دیدبان

افشای جاسوسی عربستان از توئیتر بعد از سه سال سکوت آمریکایی‌ها

افشای جاسوسی عربستان از توئیتر بعد از سه سال سکوت آمریکایی‌ها
دیدبان؛ به نقل از نیویورک تایمز، تعداد زیادی بات که از داخل خاک عربستان هدایت می شوند همیشه در توئیتر به تولید مطالب جعلی در حمایت از دیکتاتورهای سعودی اشتغال داشته اند. همچنین گفته می‌شود سعودی‌ها به افرادی که به عنوان مزدور در توئیتر فعالیت کرده و توئیت‌هایی به نفع سیاست های این کشور ارسال کنند هر ماه 10 هزار ریال سعودی پرداخت می کنند.
هکرهای مزدور سعودی نیز به طور گسترده در اینترنت فعال هستند و برای مقابله با ناراضیان فراری و سرقت اطلاعات آنها تلاش می کنند. اما یک پدیده منحصر به فرد در این زمینه فعالیت فردی به نام Ali Alzabarah در تویئتر بوده است.
وی به عنوان کارمند توئیتر تا قبل از شناسایی و اخراج در سال 2015 مشخصات حساب های کاربران فعالان سیاسی، روزنامه نگاران و دانشگاهیان منتقد حکومت خودکامه سعودی را شناسایی می کرده و این اطلاعات را در اختیار دولت عربستان قرار می داده است.
Ali Alzabarah روابط نزدیکی با مقامات اطلاعاتی سعودی داشته و فعالیت های او بعد از مدتی توسط سرویس های اطلاعاتی امریکا کشف شد. جالب آنکه مدیران توئیتر بعد از اطلاع از موضوع مدعی شدند بررسی های آنها نشان نمی دهد هیچ اطلاعاتی توسط وی به دولت سعودی داده شده باشد. اما در نهایت تصمیم گرفتند در اواخر سال 2015 این فرد را اخراج کنند. Ali Alzabarah بدون هیچ مشکلی بعد از اخراج از توئیتر به عربستان بازگشت و به همکاری با دولت این کشور ادامه داد.
توئیتر بعد از کشف این موضوع پیام های هشداری را برای برخی حساب های کاربری که توسط این فرد مورد جاسوسی قرار گرفته بودند، ارسال کرده است. البته این شرکت و همین طور دولت عربستان در واکنش به انتشار این خبر سکوت کرده اند.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»