دیدبان

شکست پهلوان ایران در نبرد بزرگ بوداپست

شکست پهلوان ایران در نبرد بزرگ بوداپست
دیدبان؛ خیلی به حسن یزدانی مطمئن بودیم و در این چند سال فقط پای تلویزیون می نشستیم و از مبارزه او لذت می بردیم. آخرین باختی که از این نابغه جویباری در ذهنمان بود، به یک سال و نیم قبل و در جریان جام جهانی کرمانشاه برمی گشت؛ جایی که دیوید تیلور یزدانی را در اولین تجربه اش در وزن ۸۶ کیلوگرم ضربه فنی کرد.
دیشب هم وقتی بار دیگر قرار شد یزدانی با این کشتی گیر آمریکایی مبارزه کند، استرس و نگرانی همه علاقه مندان به کشتی را فرا گرفت. بازهم فکر می کردیم یزدانی نسبت به ۲ سال قبل خیلی باتجربه تر شده و می تواند به راحتی از پس این کشتی گیر آمریکایی بربیاید؛ اما گویا تیلور به خوبی راه پیروزی بر یزدانی را می داند.
از دقایقی قبل در بوداپست مجارستان فینال زودرس وزن ۸۶ کیلوگرم برگزار شد و حسن یزدانی برابر دیوید تیلور از آمریکا قرار گرفت. مثل همیشه پسر شجاع ایران با ملق زدن و روحیه ای بالا روی تشک رفت. حسن که دوبنده قرمز بر تن داشت، در کنار تشک از سوی محمد طلایی و رسول خادم هدایت می شد. ثانیه های نگذشته بود که یزدانی با حمله ای طوفانی توانست پای تیلور را از تشک بیرون ببرد و یک امتیاز بگیرد. تیلور دفاع می کرد و در ثانیه سی‌ام یزدانی اولین زیرگیری موفق را داشت و توانست حریف آمریکایی را خاک کند؛ اگرچه برای زدن بارانداز موفق نبود.
حسن یزدانی مثل همیشه دفاع را در دستور کار نداشت و باز هم برای حمله اقدام می کرد. پلنگ جویبار در حالی که در آستانه خاک کردن حریفش بود و می توانست 5 بر صفر پیش بیفتد، با خیمه سنگین تیلور روبه رو شد که با قدرت بدنی اش یزدانی را عقب راند. تیلور که می خواست در همان حالت یزدانی را کنار تشک ضربه فنی کند، 2 امتیاز گرفت؛ اما آزادکار ایرانی در کشیدن کنده این آمریکایی ناموفق بود تا کشتی 3 بر 2 شود.
یزدانی که حواسش را بعد از دادن این 2 امتیاز جمع کرده بود، حملاتش را ادامه داد و در حالی کمر تیلور را به تشک چسباند که 2 کشتی گیر بیرون از تشک رفته بودند و داور با دادن 2 امتیاز به یزدانی مبارزه را قطع کرد.
در ادامه البته یزدانی سعی کرد آرامتر کار کند و تیلور این بار اقدام به زیرگیری کرد. روی یکی از همین زیرگیری ها یزدانی خیلی خوب پاسخ حریفش را داد و با بیرون کردن او از تشک یک امتیاز دیگر گرفت.
در ۳ دقیقه اول مثل همیشه پلنگ جویبار با حمله های طوفانی و با زیرگیری های فوق العاده همیشگی ۶ امتیاز از حریفش گرفت و ۲ امتیاز هم داد.
۶ بر ۲ تایم اول به پایان رسید؛ اما می شد خستگی را در چهره قهرمان المپیک ۲۰۱۶ و مسابقات جهانی ۲۰۱۷ دید. تیلور گویا به خواسته اش رسیده بود و توانسته بود پلنگ جویبار را از نفس بیاندازد.
با شروع ۳ دقیقه دوم شرایط تغییر کرد. حسن از نفس افتاده بود و تیلور با آمادگی بسیار بالا از او زیر می گرفت. کشتی گیر آمریکایی یکی پس از دیگری حمله می کرد و یزدانی هم نایی نداشت تا در برابر او دفاع کند.
در ابتدا کشتی گیر آمریکایی زیرگیری کرد و خیمه حسن یزدانی هم باعث نشد که او دست از تلاش بردارد و 2 امتیار گرفت. سپس نوبت به زیرگیری یزدانی و ضدحمله سریع تیلور رسید تا 2 کشتی گیر در امتیاز 6 برابر شوند.
حسن یزدانی که همه چیز را از دست رفته، می دید سعی کرد جبران کند؛ اما توانی در بدن نداشت. هیچ چیز خوب پیش نمی رفت و فریادهای رسول خادم از کنار تشک هم فایده ای نداشت. روی حمله های یزدانی، این تیلور بود که ضدحمله می زد و زیرگیری می کرد. بازهم زیرگیری تیلور از یک پا با بدن آماده ای که داشت،‌ یزدانی را در خاک قرار داد تا حریف آمریکایی برای اولین بار در این مبارزه 8 بر 6 پیش بیفتد. حسن یزدانی را اینطور ندیده بودیم؛ خیلی سخت از جایش بلند می شد و تیلور هم از این فرصت استفاده کرد.
یک زیرگیری دیگر و این بار خارج شدن پای یزدانی از تشک اختلاف را به عدد 3 رساند. حسن مجبور بود به آب و آتش بزند و در ثانیه های پایانی چند بار زیرگیری کرد. تیلور خیمه می زد و با بدن آماده اش می توانست در بازگشت ها یزدانی را مغلوب کند. با خاک شدن حسن یزدانی نتیجه ۱۱ بر ۶ شد تا تیلور در حالی که حسن یزدانی در خاکش بود، چند ثانیه به پایان جشن پیروزی بگیرد.
این شکست ناباورانه باعث شد حسن در همان گام اول متوقف شود و حالا باید در انتظار بنشیند تا تیلور فینالیست شود تا بلکه به شانس مجدد برود و بتواند مدال برنز کسب کند. با این حال همه از حسن یزدانی انتظار طلا داشتند و این باخت شاید تاثیرات بسیار منفی روی تیم ایران بگذارد.

مرتبط‌ها

راه کاهش ظلم در خانواده افزایش حرمت پدر است

خروجی قرمز حمل سلاح آسان در ایران

خادمیاران رضوی: طلیعه‌ای نو از «آفتاب» فرهنگ شیعی

تحلیلهای رنگین برای عمامه خونین

سبکِ زندگی پرونده‌ساز!

تعداد بالای پرونده در قوه؛ آسیب اجتماعی یا اشکلات ساختاری؟