دیدبان

متن کامل بیانیه رسمی عربستان سعودی درباره کشته شدن خاشقچی

متن کامل بیانیه رسمی عربستان سعودی درباره کشته شدن خاشقچی
دیدبان؛ عربستان سعودی بامداد شنبه به کشته شدن «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد سیاست‌های آل‌سعود در ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول اعتراف و ادعا کرد وی بعد از وقوع یک نزاع داخل این ساختمان کشته شده است. متن کامل این بیانیه را بخوانید.
متن کامل بیانیه رسمی عربستان که بامداد شنبه از تلویزیون رسمی این کشور قرائت شد به شرح زیر است: 
«ناپدید شدن شهروند عربستان سعودی، جمال بن احمد خاشقچی، در بالاترین سطوح مورد توجه پادشاهی عربستان سعودی قرار گرفت. به دلیل شرایط ایجاد شده در خصوص ناپدید شدن او، عربستان سعودی اقدامات ضروری را برای آشکار شدن حقیقت آغاز کرده و در تاریخ ۶ اکتبر یک تیم امنیتی را برای تحقیق درباره این موضوع و همکاری با همتایان ترکیه‌ای روانه این کشور کرد. 
متعاقب آن، یک تیم مشترک امنیتی میان عربستان سعودی و جمهوری ترکیه تشکیل شد و بنا به اشتیاق پادشاهی عربستان برای روشن شدن تمامی جنبه‌های حقایق و به موجب حکمِ شماره‌ی ۵۷۰۹ مورخ ۳/۳/۱۴۴۰ از جانب خادم حرمین شریفین ملک سلمان بن عبدالعزیز به داستان کل پادشاهی عربستان سعودی برای تحقیق درباره این پرونده، به مقام‌های امنیتی ترکیه اجازه ورود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول و منزل سرکنسول داده شد. 
دادستان کل تا کنون بر اساس اطلاعاتی که مقام‌های ترکیه‌ای در اختیار تیم مشترک امنیتی قرار داده تحقیقاتی را از برخی مظنونان انجام داده تا اطلاع هر یک از آنها از وقایع رخ‌داده یا ارتباط با این وقایع را معین کند. این در حالی است که اطلاعات منتقل شده به مقام‌های امنیتی حاکی از آن بود که جمال خاشقچی کنسولگری را ترک کرده است. 
در راستای اجرای دستورات پادشاه در خصوص ضرورت مشخص شدن حقیقت و اعلام شفاف آن، تحقیقات اولیه توسط دادستان کل نشان داد که مظنونان با توجه به وجود نشانه‌هایی درباره احتمال بازگشت خاشقچی به کشور برای ملاقات با وی به استانبول سفر کردند. 
نتایج تحقیقات اولیه همچنین آشکار کرد که رایزنی‌های میان مظنونان و شهروند جمال خاشقچی در خلال حضور وی در کنسولگری عربستان در استانبول آن‌طور که باید پیش نرفت و روالی منفی به خود گرفت که منجر به درگیری و منازعه برخی از آنها با شهروند جمال خاشقچی شد. این منازعه در نهایت شدت گرفت و باعث مرگ خاشقچی و تلاش مظنونان برای مخفی کردن وقایع شد.
در حالی که تحقیقات در خصوص این پرونده ادامه دارند، ۱۸ شهروند سعودی بازداشت شده‌اند. پادشاهی عربستان سعودی مراتب تأسف عمیق خود را از این اتفاقات دردناک ابراز داشته و بر تعهد مقام‌های این کشور برای گزارش حقایق به افکار عمومی، پاسخگو کردن تمامی عاملان این واقعه و اجرای عدالت درباره آنها با سپردنشان به دادگاه‌های ذی‌صلاح در پادشاهی عربستان سعودی تأکید می‌کند.»

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»