دیدبان
عبدالمجید شیخی:

دولت از سر سفره‌های بیگانه برخیزد

دولت از سر سفره‌های بیگانه برخیزد
به گزارش دیدبان، عبدالمجید شیخی در گفت‌و‌گو با خبرنگار روزنامه «جوان» درخصوص راهکار حل مشکلات اقتصادی امروز و اولویت نخست دولتمردان کشورمان اظهار داشت: ما باید تهدید تحریم را با توجه به میزان نقدینگی موجود و ظرفیت‌های تولیدکنندگان تبدیل به فرصت کنیم، اما در این مدت پنج سالی که دولت زمان‌سوزی کرد، بزرگ‌ترین فرصت‌ها از دست رفت.
 
کارشناس مسائل اقتصادی گفت: متأسفانه رویکرد و نگاه دولت به سفره بیگانه بود و وادادگی دولت در این مدت پنج سال‌و‌نیم، این فرصت را از ما گرفت و جز عقب‌افتادگی در این دولت چیزی ندیدیم. وی بیان داشت: اکنون اولویت این است با توجه به اینکه تحریم‌ها همچنان پا برجاست و بلکه بدترشده و پیش‌بینی می‌شود به دلیل عناد امریکای جنایتکار و پیروی آشکار و پنهان اروپایی‌ها از این دولت مستکبر، وضعیت تحریم‌ها در آینده نزدیک وخیم‌تر شود و نخست برای دورزدن تحریم‌ها از لحاظ پولی چاره‌ای بیندیشیم.
شیخی افزود: باید با کشور‌هایی که طرف تجاری ما هستند قرارداد‌های پولی دوجانبه منعقد کنیم تا هم سلطه دلار و هم یورو را بشکنیم و قطعاً کافی نیست که تنها از زیرسلطه دلار خارج شویم، چراکه از زیرسلطه دلار بیرون آمدن و پناه‌آوردن به سلطه یورو همان بلایی را سر ما خواهد آورد که سلطه دلار سر ما آورد.
وی ابراز کرد: باید خودمان را از زیر سلطه یورو و دلار آزاد کنیم و چاره‌اش این است که با قرارداد‌های پولی دوجانبه با طرف‌های تجاری‌مان مبادله کنیم.
شیخی در پاسخ به اینکه در حال حاضر با چه کشور‌هایی می‌توانیم قرارداد‌های پولی دوجانبه داشته باشیم، گفت: بخش اعظم تجارت بین کشور‌های روسیه و چین با پول خودشان است و اکنون این ارتباط پولی را با ترکیه شروع کردیم و با پاکستان هم این ارتباط پولی برقرار بوده، هرچند این کشور مقداری بی‌میل شده که مقصر دولتمردان خودمان هستند. شیخی تأکید کرد: ما اتحادیه پایاپای آسیایی را داریم که دبیرخانه این اتحادیه در بانک مرکزی است و خیلی راحت می‌تواند این قضیه را فعال کند.
کشور‌هایی که طرف قرارداد ما هستند مانند عراق، ترکیه، کره‌جنوبی، امارات، روسیه، چین، افغانستان و سریلانکا مشتاق هستند و مانعی برای مبادلات پولی دوجانبه نداریم و حتی می‌شود به صورت اعتباری هم مبادله کرد.
وی ادامه داد: می‌توان تعرفه‌های گمرکی شفاف تدوین کرد و با مالیات سود بازرگانی و حقوق گمرکی شفاف، بازار را هم کنترل کرد.
کارشناس اقتصادی بیان داشت: اقدام بعدی این است که اکثر کالا‌های وارداتی را حذف کنیم و به تولیدکنندگان داخلی میدان دهیم تا استعداد‌های خودشان را شکوفا کنند و حتی با مهندسی معکوس کالا تولید کنند و جایگزین کالا‌های غیرضروری و ضروری واردات کنند.
 
 
نرخ سود تحققی یا تعیینی!
وی ادامه داد: اقدام سوم جهت رفع مشکلات اقتصادی این است که یک اصلاح جامعی در نظام و شبکه بانکی کشورمان ایجاد کنیم، بانک‌ها اکنون ربوی عمل می‌کنند باید رویکرد نظام بانکی را با اهداف و رویکرد و راهبرد نظام جمهوری اسلامی سازگار و همراه کنیم و به عبارتی باید زیر چتر فرامین حاکمیت باشند و نباید به بانک‌ها اجازه داد مانند بنگاه‌های اقتصادی خصوصی فکر کنند و از این امتیاز عمومی به نفع شخصی خودشان استفاده کنند.
شیخی گفت: باید شبکه بانکی کشورمان اصلاح شود و در خدمت تولید و بخش حقیقی اقتصاد قرار بگیرد و راه‌حل این است که ما نرخ سود را تحققی کنیم و تمام راه‌های تزریق منابع مالی مانند فعالیت‌های دلالی، واردات، پول‌بازی، سفته‌بازی، قاچاق و فعالیت‌های غیر ضروری را از تکالیف شبکه بانکی حذف کنیم و بانک‌ها را تکلیف کنیم که پول‌ها را به پیکره تولید تزریق کنند.
وی ابراز داشت: باید بر نقل‌و‌انتقالات پول نظارت عالی و مالیاتی داشته باشیم تا پول‌ها مانند موج‌های کمرشکن در بازار‌های مختلف مانند بازار خودرو، گوشی همراه، سکه و بازار ارز نچرخد.
این کارشناس اقتصادی بیان کرد: در چنین شرایطی اگر هم ارز خرج کردیم، پناهگاهی برای این پول‌ها پیدا نمی‌شود تا سوداگران سوءاستفاده کنند، بلکه با سرمایه‌گذاری این پول‌ها در شبکه بانکی، تولید و اشتغال و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های عمرانی رونق می‌گیرد.
وی گفت: باید نرخ سود را در شبکه بانکی تحققی طراحی کنیم و نه تعیینی، چراکه در نظام بانکی اسلامی نرخ سود تحققی و نرخ‌های سود تعیینی ربوی است.
شیخی بیان داشت: یک راه حل کامل و جامع این است که ما دو نوع حساب و سپرده اعم از خاص و عام برای سپرده‌گذاران و حتی برای سهامداران باز کنیم.
وی ادامه داد: سپرده‌های عام ترکیبی متنوع و بسیار مرکب و پر از انواع فعالیت‌ها و پروژه‌ها اعم از ریز و درشت است که، چون بسیار متنوع و مرکب است، لحظه‌به‌لحظه دوباره به این سبد پروژه وارد می‌شود و لحظه‌به‌لحظه هم پروژه‌ها به بهره‌برداری می‌رسند و عملاً در این شیوه می‌شود نرخ سود روزشمار هم پرداخت کرد. بنابراین با این سبد می‌شود، مشکل سود علی‌الحساب و سپرده‌های بسیار کوتاه‌مدت را هم جوابگو بود.
کارشناس مسائل اقتصادی تبیین کرد: سپرده‌های خاص هم، پروژه‌های سرمایه‌گذاری خاص و بزرگی هستند برای کسانی که نیاز به پول سپرده‌گذاری موقت ندارند و می‌خواهند سپرده‌هایشان را در پروژه‌ها، درازمدت سرمایه‌گذاری کنند و به همین علت پولشان را در سپرده‌های خاص بانک سرمایه‌گذاری می‌کنند.
وی بیان داشت: بانک هم باید وکیل مردم شود، یعنی بعد از تحقق نرخ سود براساس درصدی که قبلاً در قرارداد قید می‌کنند، سهم سهامدار و سپرده گذار و حق‌الوکاله خودش را بر‌دارد و اینچنین می‌شود نظام بانکی را اصلاح کرد که در خدمت اقتصاد واقع شود.
 
 
دولت برنامه مناسبی برای تنظیم بازار ندارد
شیخی گفت: اقدام بعدی دولت این است که در خدمت تنظیم بازار باشد، اما دولت برنامه‌ای برای تنظیم بازار نداشته و ندارد. بلای خانمانسوزی که گریبان شبکه بانکی و کل بازار کالاها، خدمات، بازار پول، ارز و بازار مالی ایجاد شده در نتیجه عدم‌کنترل و عدم‌تنظیم بازار است و دولت هم روی حاشیه‌های سود هیچ نظارتی ندارد.
وی یادآور شد: بنابراین طعمه بزرگی با نام سود‌های باد‌آورده در بخش خدمات باعث می‌شود، تمام سرمایه‌ها متوجه دلالی و خرید‌و‌فروش و دست‌به‌دست کردن خدمات و کالا‌ها شود و عملاً کسی توجهی به سرمایه‌گذاری در بخش‌های حقیقی و سرمایه‌گذاری در بخش تولید ندارد که ضروری است مورد توجه ویژه مسئولان قرار گیرد

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن