام داده مثل سفیر ما در مالزی و تاجیکستان و مقامات ما در کشورهای مختلف انجام داده‌اند را خدمت‌تان ارائه دهم، اما این واقعیت کماکان بر سر جای خود هست که وزارت خارجه در این موارد مسئول پیگیری است. اقدام با دستگاه‌های ذیربط قضایی و داخلی است. 
ظریف در پاسخ به سؤال نماینده مجلس شورای اسلامی در مورد امضای اسنادی پس از برجام خاطرنشان کرد: هر سندی که امضا شده است، در معرض دید عموم، سایت وزارت امورخارجه و سایت‌های خارجی و رسانه‌ها قرار گرفته است. سندی بعد از برجام امضا نشده است که علاوه بر برجام باشد، چند توافق برای اجرای برخی مواد فنی برجام در حوزه انرژی هسته‌ای انجام شده که آن سندها در معرض دید عموم قرار گرفته و براساس نظر کارشناسان هسته‌ای ما در جهت منافع ملی کشور بوده است. 
پاسخ وزیر خارجه به سوالی درباره مذاکرات برجام
وزیر امور خارجه در مورد سؤال دیگر این نماینده مبنی بر اینکه چرا اگر زورمان نمی‌رسیده و آن را به مردم گزارش نداده‌ایم، گفت: واقعیت امر این است که برجام همانطور که در کمیسیون هم گفتم، حاصل یک توافق چندجانبه است، در توافق چندجانبه هیچ طرفی نمی‌تواند تمام خواسته‌هایش را بگیرد.
وی خاطر نشان کرد: آمریکایی‌ها وقتی وارد توافق شدند می‌خواستند برنامه هسته‌ای ایران متوقف شود و فردو تعطیل شود و درش را گِل بگیرند و می‌خواستند رآکتور آب سنگین اراک بسته شود، می‌خواستند ایران فقط بر روی سانتریفیوز IR1 تحقیق و توسعه انجام دهد و موضوع موشکی ما را به هسته‌ای اضافه کنند. ده‌ها خواست دیگر هم داشتند، اما به خواسته‌هایشان نرسیدند. 
ظریف ادامه داد: مذاکره‌ای نیست که بروید و تمام خواسته‌های خود را به طرف مقابل دیکته کنید و آن طرف هم خواسته‌های شما را اجابت کند و همه چیز وفق مراد شما انجام شود، مذاکره، رسیدن به یک تفاهم و توازنی است که بتواند منافع شما را حفظ کند. امروز به لطف خدا می‌بینیم برجام آنقدر در جهت منافع ملی بوده که آمریکا از آن با افتضاح خارج شده. امروز اگر تمام خبرهای دنیا را ظرف دیروز و امروز ببینید، مشاهده می‌کنید که نه تنها آمریکا مجبور شد از ادعاهای خودش عقب‌نشینی کند، قرار بود امروز فروش نفت ایران به صفر برسد، آمریکایی‌ها سر و صدای زیادی کرده بودند که فروش نفت را به صفر می‌رسانیم، خودشان بیانیه دادند که تا شش ماه دیگر فرصت دارید. 
وی ادامه داد: آمریکایی‌ها می‌خواستند دنیا را علیه ایران تهییج کنند یا در دنیا علیه ایران اجماع ایجاد کنند و شاهد انواع دروغ‌پردازی‌ها بودیم، برجام آنچنان از استحکامی برخوردار بود که هنوز همه دنیا روی برجام تأکید می‌کنند، هنوز منافع جمهوری اسلامی ایران را برجام حفظ می‌کند.
ظریف با تأکید بر اینکه آمریکایی‌ها در برجام بدعهدی کردند، اظهار داشت: هیچ کس به آمریکا اعتماد نداشت، اما بحث مذاکره، رسیدن به یک تفاهمی است که برای همه طرف‌ها بتواند قابل قبول باشد، ببینید چه کسی از برجام خارج شد، بنابراین آنها زورشان نرسیده بود آنچه می‌خواهند بگیرند. اینها بعد از یک سال و نیم تلاش هنوز هم نمی‌توانند برجام را تضعیف کنند و خواسته‌هایشان را از برجام بگیرند. من از برادران و خواهران گرامی خواهش می‌کنم در شرایطی که دنیا قدرت دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران را پذیرفته است، ما نیاییم براساس تصوری که برویم در یک مذاکره و هر چه می‌خواهیم طرف مقابل دستش را بالا بگیرد و بپذیرد، بگوییم ما به خواسته‌های خودمان نرسیدیم، در هیچ مذاکره‌ای به همه خواسته‌هایتان نمی‌رسید.
وزیر امورخارجه یادآور شد: اگر یک نفر در مذاکره به خواسته‌هایش برسد نیاز به مذاکره نیست، روی یک کاغذ خواسته‌هایتان را می‌نویسید و به طرف مقابل ابلاغ می‌کنید، مگر آمریکا توانست با جمهوری اسلامی چنین کاری کند که شما چنین توقعی را از آمریکا دارید که تمام خواسته‌های ما را بپذیرد؟ به نظر ما برجام منافع کشور را حفظ کرد، برنامه هسته‌ای ایران را حفظ کرد.
ظریف اضافه کرد: امروز برنامه هسته‌ای ایران در شرایطی است که اگر جمهوری اسلامی تصمیم بگیرد به برنامه هسته‌ای‌اش برگردد، به مراتب بهتر از گذشته می‌تواند برنامه هسته‌ای را پیش ببرد، این تصمیمی است که نظام باید بگیرد، اما آن زمان صریح گفتیم و بنده به مردم صریح اعلام کردم که برجام آنچه بوده است که ما می‌توانستیم بگیریم و بیشتر از آن قابل گرفتن نبوده و هنوز هم با کمال افتخار عرض می‌کنم که بیش از آنکه در برجام با توجه به حمایت‌های مقام معظم رهبری و دستورات ایشان و با توجه به مقاومت مردم ایران، با پشتگرمی از این مقاومت و استفاده از همه امکانات گرفته شد، بهترین توافقی بود که امکان داشت.
وزیر امورخارجه تاکید کرد: بله امکان دارد آرزوی دیگری هم داشتیم، بنده خودم هم آرزوهای خیلی بالاتری داشتم، اما آنچه امکان داشت در یک محیط، این توافق بود و امیدوارم بتوانیم با تلاش، همدلی و همفکری در بین مردم، نمایندگان و دولت جمهوری اسلامی در این شرایط حساس کشور را با استفاده از همه داده‌هایمان پیش ببریم. 
وی بیان داشت:‌در چند ماه گذشته توفیقات زیادی داشتیم، رأی بین‌المللی دادگاه لاهه، تصمیمات اتحادیه اروپا، فضاحت آمریکا در شورای امنیت و بقیه مسائل نشان‌دهنده این است که جمهوری اسلامی به لطف خدا در سطح دیپلماسی کاملا موفق در صحنه بین‌المللی ظاهر شده است. 
ظریف در مرحله دوم پاسخگویی به سؤالات حاجی دلیگانی بیان داشت: یقینا ما هم برای حقوق مملکت همین‌قدر نگرانی داریم و از نگرانی و دلمشغولی شما قدردانی می‌کنیم، حق هم همین است که به عنوان نماینده مردم کشور، برای حقوق مردم کشور این مقدار احساس مسئولیت داشته باشیم. 
وزیر امورخارجه بیان داشت: وضع اقدامات آقای بابک زنجانی به دلیل شرایط ویژه آن زمان، شفاف نبوده است و اقداماتی بوده که باید از مسیرهای اطلاعاتی پیگیری می‌شده، ما این کار را انجام دادیم، آنچه به ما اطلاع داده شد، شناسایی شد، اما تمامی حساب‌ها صوری بوده است. نمایندگان وزارت نفت به مالزی و تاجیکستان رفتند، افراد شناسایی شدند، همه آن حساب‌ها و افراد صوری بودند.
ظریف اضافه کرد: این اقدام،‌ اقدامی بود که به دلیل مشکلات بود و نمی‌خواهم بگویم به دلیل اشتباهات در دوره گذشته بوده است، اینها به دلیل مشکلات ناشی از تحریم بوده است، متأسفانه تحریم شرایطی را ایجاد می‌کند که شفافیت نابود می‌شود و سوءاستفاده و رانت فراهم می‌شود. این وضعیت پیش آمده بود، لذا وزارت امورخارجه در حد توانش اقدامات را انجام داد و نمی‌دانم چرا همکاران من نامه‌های تشکل قوه قضائیه را خدمت شما ندادند، حتما یک کم‌کاری صورت گرفته است. 
وی با تأکید بر اینکه نامه‌های تشکل قوه قضائیه از وزارت امورخارجه وجود دارد، اظهار داشت: هر آنچه از ما خواستند انجام دادیم، ما دستگاه اطلاعاتی و قضایی نیستیم، ما دستگاه سیاست خارجی هستیم و در حوزه مأموریت خودمان هر چه باید انجام دهیم، انجام داده‌ایم.
ظریف گفت: کسانی که مسئول این کار بوده‌اند را برده‌ایم و کسانی که در کشورهای خارجی مسئول این کار بودند ارتباط گرفتیم و برایشان ملاقات فراهم کردیم، کارشان را پیگیری کردیم، بیش از این در حوزه صلاحیت وزارت امورخارجه نیست. وزارت امور خارجه نمی‌تواند پول را از یک بانک دیگر دربیاورد. اطلاعات من همین است که حساب بانکی مورد نظر در مالزی صوری بوده است، اکثر معاملات بابک زنجانی در داخل انجام شده است. یکی از بانک‌های داخلی معاملات بابک زنجانی را انجام داده است و بقیه کارها را بانک داخلی و واسطه‌های خودش دنبال کرده است، همه مرکزی که بابک زنجانی در خارج از کشور معرفی کرده، فاقد مستندات بوده است. در تاجیکستان هم به همین ترتیب بوده است.
وزیر امورخارجه خطاب به حاجی دلیگانی گفت:‌ شما از سه سؤال به دو سؤال پرداختید و بعد از سخنان من می‌خواهید در سؤال بعدی پس از من صحبت کنید. بالاخره اینجا خانه شماست و ما میهمان شما هستیم، نوش جانتان. 
ظریف اضافه کرد: آقای حاجی دلیگانی! ما یک دستگاه نیستیم که سر خود عمل کنیم، اولا مذاکرات، مذاکرات در حوزه هسته‌ای است، ماه‌ها این مذاکرات ادامه داشته است، نه اینکه در یک جلسه فرانکفورت دوستان ما نشسته‌اند و این نتیجه‌گیری را کرده‌اند، این مذاکرات در هیأت نظارت و در دبیرخانه شورای امنیت گزارش شده و در آنجا بررسی شده، آنچه انجام شده براساس یک تصمیم جمعی بوده است.
وزیر امور خارجه در این باره ادامه داد: قرائت اولیه سازمان انرژی اتمی مثل قرائت شما بود، اما بندهای بعدی توافقات به طور مثال در ۱۳۰ تن آب سنگین که می‌گوید جمهوری اسلامی باید مازاد بر ۱۳۰ تن را برای فروش عرضه کند، در بند بعدش تأکید می‌کند در ایران نباید بیش از ۱۳۰ تن باشد. 
وی افزود: اینطور نیست که وضعیت به این سیاه و سفیدی که شما می‌گویید باشد، ما استدلالی داشتیم و طرف مقابل هم استدلالی داشت، فقط هم در این سه مورد نبود، در موارد متعدد بود، شما خاطرتان نیست وقتی ما IR8 را بردیم و شروع به آزمایش کردن کردیم، غوغایی بپا شد، گفتند IR8 ما نه تنها آزمایش می‌شود، بلکه به آن گاز هم تزریق شده است، این اختلاف‌نظرها معلوم است پس از برجام اتفاق می‌افتد، به خاطر اینکه برجام را توافق کردیم روی مسائلی توافق شد که پس از آن اختلاف‌نظر پیش آمد، کما اینکه پس از توافق ژنو هم اختلاف نظر پیش آمد.
وی با اشاره به علل تشکیل کمیسیون مشترک در برجام اظهار داشت: این کمیسیون به خاطر همین تشکیل شد که اختلاف‌ها به آنجا می‌رود، به نتیجه می‌رسد و نتیجه اجرا می‌شود. 
ظریف خطاب به حاجی دلیگانی بیان داشت:‌ آنچه که شما می‌گفتید،‌ نه شورای امنیت خبر داشته و نه هیأت نظارت، من می‌گویم که هم شورای امنیت خبر داشته و هم هیأت نظارت، مگر می‌توانیم در این کشور کاری کنیم بدون اینکه گزارش دهیم؟ شما در مورد نامه‌ای که برادر عزیزم آقای طیب‌نیا امضا کردند، اگر شما به آن نامه دقت کرده باشید، ایشان یک جمله نوشته‌اند، «براساس مقررات قانون اساسی».
وی در مورد وجود «براساس مقررات قانون اساسی» در نامه طیب نیا خاطر نشان کرد: این یعنی اینکه اگر قراردادی امضا کنیم و کنوانسیونی را بپذیریم و مقررات جدیدی وضع کنیم، اینها را به مجلس می‌آوریم، کما اینکه الان چهار لایحه که در مجلس داریم و یکی از آنها تصویب شده و ۳ تای آن منتظر است، همه از این دست قوانین‌اند، طبق قانون اساسی نیازمند گرفتن اجازه از مجلس شورای اسلامی بود و ما آن را به مجلس آوردیم.
وزیر امور خارجه تاکید کرد: آقای طیب‌نیا بعد از اینکه در شورای عالی پولشویی موافقت گرفتند، آقای طیب نیا طبق مقررات عمل کردند. موضوع را به شورای عالی پولشویی بردند، از آنجا مصوبه گرفتند، براساس آن عمل کردند و به درخواست وزارت امورخارجه این جمله را اضافه کردند که براساس قانون اساسی این اضافه که کردند تمام مشکلات ما را حل کرد و آن نامه‌ای را که من به آقای سیف و طیب‌نیا خدمت مقام معظم رهبری نوشتیم همین را توضیح دادیم که چگونه این انجام شد و لذا اینطور نیست که ما چیزی را پنهان کرده باشیم و بخواهیم مجلس را دور بزنیم، مجلس در رأس امور است و کما اینکه ما دو سال است خدمت شماییم برای تصویب این چهار لایحه. 
ظریف بیان داشت: علی‌رغم اینکه اعتقاد داریم دو سال وقت کشور گرفته شده، اما این دو سال را در خدمت شما بودیم تا تمام مراحل طی شود برای اینکه این لوایح براساس مقررات قانونی اجرایی شود، ما متعهد به قانون هستیم و اجازه نداریم کاری خلاف قانون انجام دهیم، من تقاضا می‌کنم این اعتمادی که بین مردم و حاکمیت است خدشه‌دار نشود، حاکمیت متعهد به قانون است. حاکمیت چه دولت و چه نظام متعهد به قانون هستند. مردم بدانند کسی خلاف قانون در این کشور انجام نمی‌دهد و اگر انجام دهد باید محاکمه شود. نمی‌شود بدون قانون کشور اداره شود. 
وزیر امورخارجه گفت: سؤال سوم را هم من پاسخ دادم، چون نکته‌ای را مطرح نکردید، نمی‌دانم دفاع‌ام را تکرار کنم یا خیر،‌ اما باز هم تأکید می‌کنم، خواهران و برداران من، برجام از نظر دنیا پیروزی دیپلماسی ایران بود، بله ما آنقدر طلبکاری کردیم، مقام معظم رهبری هم در رأس نظام این مطالبات ملت ایران را همواره با صدای رسا مطرح کردند، اما مقام معظم رهبری هم‌زمان گفتند که مذاکره‌کنندگان امین هستند، نگفتند مذاکره‌کنندگان مخفی‌کاری می‌کنند.
وی اضافه کرد: رهبر انقلاب بارها به شما فرمودند که من چیزهایی را می‌دانم و خبرهایی دارم و جزئیاتی از مذاکره را دارم که شما نمی‌دانید، ریز را خدمت ایشان عرض کردیم، اینطور نیست که ما خواسته باشیم خلاف منویات مقام معظم رهبری کاری کنیم، واقعیت امر این ا ست که برجام علی‌رغم همه بدعهدی‌های آمریکا، امروز ملاک شکست آمریکا در دنیا شده است. شما ببینید متحدین آمریکا دارند حساب ویژه‌ای درست می‌کنند و اعلام می‌کنند که نمی‌خواهیم زیربار آمریکا برویم، حالا اینکه نمی‌توانند یا می‌توانند این یک واقعیت نیست که دیپلماسی بتواند آن را عوض کند. 
وزیر امور خارجه ضمن تأکید بر اینکه من نمی‌توانم میزان توان اقتصادی آمریکا و توان دارایی آن را بر اقتصاد جهانی تغییر دهم، یادآور شد: روسیه هم نمی‌تواند این کار را بکند، چین هم نمی‌تواند، اما این نوع دیپلماسی شما توانسته است شرایطی را برای کشور فراهم کند کهن نزدیکترین متحدین آمریکا دارند به آمریکا فشار می‌آورند. آمریکایی‌ها می‌خواستند امروز خروج نفت ایران را به صفر برسانند. نزدیکترین متحدینش که حیات و ممات‌شان با آمریکاست، جلوی آمریکا ایستاده‌اند و اجازه ندادند چنین کاری انجام شود، کی در گذشته چنین وضعیتی بوده است؟
ظریف افزود: شما این را به عنوان پیروزی این ملت ببینید، دیروز که سیزده آبان بود روزی بود که مردم ما به آمریکا نه گفتند، بپذیریم که آمریکا به دنیا استیلا ندارد. بپذیریم آمریکا نتوانسته از پس ما بربیاید. چرا ما خودمان اینطور وانمود می‌کنیم؟
وی خطاب به حاجی دلیگانی گفت:‌ شما می‌گویید ما نفت را پیش‌فروش کردیم،‌مگر به حرفهای آقای ترامپ گوش نکردید که می‌گوید شما همه پولهای ایران را دادید، حق ایران را به رسمیت شمردید، موشک را از موضوع حذف کردید، برای ما چه گرفتید؟.
ظریف تاکید کرد: وقتی آقای ترامپ می‌گوید ما ۷ تریلیون دلار در منطقه خرج کردیم و شکست خوردیم، اما وقتی آقای ترامپ می‌گوید ظریف سر«کری» را کلاه گذاشت چرا نمی‌گویید؟ چه فرقی بین این دو حرف می‌کند؟ چرا افتخارات ملت را به مرگ تبدیل می‌کنید؟ چرا افتخارات ملت را به ذلت تبدیل می‌کنید؟
وی با تاکید بر اینکه ملت ما عزیز است گفت: ملت ما ملت بزرگی است‌، همانطور که به حرفهای ترامپ استناد می‌کنیم که ۷ تریلیون دلار در منطقه خرج کرده‌اند و به ضرر خودش تمام شد، به همان ترامپ استناد می‌کنیم که بزرگترین کلاه در تاریخ آمریکا به خاطر برجام سر آمریکا رفت. چرا یکی از آنها درست است و یکی دیگر دروغ است؟ بپذیریم این ملت در میدان، دیپلماسی بزرگ است، ملت را باور کنید نه من را.
وزیر امورخارجه ادامه داد: ما به این ملت افتخار می‌کنیم و به پشتگرمی این ملت مذاکره کردیم و به پشتگرمی این ملت در برابر آمریکا ایستادیم و ان‌شاءالله باز هم خواهیم ایستاد و نشان خواهیم داد طرح‌های آمریکا به هیج جا نمی‌رسد.
وی اظهار داشت: امروز روز شروع یک روند جهانی است. با اطلاع خدمت شما عرض می‌کنم امروز روزی است که مسلح شدن دلار روند سراشیبی را طی می‌کند. آمریکایی‌ها با استفاده از سوءاستفاده و زیاده‌روی از استفاده از دلار، امروز شروع یک روندی را دارند که درنهایت به ضرر آمریکا خواهد شدد. در گذشته این اتفاقات نمی‌افتاد، بپذیریم که مردم با حضورشان در مراسم دیروز نشان دادند با نظام هستند و تبلیغات گروه‌های ضدانقلاب بی‌تأثیر است و این نظام دست‌خوردنی نیست. بیاییم اقتدار نظام و مردم و رهبری را زیر سؤال نبریم. 
نمایندگان مجلس از پاسخ های وزیر خارجه به 3 سوال قانع شدند
نمایندگان مجلس در جریان سوال حسینعلی حاجی دلیگانی و پنج تن از نمایندگان دیگر از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه از پاسخ های وی قانع شدند.
نمایندگان مجلس در نشست علنی امروز (دوشنبه) پارلمان، در جریان بررسی سوال حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر و پنج تن از نمایندگان دیگر از وزیر امور خارجه با موضوع پیگیری اموال بابک زنجانی در خارج از کشور با 115 رأی موافق، 63 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 194 نماینده حاضر در جلسه از پاسخ های ظریف قانع شدند.
همچنین نمایندگان در جریان بررسی سوال حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر از وزیر امور خارجه با موضوع چرایی عدم ارائه گزارشی در مورد برجام به مجلس با 119 رأی موافق، 58 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 196 نماینده حاضر در جلسه از پاسخ های ظریف قانع شدند.
در ادامه نمایندگان پس از بررسی سوال حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر از وزیر امور خارجه با موضوع توضیح علت توافق محرمانه با آمریکا با 112 رأی موافق، 66 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 196 نماینده حاضر در جلسه از پاسخ های ظریف قانع شدند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن