دیدبان
حمیدرضا آصفی:

تا اولین دور تحریم‌ها اروپا اقدام عملی انجام نمی‌دهد

تا اولین دور تحریم‌ها اروپا اقدام عملی انجام نمی‌دهد
به گزارش دیدبان، حمیدرضا آصفی سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به کلی گویی های صورت گرفته در بسته پیشنهادی اروپا برای تضمین های عملی به ایران، اظهار کرد: بیانیه‌ای که در پایان کمیسیون مشترک برجام قرائت شد، یکسری بایدها و نبایدهایی بود که به صورت کلی مطرح شد.
 
سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه بیان کرد: از بسته پیشنهادی طرف اروپایی ما به جایی نمی‌رسیم، چراکه در جایی گفته شده تداوم فروش نفت ایران باید تضمین شود، اما در خصوص زمان و میزان آن هیچ جزئیاتی مطرح نشده است.
 
وی با بیان اینکه تا وقتی معلوم نشود تداوم فروش نفت ایران چگونه عملیاتی خواهد شد، نمی‌توان اظهارنظری را  راجع به آن  مطرح کرد، ادامه داد: شاید فروش نفت ایران تداوم داشته باشد، اما در عین حال می تواند روند کاهشی  را نیز تجربه کند.
 
 آصفی ادامه داد: مصاحبه‌هایی که پس از نشست کمیسیون مشترک برجام مطرح شد مانند مصاحبه وزیر خارجه فرانسه و آلمان تا حدودی مأیوس کننده بود، لذا وقتی که  اظهارات آنها را مورد بررسی قرار می‌دهیم، متوجه می‌شویم به این بسته نمی‌توان دل بست.
 
وی با اشاره به اینکه در کنار بسته پیشنهادی حرف‌های جدی‌تری مطرح شده است،تصریح کرد:به نظر می رسد موضوعاتی که بین تیم ایرانی و اروپایی در مذاکره  رد و بدل شده  جدی‌تر هستند، بنابراین  در بسته پیشنهادی چیز خاصی وجود ندارد که بتوانیم آن را ارزیابی کنیم.
 
سخنگوی اسبق وزارت خارجه  با اشاره به اینکه ارزیابی ما نسبت به تحولاتی که رخ داده، باید از گفته‌های شفاهی باشد که در مذاکرات  رد و بدل شده است، تاکید کرد: اما می‌توان یک چیزی را از میان صحبت‌ها فهمید و آن این است که تا اولین دور تحریم‌های آمریکا که در مردادماه است، اروپا کار جدی را انجام نخواهد داد.
 
وی  مذاکره و گفت‌وگو  با طرف اروپایی را  ادامه‌دار دانست و گفت: با این وجود حل  مشکل ما در داخل است و نه در دست اروپا؛ لذا اگر از این فرصت برای توانمندسازی کشور استفاده شود، شاید موثرتر بتوان تصمیم‌گیری کرد.
 
آصفی تاکید کرد: نه اروپا و  آمریکا و نه هیچ‌ قدرت دیگری نباید احساس کنند که ایران خیلی به برجام نیازمند است و اموراتش بدون این توافقنامه رفع نمی‌شود، به دلیل اینکه اگر این پیام را به طرف‌های مقابل بدهیم فشارها بیشتر خواهد شد و تصمیم گیری ها سخت تر انجام می‌شود.
 
وی اضافه کرد: باید همکاری‌ها با چین و روسیه گسترش پیدا کند، زیرا اروپایی‌ها با همراهی این دو کشور توان بیشتری را  برای مقابله با رفتار یکجانبه آمریکا خواهند داشت.
 
سخنگوی اسبق دستگاه دیپلماسی با اشاره به اینکه  جمهوری اسلامی ایران دیگر به شرایط قبل از برجام و شرایط سخت آن دوره باز نمی‌گردد،گفت: ما باید ظرفیت‌سازی داخلی کنیم و شاید این فرصتی باشد که جمهوری اسلامی ایران در اولویت‌بندی‌های خود بیشتر دقت کند و با همدلی و انسجام  به توانمندسازی داخلی بپردازد.
 
آصفی تصریح کرد: شاید اروپا حداکثر بتواند یکسری حداقل‌ها را برای ما تأمین کند، زیرا  همانطور که وزیر خارجه آلمان گفته است آنها نمی‌توانند تمام خسارت‌هایی که متوجه ایران است را جبران کنند و به نظر بنده نقطه حساس و صریح صحبت‌ها همین یک جمله است.
 
وی در پایان یادآور شد:در مورد برجام و گفت‌وگوهایی که انجام شده فکر می‌کنم اخبار کم کم در رسانه‌های غربی  منعکس شود و می‌توانیم  با دید بهتری قضاوت کنیم. 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن