دیدبان
حمیدرضا آصفی:

ترامپ دچار خطای محاسباتی شده است

ترامپ دچار خطای محاسباتی شده است
به گزارش دیدبان، شروطی که وزیر خارجه این کشور پیش از این مطرح کرده است. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه در نشست خبری پایانی اجلاس ناتو مدعی شد: «من می‌دانم که اقتصاد آنها به مرحله فروپاشی رسیده است، اما بالاخره روزی فرا می‌رسد که آنها با من تماس می‌گیرند و ما توافق می‌کنیم اما هنوز خیلی کار داریم.»
 
او همچنین دیشب در دیدار نخست‌وزیر بریتانیا بر افزایش فشار اقتصادی بر مردم ایران تاکید کرد.درباره این مواضع حمیدرضا آصفی، سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه معتقد است اقتصاد ایران دچار چالش‌ها و تنگناهای بسیاری بوده است اما همواره توانایی رفع چنین مشکلاتی را داشته است.
 
وی همچنین در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با جام‌جم می‌گوید ترامپ علی‌رغم این‌که شیفته گفت‌وگو و مذاکره با ایران است باید بداند امروز از هر زمانی برای مذاکره دورتر شده است.
 
او تاکید می‌کند ترامپ از واقعیات ایران بی اطلاع، است چرا که مردم ایران به هیچ وجه علاقه ندارند از خارج به آنها دیکته شود. متن کامل گفت‌وگو با دیپلمات برجسته کشورمان را بخوانید.
 
بگذارید مصاحبه را از اینجا شروع کنیم؛ آقای‌ترامپ گفته اقتصاد ایران در حال فروپاشی است، از شما به‌عنوان یک دیپلمات می‌پرسم که آیا با توجه به واقعیت‌های موجود این فرضیه درست است؟
 
اقتصاد ایران در حال حاضر برخی مشکلات جدی نیز دارد، اقتصادمان دچار چالش و تنگناهایی است.اما ما شرایط اقتصادی بسیار سختی را در طول 40سال گذشته در برهه‌های مختلف تجربه کرده و پشت سر
گذاشته ایم.در مقطع جنگ تحمیلی فروش نفت ما به زیر 300هزار بشکه رسیده بود، نفت حدود 7 دلار بود و هیچ کشوری نمی‌خرید.دهها هزار کیلومتر از کشورمان در اشغال دشمن بود دشمنی که حمایت امثال ترامپ، اروپاییان و سایر قدرت‌ها را به همراه داشت. تمام موضوعات اقتصادی و اولویت‌های کشور معطوف به جنگ نابرابر و ظالمانه شده بود اما با برنامه‌ریزی، حمایت و همدلی میان مردم و دولت آنها را پشت‌سر گذاشتیم. لذا مشکل اقتصادی چیزپوشیده‌ای نیست، امروز مسئولان کشورمان از سطوح بالا تا مدیران میانی آن را مورد توجه قرار داده و حل آن را در دستور کار دارند.
 
این‌بار نیز مانند 40سال گذشته این مشکل را حل خواهیم کرد بنابراین این گفته ترامپ فرضیه درستی نیست.
 
جالب این که رئیس‌جمهور آمریکا از این مقدمه نتیجه‌گیری کرده که ایران مجبور به مذاکره با آمریکا می‌شود. آیا این پیش بینی از نظر دیپلماتیک دقیق است؟
 
