دیدبان

پمپئو: هیچ تغییری در رفتار ایران مشاهده نکرده‌ایم

پمپئو: هیچ تغییری در رفتار ایران مشاهده نکرده‌ایم
دیدبان؛ «مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای با نقض حرف‌های «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور این کشور گفته که بعد از خروج از برجام، هیچ تغییری در رفتار ایران مشاهده نشده است. 
نقض سخنان ترامپ 
پمپئو در مصاحبه با رادیو فاکس‌نیوز با متهم کردن ایران به آنچه به گفته وی «فعالیت‌های مخرب» خوانده شده گفت: «تلاش ما این است که آنها را مجاب کنیم رفتارشان را تغییر دهند.»
وی در بخش دیگری از این مصاحبه تصریح کرد که تغییری در رفتار ایران مشاهده نشده است. پمپئو گفت: «نشانه‌ای از هیگونه تغییر در رفتار آنها ندیده‌ایم. هیچ تغییری. اصلا.»
سخنان پمپئو در حالی بیان شده که دونالد ترامپ بعد از خروج از برجام، بیش از ۱۰ بار ادعا کرده رفتار ایران بعد از این اقدام کاملاً تغییر کرده و این کشور به مکانی متفاوت تبدیل شده است. 
ترامپ ادعا کرده قبل از روی کار آمدن او ایران در حال تصرف منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) بوده، اما اکنون اوضاع تغییر کرده و این کشور اکنون برای بقایش تلاش می‌کند.
اروپایی‌ها و برجام 
وزیر خارجه آمریکا در ادامه درباره ماندن اروپایی‌ها در توافق هسته‌ای برجام اظهارنظر کرده و گفته هر روز گفت‌وگوهایی میان دو طرف در این باره در جریان است.
پمپئو گفت: «تا کنون اروپایی‌ها داخل توافق مانده‌اند. آنها موضع متفاوتی نسبت به ما گرفته‌اند اما ما تقریباً هر روز با آنها گفت‌وگو کرده‌ایم.»
وی با توصیف برجام به عنوان «بدترین توافق تاریخ» گفت: «چالش بدترین توافق تاریخ این بود که به برنامه موشک‌های ایران و تروریسم این کشور نپرداخت. هیچکدام از این کارها را انجام نداد.»
ترور جمال خاشقچی
مایک پمپئو ترور «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی را نقض «هنجارهای بین‌المللی» خواند و تأیید کرد هنوز پرسش‌های بی‌پاسخ زیادی درباره آن مطرح است.
خاشقچی آخرین بار روز ۱۰ مهرماه (۲ اکتبر) در حال ورود به ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول دیده شد و بعد از آن رسانه‌ها گزارش داده‌اند که ناپدید شده است.
رسانه‌های ترکیه‌ای چند روز بعد اعلام کردند او در داخل این ساختمان کشته شده و بدنش قطعه قطعه شده است. مقام‌های سعودی، در اولین واکنش این روایت را رد و ادعا کردند خاشقچی، ساختمان را زنده و سالم ترک کرده است.
عربستان سعودی، سرانجام تحت فشار رسانه‌های بین‌المللی و با موضع‌گیری مقام‌های کشورهای مختلف شنبه (۲۸ مهر) اعلام کرد خاشقچی داخل ساختمان کنسولگری کشته شده است. 
پمپئو در پاسخ به سوال مجری فاکس‌نیوز درباره اینکه آیا «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد سعودی از قتل خاشقچی مطلع بوده گفت: «ببینید، مرگ جمال خاشقچی، غم‌انگیز است. این کشتن... این قتل داخل کنسولگری ترکیه اتفاقی تأسف‌آور و نقض هنجارهای بین‌المللی است. این مسئله، بسیار بسیار روشن است.»
وی اضافه کرد: «چیزی که ما از سعودی‌ها و ترک‌ها خواسته‌ایم انجام دهند این است که به ما برای جمع‌آوری حقایق کمک کنند. پرسش‌های بی‌پاسخ زیادی درباره اینکه این کار چطور انجام شده وجود دارند. تیم ما سرسختانه برای به دست آوردن حقایق کار می‌کنند.»
پمپئو تصریح کرد که واشنگتن برای به دست آوردن حقایق درباره ماجرای قتل خاشقچی، به اطلاعات دیگران تکیه نخواهد کرد.
او گفت: «ما به دیگران تکیه نخواهیم کرد؛ اطلاعات آنها را می‌گیریم، اطمینان حاصل می‌کنیم و الگوی خودمان برای حقایق را ایجاد می‌کنیم.»
پمپئو گفت می‌خواهد این را یادآوری کند که آمریکا روابط راهبردی دیرینه‌ای با پادشاهی عربستان سعودی دارد.

 

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»