دیدبان

روایت ظریف از عملیاتی شدن ساز و کار اتحادیه اروپا و زمان‌بر بودن استفاده از آن

روایت ظریف از عملیاتی شدن ساز و کار اتحادیه اروپا و زمان‌بر بودن استفاده از آن
دیدبان؛ محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران امروز (دوشنبه) در بدو ورود به استانبول به منظور شرکت در ششمین نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، ترکیه و آذربایجان در استانبول در جمع خبرنگاران درباره مرحله دوم تحریم‌های آمریکا و اینکه آیا اتفاق جدیدی خواهد افتاد؟ گفت: معمولا آثار تحریم بیشتر روانی است تا عملی و آثار روانی تحریم‌های آمریکا از روزی که آقای ترامپ از برجام خارج شد و حتی قبل از آن شروع شد، در طول شش ماه گذشته از زمانی که ایشان سخنرانی معروفش را انجام داد تا امروز، آثار آن (تحریم‌ها) را مشاهده کردیم.
*بعید می‌دانیم 13 آبان اتفاق جدیدی بیفتد
وی افزود: بعید می‌دانیم روز 13 آبان که این تحریم‌ها در مرحله دوم عملیاتی می‌شود، اتفاق جدیدی بیفتد.
رئیس دستگاه دیپلماسی در عین حال اعلام کرد: سازوکارهایی که اتحادیه اروپا در نظر داشته، در همین چند روزه عملیاتی خواهد شد، ممکن است تا زمانی که بشود از این سازوکارها استفاده کرد مقدار دیگری طول بکشد، به خاطر فشارهای آمریکا و کارشکنی‌هایی که آمریکایی‌ها در تمامی مراحل این کار داشتند، برخی اقدامات زمان بیشتری برده است.
ظریف گفت: امیدواریم با این سازوکارها و با توجه به این واقعیت که آمریکایی‌ها امروز در جامعه بین‌المللی منزوی هستند و هیچ کشوری از اقدامات آمریکا به جز چند رژیم منطقه‌ای حمایت نمی‌کنند.
به باور رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران امکان اینکه آمریکا بتواند به اهداف خودش حتی اهداف اقتصادی از این تحریم‌ها برسد بسیار کم است و اینکه به اهداف سیاسی از این تحریم‌ها برسد، حتما وجود ندارد. 
* امیدواریم ترکیه در بررسی قتل خاشقچی به نتیجه قطعی برسد
وی درباره قتل خاشقچی نیز گفت: آنچه که مهم بوده این است که دولت ترکیه توانسته با درایت، بی طرفی و دقت موضوع را پیگیری کند و ابعاد مختلف این قتل فجیع را بررسی کند و امیدواریم در این بررسی به نتیجه قطعی در مورد مسببان این جنایت فجیع برسد. 
رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: متاسفانه در منطقه ما روش‌ها و انتخاب‌های غلط آنچنان فراگیر شده که برخی‌ رژیم‌ها مثل رژیم صهیونیستی و رژیم کنونی در عربستان اعتراف می‌کنند هر جنایتی را می‌توانند بدون نگرانی از عواقب آن انجام دهند. 
وی با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین، خاطرنشان کرد: 70 سال است رژیم صهیونیستی اقدام به جنایت علیه مردم فلسطین می‌کند و به خاطر حمایت گسترده آمریکا از عواقب این جنایات تا حد زیادی مصونیت داشته است. سعودی‌ها از ابتدا از صدام حمایت کردند، بعد از طالبان از داعش حمایت کردند و الان هم در یک جنگ خانمانسوز در یمن اقدام به کشتار مردم می‌کنند و متاسفانه هیچ برخورد جدی بین‌المللی نشده، نخست‌وزیر یک کشور را زندانی کردند و هیچ برخوردی نشد.
ظریف ادامه داد: این روش برخورد که منافع کوتاه مدت فردی را بر امنیت منطقه‌ای و حقوق انسان‌ها را بر جلوگیری از جنایات جنگی ترجیح می‌دهد باعث شده که منطقه ما در دهه‌های گذشته روی آرامش نبیند.
*ششمین نشست سه جانبه ایران، ترکیه و آذربایجان در استانبول
ظریف همچنین درباره ششمین نشست وزرای خارجه سه کشور که قرار است روز سه‌شنبه در استانبول برگزار شود، نیز گفت: بیش از شش سال است همکاری سه جانبه با دو کشور همسایه داریم و این بار ششمین نشست مشترک سه جانبه را برگزار خواهیم کرد.
وی افزود: هدف این جلسه گسترش همکاری‌های اقتصادی و همفکری بین سه کشور است و فردا انشاءالله با وزرای خارجه دو کشور به گفت‌وگو می‌پردازیم و از فرصت برای گفتگو با مقامات ترکیه درباره مسائل مورد نظر دو کشور به خصوص مسائل منطقه‌ای استفاده خواهیم کرد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن