دیدبان

واقعیت میدانی؛ ناکارآمدی گنبد آهنین

واقعیت میدانی؛ ناکارآمدی گنبد آهنین
به گزارش دیدبان،آتش بس، این تقریبا نتیجه تمام عملیاتهایی است که ارتش رژیم صهیونیستی در بیش از یک دهه گذشته انجام داده است. روز شنبه توپخانه و هواپیماهای رژیم صهیونیستی با هدف قرار دادن مناطق مختلفی از غزه، عملیات جدیدی را علیه مقاومت اسامی آغاز کردند. هدف صهیونیستها از این عملیات پایان ارسال بالن ها و بادبادکهای آتشزا به مزارع کشاورزی مناطق اشغالی بود، اما آنان نه تنها به این هدف دست پیدا نکردند که پس از واکنش قاطع مقاومت فلسطین به این حملات، مجبور به پذیرش آتش بس شدند.
 
براساس این گزارش، ارتش رژیم صهیونیستی روز شنبه چندین بار با توپخانه و جنگنده های خود به مناطق مختلفی در غزه حمله کرد؛ این حمله بزرگترین عملیات هوایی از زمان جنگ 2014 با مقاومت در این منطقه بوده است. جنگنده های رژیم صهیونیستی چندین نقطه از نوار غزه شامل «خان یونس » و «رفح » را بمباران کردند. گفته می شود این عملیات صهیونیستها منجر به شهادت دو کودک و زخمی شدن 30 تن شد.
 
به دنبال این تهاجم صهیونیستها، گروههای مقاومت نیز چند ده موشک را به مقرهای اسرائیلی در همجواری غزه شلیک کردند. بعد از این عملیات، منابع محلی در بامداد یکشنبه نیز از شنیده شدن صدای آژیرهای هشدار حملات راکتی در نزدیکی غزه خبر دادند. به نوشته رسانه های صهیونیستی، همزمان با شنیده شدن آژیرها در شهرک های صهیونیست نشین «کسوفیم» ،«عین ثالثه » و «نیریم » در جنوب نوار غزه، چندین صدای انفجار نیز شنیده شده است. برخی رسانه ها نیز از شلیک شدن چندین فروند راکت و خمپاره به مناطق نزدیک غزه گزارش دادند. گفته می شود دو فروند راکت به شهرک «اشکول » برخورد کرده است. واکنش قاطع مقاومت فلسطین به تهاجم صهیونیستها باعث شد مقامات این رژیم میانجیگریها برای پایان دادن به این نبرد را بپذیرند. درنهایت با میانجیگری طرف مصری، مقاومت اسلامی نیز حاضر به پذیرش آتش بس شد. بر این اساس، آتش بس بین گروههای فلسطینی در غزه و رژیم صهیونیستی از ساعت هشت صبح یکشنبه به وقت محلی اجرایی شد.
 
تعیین ماهیت معادلات میدانی توسط حماس
 
از سال 2006 ، رژیم صهیونیستی نتوانسته در هیچ نبردی اراده خود را به طرف مقابل تحمیل کند. در این سال ها همواره این طرف مقابل بوده است که رژیم صهیونیستی را ناچار به پذیرش خواسته های خود کرد. در تازه ترین عملیات این رژیم در غزه که سنگین ترین عملیات نظامی صهیونیست ها از سال 2014 در غزه بوده است، باز هم این گروههای فلسطینی بودند که توانستند معادلات میدانی را تعیین کنند. همین مساله نیز بلافاصله پس ازاعلام آتش بس مورد انتقاد شدید سیاستمداران صهیونیست قرار گرفت. سیاستمداران و روزنامه نگاران صهیونیست با ابراز خشم خود از توافق آتش بس اعلام شده با نوار غزه گفتند این حماس است که معادلات میدانی منطقه را تعیین می کند. به گزارش خبرگزاری شهاب، نفتالی بنت، رهبر حزب افراطی خانه یهودی و وزیر آموزش رژیم صهیونیستی می گوید: «معادله ای که به وجود آمد، این است که دو ماه بعد از آتش سوزی ها و سقوط صدها موشک بر سر ساکنان مناطق مرزی با نوار غزه، حماس آتش بس را به ما تحمیل کرد. این یک اشتباه بزرگ است. آوی گبای، رئیس حزب کار در سرزمین های اشغالی نیز میگوید: «نتانیاهو در برقراری امنیت برای ساکنان اطراف نوار غزه (شهرک نشینان صهیونیست) شکست خورده است و هیچ استراتژی در این خصوص ندارد.«
 
الون دیویدی، رئیس شورای شهر سدیروت از شهرهای مرزی سرزمین های اشغالی نیز با ابراز خشم خود از اعلام آتش بس میگوید: «این حماس است که مراحل مختلف تنش را مدیریت می کند، نه ارتش اسرائیل. این حماس است که تصمیم میگیرد چه موقع آتش بس انجام شود.
 
وزرای صهیونیست: رهبران حماس را ترور کنید
 
دو عضو ارشد کابینه رژیم صهیونیستی در واکنش به حملات  راکتی و موشکی نیروهای مقاومت فلسطین به شهرک های این رژیم، خواستار ترور رهبران ارشد حماس شدند. «یووال اشتاینیتز »، وزیر انرژی رژیم صهیونیستی که روابط خوبی با نخست وزیر دارد به همراه «ایسرائیل کاتز »، وزیر اطلاعات این رژیم که از او به عنوان گزینه محتمل برای جایگزینی «بنیامین نتانیاهو » در مقام نخست وزیری یاد میشود، از احتمال توسل این رژیم به ترور رهبران فلسطینی خبر دادند. به گزارش روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت »، اشتاینیتز با اشاره به حملات راکتی اخیر به شهرک های صهیونیستی مدعی شد که ایران و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در تلاش برای شعله ور کردن تنش ها هستند.
 
عضو ارشد کابینه نتانیاهو افزود: «اگر شرایط بدتر شود، ما کشتار هدفمند رهبران حماس را بررسی خواهیم کرد. » اظهارات اشتاینیتز به دنبال انتقاد اخیر وزیر اطلاعات کابینه از مواضع وزیر جنگ رژیم صهیونیستی درباره حماس و نوار غزه صورت گرفت. او با بیان اینکه این رژیم در آستانه آغاز «کشتار هدفمند رهبران ارشد حماس » قرار دارد، افزود: «اگر این کاری است که ما باید انجامش بدهیم، پس باید این موضوع (از بین بردن حماس در غزه) یک اولویت مهم دردستور کار ما باشد.
 
عبور 85 درصدی موشک ها از سامانه گنبد آهنین
 
مقاومت فلسطین در واکنش به بمباران غزه توسط جنگنده های رژیم صهیونیستی، شهرکهای صهیونیست نشین را هدف موشک های خود قرار داد. آنطور که رسانه های اسرائیلی گزارش دادند مقاومت فلسطین در حملات خود از راکت ضد زره استفاده کرده است و در مجموع مقاومت فلسطین در این عملیات نزدیک به 200 موشک به سمت سرزمینهای اشغالی شلیک کرده است. از این تعداد موشک، سامانه گرانقیمت گنبد آهنین تنها موفق به رهگیری و انهدام 30  موشک شد و 170 موشک به شهرکهای صهیونیست نشین اصابت کرد.
 
در همین زمینه پایگاه عبری زبان «والا » اعتراف کرد گنبد آهنین نتوانسته است با موشکها و گلوله های شلیک شده از سوی مقاومت فلسطین مقابله کند و در این زمینه شکست خورده است. این رسانه رژیم صهیونیستی در ساعات ابتدایی عملیات مقاومت نوشت گنبد آهنین توانسته است تنها 6 موشک از 60 موشک شلیک شده از سوی مقاومت فلسطین را رهگیری و ساقط کند. برخی کارشناسان شلیک همزمان موشک های مقاومت را باعث ناکارآمدی این سامانه عنوان کرده اند. با احتساب این آمار، این سامانه تنها توانایی انهدام 15 درصد موشکهای شلیک شده مقاومت را داشته است. ناتوانی این سامانه زمانی مشهودتر خواهد بود که صهیونیستها از چند محور و به طور همزمان با محور مقاومت وارد نبرد شوند.
 
رزمایش نظامی صهیونیستها پس از ناکامی
 
رژیم صهیونیستی در کنار ناکامی در عملیات نظامی علیه مقاومت فلسطین، تلاش میکند با برگزاری یک رزمایش نظامی چندمنظوره، اشغال نوار غزه را نیز شبیه سازی کند. ارتش رژیم صهیونیستی شامگاه شنبه اعلام کرد: «از دیروز یکشنبه به مدت یک هفته، رزمایش بزرگ نظامی چند منظور های را در مناطق مختلف فلسطین اشغالی برگزار می کند. » ارتش این رژیم معتقد است این رزمایش نظامی بزرگ تاثیر بسزایی در آمادگی آنها برای شرکت در جنگ جدید دارد. به نوشته وبگاه امنیتی «دبکافایل »، ارتش رژیم صهیونیستی پیشتر اعلام کرده بود یگان های بزرگ زرهی و پیاده نظام را در مرز غزه مستقر کرده است تا مانع تنش زایی بیشتر از سوی حماس شود، اما اکنون به ساکنان شهرهای مختلف درباره احتمال حضور خارج از عرف نظامیان در خیابانها هشدار داده است.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»