دیدبان
یادداشت / سید عبدالله متولیان

نقطه هدف دولت در هندسه انقلاب

نقطه هدف دولت در هندسه انقلاب
به گزارش دیدبان، موضوع دولت و کشور اسلامی برای اولین بار از سوی حضرت امام خامنه‌ای در اوایل دهه 70 (12/11/70) در جریان گفت و شنود با میهمانان خارجی مراسم دهه فجر مطرح شد و پس از آن نیز همواره این نکته به اشکال گوناگون مورد تأکید معظم له قرار گرفته است، اما مطالبه جدی اهداف انقلاب اسلامی به سخنرانی تاریخ 21/9/79 در جمع مسئولان و کارگزاران نظام مربوط می‌شود که ایشان رسماً فرآیند تحقق اهداف پنجگانه اسلامی یعنی؛ «انقلاب اسلامی»، «نظام اسلامی»، «دولت اسلامی»، «جامعه یا کشور اسلامی» و «تمدن اسلامی» را مطرح کردند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در ادامه کار نیز به طور مستمر و در مقاطع مختلف، ضرورت تحقق این اهداف را به مسئولان اجرایی کشور گوشزد کرده‌اند، از جمله در تاریخ 21/9/80 و مجدداً در تاریخ 6/8/83 در جریان دیدار مسئولان و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی به طرح موضوع پرداختند، پس از آن برای نخستین بار در تاریخ 28/5/8٤ در خطبه‌های نماز جمعه تهران، در تاریخ 8/6/8٤ در دیدار اعضای هیئت دولت، در تاریخ 90/7/2٤ در دیدار دانشجویان کرمانشاه و در تاریخ 27/7/90 در اجتماع مردم کنگاور ضرورت توجه به این فرآیند را برای اقشار مختلف جامعه تشریح و سرانجام یک‌بار دیگر در تاریخ 6/6/92 در جریان دیدار رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت، به طرح این موضوع پرداخته‌اند.
گام اول (ایجاد انقلاب اسلامی) تا 22 بهمن 1357 و گام دوم (تشکیل و استقرار هندسه عمومی جامعه اسلامی و تصویب قانون اساسی و ایجاد قوای کشوری و لشکری نظام اسلامی) به فاصله کوتاهی تا سال 1360 انجام گرفته و اینک 37 سال است که جمهوری اسلامی ایران با افت و خیز و چالش‌های فراوان داخلی و خارجی در سومین ایستگاه تمدن اسلامی و تشکیل دولت اسلامی مانده و اگر چه در مسیر تشکیل و استقرار دولت اسلامی حرکت کرده، اما ظاهراً هنوز تا تشکیل دولت فرسنگ‌ها راه نرفته باقی مانده است. حرکت لاک‌پشتی دولتمردان و مسئولان نظام برای تحقق دولت تراز انقلاب اسلامی نه زیبنده اسلام و انقلاب اسلامی است، نه منطبق با شأن و منزلت والای ملت ایران است و نه در مسیر رضایت خداوند سبحان و ولی‌الله الاعظم ارواحنا فداه بوده و ناامیدی و یأس مردم و طمع‌ورزی دشمنان قسم خورده ملت ایران را در پی دارد و آنچه در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی شاهد هستیم بازخورد همین کوتاهی و حرکت لاک‌پشتی است. دولت تراز انقلاب اسلامی باید سه هدف بسیار مهم: «امنیت»، «عدالت» و «استقلال اقتصادی و رفاه عمومی» را با جدیت دنبال نماید و هر گونه کوتاهی در تحقق این اهداف، خیانت به اسلام و موجب غضب خداوند متعال است، اهداف سه‌گانه مذکور فلسفه تشکیل حکومت الهی در زمین است که حضرت ابراهیم علی نبینا و آله و علیه‌السلام طبق آیه 126 سوره بقره از ذات پاک حضرت باری‌تعالی طلب نموده و حضرت امام جعفر صادق علیه‌السلام نیز فلسفه تشکیل حکومت را «تأمین امنیت»، «استقرار عدالت» و «ایجاد رفاه و آسایش» دانسته است: «ثَلاثَهُ أشیاءَ یحتاجُ النّاسُ طُرّا إلَیها: الأمنُ، والعَدلُ، والخِصبُ» (بحارالانوار ج75 ص233)
اهداف سه‌گانه مذکور محقق نخواهد شد مگر آنکه ساز و کار مناسب و قانونی برای ممانعت از تسلط نااهلان و نامحرمان بر ارکان حاکمیت پیش بینی شود و دولتمردان و مسئولان نظام اسلامی بر اساس اصل شایسته‌سالاری به کار گرفته شده و واجد ویژگی‌های زیر باشند:
1 - ساده‌زیست بوده و سبک زندگی خود را با الگوگیری از پیشوایان دینی، مطابق متوسط اقشار جامعه و بلکه پایین‌تر قرار دهند. 2 - توجه بنیادین و قانونمند به اقشار محروم داشته و مهم‌ترین مسئله نظام را کوشش برای رفع فقر و محرومیت و حمایت جدی از طبقات مستضعف و محروم جامعه بدانند. 3 - استکبارستیز بوده و در نظام سلطه و دولت‌های مستکبر سرخم نکنند و بدانند که دشمنی استکبار نه به خاطر این دولت یا آن دولت بلکه به دلیل آرمان‌های نظام و کشور است و هرگز نباید فریب لبخند دروغین دشمن را بخورند همان‌گونه که از خشم دشمن هم نباید هراسی به دل راه دهند. ٤ - منافع ملی را بر منافع حزبی و فردی ترجیح دهند. 5 - روحیه انقلابی داشته و با رویکرد جهادی کمر به خدمت به مردم بسته و به قول شهید مظلوم بهشتی شیفته خدمت باشد نه تشنه قدرت. 6 - شفافیت و صداقت با مردم و خود را خدمتگزار مردم و مردم را ولی‌نعمت خود بداند. 7 - تکیه بر شایسته‌سالاری و به‌کارگیری افراد لایق، کاردان و متعهد و پرهیز از به‌کارگیری افراد بر اساس رانت و روابط حزبی و باندی و مسدود نمودن راه‌های ورود نااهلان و نامحرمان به ارکان نظام. 8 - تکیه به ظرفیت‌های داخلی و اراده ملی و اعتماد به مردم به جای اعتماد به دشمن و دل بستن به کمک‌های بیگانه. 9 - عزم جدی و قاطعیت در اجرای عدالت در تمام ابعاد آن و برخورد قاطعانه مفسدان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و... و مروجان فساد سیاسی و اسلام سرمایه‌داری و امریکایی. 10 - تلاش مضاعف در مسیر خودکفایی و استقلال اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و... و حرکت دقیق در چارچوب راهبرد و سیاست‌های کلی نظام و اطاعت عملی از ولی فقیه.
طی 30 سال گذشته اگر چه در بعد امنیت (که سهم قوای لشگری از اهداف سه‌گانه حکومت اسلامی است) موفق بوده و جواب‌های شیطانی دشمن در برابر اقتدار امنیتی نظام به کابوس تبدیل شده و دست تروریست‌ها از هر گونه تعدی به کشور کوتاه مانده است، اما در تحقق دو هدف بنیادین «استقرار عدالت» و «رفاه و استقلال اقتصادی» ناموفق بوده و با رفتار‌ها و عملکرد سلیقه‌ای دولتمردان و مسئولان در دولت‌های پیشین مواجه بوده‌ایم و در چهلمین سال انقلاب اسلامی وقت آن است که قوای کشور ناکارآمدی و خطر فروپاشی در اندیشه را جدی گرفته و با ایجاد انقلاب اقتصادی و تدوین نظام جامع اقتصادی کشور منطبق با ظرفیت‌های بومی و ملی و ایجاد سازوکار قانونی مناسب برای به‌کارگیری افراد لایق و پیشگیری از به‌کارگیری افراد نالایق در پست‌های مدیریتی نظام مسیر وحدت‌بخش و امیدآفرین و عزت‌ساز ملی را هموار کنند.
 
 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن