دیدبان

وزیر دادگستری عربستان: خاشقجی در خاک ما کشته شد

وزیر دادگستری عربستان: خاشقجی در خاک ما کشته شد
دیدبان؛ «ولید بن محمد بن صالح الصمعانی» وزیر دادگستری عربستان در اولین روز قبول رسمی کشته شدن «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسول‌گری عربستان، از کامل نبودن مدارک برای شروع دادرسی این پرونده خبر داد.
سعودی‌ها سه هفته پس از ناپدید شدن خاشقجی، بالاخره بامداد امروز شنبه قبول کردند که وی زنده از کنسول‌گری آنها در عربستان خارج نشده است؛ روایت عربستان این است که چند نفر می‌خواسته‌اند که خاشقچی را به بازگشت به عربستان مجاب کنند ولی خاشقچی در برابر خواسته آنها مقاومت کرده و کشته شده است.
پس از سفر چند روز پیش «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا به ریاض، سی‌ان‌ان گزارش داد که قرار است قتل قاشقجی نتیجه «اشتباه در بازجویی» اعلام شود؛ و همینطور هم شد.
پادشاه سعودی در پی قبول مسئولیت مرگ این روزنامه‌نگار منتقد، مظنون اصلی یعنی «محمد بن سلمان» ولیعهد این کشور را مأمور پیگیری ماجرا و پاکسازی دستگاه اطلاعاتی سعودی کرد. تاکنون ۱۸ نفر دستگیر شده‌اند. روز قتل خاشقجی، ۱۵ نفر وارد خاک ترکیه شدند و عصر همان روز از ترکیه خارج شدند. ۷ نفر از آنها از محافظان شخصی بن‌سلمان بودند و یکی از آنها هم دو روز پیش در تصادف جان باخت.
حالا نوبت به دستگاه قضایی سعودی رسیده است؛ دستگاهی که چند روز پیش سناتور «لیندسی گراهام» - از مدافعان سرسخت عربستان در کنگره و منتقد این روزهای نحوه حذف خاشقجی - کلاً وجود آن را بخاطر خودکامگی حاکم بر عربستان، منکر شده بود.
وزیر دادگستری سعودی گفته که به دلیل کشته شدن خاشقچی در کنسول‌گری عربستان در خاک ترکیه که جزء خاک عربستان محسوب می‌شود، این پرونده در دادگاه‌های سعودی بررسی خواهد شد و البته هنوز مقدمات دادرسی کامل نیست.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»