دیدبان

سی‌ان‌ان: ترامپ احساس می‌کند سعودی‌ها به او خیانت کرده‌اند

سی‌ان‌ان: ترامپ احساس می‌کند سعودی‌ها به او خیانت کرده‌اند
دیدبان؛ چند منبع خبری روز سه‌شنبه به «سی‌ان‌ان» گفته‌اند شنیده‌های آنها از «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا حاکی است او از تبعات ماجرای قتل «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد سیاست‌های آل‌سعود عصبانی است و احساس می‌کند که سعودی‌ها به او خیانت کرده‌اند.
به نوشته سی‌ان‌ان، ترامپ در روزهای گذشته از پرداختن رسانه‌ها به مسئله قتل خاشقچی گلایه کرده و به دستیارانش گفته احساس می‌کند سعودی‌ها به او خیانت کرده‌اند. روایت‌های مقام‌های سعودی درباره سرنوشت جمال خاشقچی از زمان ناپدید شدن او به تناوب تغییر کرده است. 
ترامپ که روز یکشنبه با «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی گفت‌وگو کرده در محافل علنی از سعودی‌ها گلایه‌مند است چون باعث شده وجهه او خراب شود. او چند بار هم گفته چه اقداماتی که برای سعودی‌ها انجام نداده، اما آنها الان او را در این موقعیت قرار داده‌اند. 
سی‌ان‌ان نوشته ترامپ از اینکه مسئله قتل خاشقچی باعث شده خودش و دامادش، «جارد کوشنر» در برابر عربستان سعودی ضعیف به نظر برسند راضی نیست. 
عربستان سعودی در نخستین روایت رسمی خود بعد از پذیرفتن اینکه خاشقچی کشته شده ادعا کرد که او بعد از زد و خورد با برخی از حاضران در داخل کنسولگری عربستان سعودی در استانبول کشته شده است. 
مشاوران ترامپ به او گفته‌اند که توضیحات عربستان سعودی درباره مرگ خاشقچی متناقض است. او به همین دلیل دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت که توضیحات عربستان سعودی او را قانع نمی‌کند.»
عربستان سعودی شنبه (۲۸ مهر) ۱۸ روز بعد از ناپدید شدن «جمال خاشقچی» اعلام کرد وی داخل ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول کشته شده است. ریاض مدعی شد مرگ او بعد از درگیری داخل ساختمان کنسولگری اتفاق افتاده است. 
«جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار منتقد از زمان ورود به ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول از سه‌شنبه ۱۰ مهرماه (۲اکتبر) ناپدید شد. مقام‌های ترکیه‌ای اعلام کردند او در داخل این ساختمان کشته شده و بدنش قطعه قطعه شده است. مقام‌های سعودی بدون ارائه هیچ مستنداتی این روایت را رد و ادعا کردند خاشقچی، ساختمان را ترک کرده است.
جمال خاشقجی، متولد ۱۳ اکتبر ۱۹۵۸ (۲۱ مهرماه ۱۳۳۷ شمسی) روزنامه‌نگار سعودی است که قبلاً سردبیر روزنامه «الوطن» و بعد از آن مدیر شبکه خبری «العرب» بود. 
خاشقجی سپتامبر ۲۰۱۷ از عربستان متواری شد و بعد از آن به عنوان ستون‌نویس «واشنگتن‌پست» مقاله‌هایی در انتقاد از سیاست‌های کشورش به ویژه «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی منتشر کرد. 
وی از جمله منتقدان صریح دخالت نظامی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در کشور یمن بود.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»