زمانی که ترامپ این سخن را مطرح کرده یا بسیار سرحال بوده یا حال خوبی نداشته است. چرا که ترامپ با رفتاری که تاکنون داشته نشان داده قابل اعتماد نیست، فردی که به مذاکرات قبل از خودش پشت پا می‌زند نشان می‌دهد وی به لحاظ شخصیتی با ثبات نیست و به این دلیل هر روز مواضع مختلفی را از سوی وی شاهد هستیم. با چنین شخصی موضوع مذاکره نمی‌تواند در دستور کار باشد. امروز هیچ‌گونه شرایط و بستری برای مذاکره با آمریکا فراهم نیست و از هر زمان دیگری برای این کار دورتر شده‌ایم. وی بسیار شیفته مذاکره با ایران است، چرا که بی تفاوتی و بی توجهی ایرانیان برای وی سخت بوده و دارای کیش شخصیتی است و نمی‌تواند قبول کند کشوری حاضر به مذاکره با وی نباشد. شاید ترامپ برای مطالعه تاریخ روابط ایران با آمریکا فرصت نداشته است، چرا که اگر مطالعه می‌کرد می‌دید با این ادبیات تهدید و اجبار نمی‌توان سر میز مذاکره با ایران نشست. ترامپ اگر واقعا به مذاکره با ایران علاقه دارد باید اشتباه گذشتگان خود را تصحیح می‌کرد و رفتار متفاوتی پیش می‌گرفت و نشان می‌داد آمریکا علاقه دارد با احترام و از موضع برابر و بدون دخالت در امور داخلی ایران حرکت کند. با تغییر رفتار و منش باید به‌دنبال مذاکره می‌بود، نه این‌که علاوه بر اشتباه گذشتگان خود اشتباهات بسیار دیگری را نیز مرتکب شود.
 
ترامپ همچنین گفته است آمریکا و ایران به یک توافق می‌رسند، منظور وی از این توافق چیست؟ آیا ترامپ تصور می‌کند ایران 12 شرط پمپئو را می‌پذیرد؟
 
رئیس‌جمهور آمریکا از واقعیات ایران بی‌اطلاع است، وی تاریخ روابط دو کشور را مطالعه نکرده و در جریان توانمندی‌های ایران نیست.
 
وی نمی‌داند مردم ایران به هیچ وجه علاقه ندارند از خارج به آنها دیکته شود؛ چه آنهایی که به بعضی سیاست‌ها انتقاد دارند یا نه. ترامپ به‌دلیل ارتباط با کشورهایی که چشم بسته از وی پیروی می‌کنند تصور می‌کند ممکن است ایران هم از آن دسته کشورها باشد.
 
با توجه به مذاکرات قریب‌الوقوع پوتین و ترامپ، پیام شفاهی رهبر انقلاب به رئیس‌جمهور روسیه می‌تواند تاثیری بر مواضع ضد ایرانی ترامپ بگذارد؟
 
این پیام به این معنی است که ایران علاقه‌مند به روابط مستحکمی با روسیه است، کما این‌که روسیه نیز چنین علاقه‌ای دارد، پیام و سفر آقای ولایتی به روسیه بسیار مهم بود، نوع برخورد پوتین با ولایتی نشان دهنده میزان اهمیت وی برای این ملاقات بود، حتی نوع نشستن پوتین مهم بود و در عرف و ادبیات دیپلماتیک معنی دارد، بنابراین سفر مشاور رهبری به روسیه همراه با دستاوردهای بسیار برای گسترش روابط دو کشور است. با توجه به چنین شرایطی طبیعی است که ترامپ در مقابل پوتین احساس انفعال کند و پوتین با مواضع محکم‌تری روبه‌روی ترامپ بنشیند، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که ترامپ از ملاقاتش با پوتین چیزی علیه ایران به دست نخواهد آورد.
 
به نظر شما ترامپ در ادامه سیاست تحقیر اروپا ممکن است به‌دنبال توافقی بدون مشارکت اروپا با ایران باشد؟
 
ترامپ نشان داده غیرقابل اعتماد است، قطعا ایران حاضر به مذاکره با آمریکا بدون اروپا نمی‌شود. پاسخ بداخلاقی آمریکا را از جیب اروپایی‌ها نمی‌پردازیم، ترامپ مرتکب اقدام زشت و غیر اخلاقی شده است، بنابراین مذاکره ایران با آمریکا بدون اروپا نمی‌تواند موضوعیت داشته باشد. ترامپ بارها خواستار مذاکره با ایران شده است، اما ایران حاضر نیست در چنین فضایی با ترامپ مذاکره کند

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن