دیدبان
مقام سابق سیا:

ایرانی‌ها زورگویی خارجی را نمی‌پذیرند

ایرانی‌ها زورگویی خارجی را نمی‌پذیرند
به گزارش دیدبان، «فیلیپ جرالدی»، افسر سابق بخش مبارزه با تروریسم در سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در یادداشتی روز سه‌شنبه به تشریح «برنامه‌های جریان نومحافظه‌کار در آمریکا برای تنبیه ایران» پرداخته است. 
 
مقام سابق آمریکایی در توضیح درباره سیاست «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در قبال ایران نوشته است: «روشن است کاری که او تلاش می‌کند انجام دهد اعمال فشار بر مردم ایران برای قیام و تغییر حکومت است؛ فرایندی که نام دیگر آن تغییر نظام است.»
 
«جرالدی» سخنان «رودی جولیانی»، وکیل دونالد ترامپ که در نشست هفته گذشته فرقه منافقین خواستار براندازی نظام ایران شده بود را شاهدی بر پیگیری سیاست براندازی در کاخ سفید گرفته است. 
 
او نوشته است: «رویای انتقال فوری در دولت، پروژه‌ای خیالی است که به شدت در محافل نومحافظه‌کار و طرفدار اسرائیل در واشنگتن که جولیانی را هم شامل می‌شود طرفدار دارد.»
 
این مقام سابق «سیا» در ادامه سیاست ترامپ و مشاورانش را «تاکتیک اشتباه» توصیف کرده و نوشته پیشبرد این سیاست‌ها به تقویت جایگاه حکومت ایران منجر می‌شود. 
 
او نوشته است: «نکته عجیب آنکه، کاخ سفید ظاهراً از این حقیقت آگاهی ندارد که ایران نه عراق است نه لیبی. این کشور صاحب یک هویت ملی قوی و تاریخی است که باعث می‌شود در برابر زورگویی قدرتهای خارجی، از جمله "رهبر جهان آزاد"، ایالات متحده، مقاومت کند.»
 
در ادامه این مطلب آمده است: «گروه نومحافظه‌کار و حامی اسرائیل که آشکارا کنترل ترامپ را در اختیار گرفته‌اند تماماً دکمه‌های اشتباه را فشار می‌دهند؛  آنها به دنبال بکارگیری تحریم‌های متعدد برای فروپاشاندن اقتصاد ایران و ایجاد اختلاف در این کشور هستند تا خیل گسترده مردم را به خیابان‌ها بکشانند.»
 
«جرالدی» در بخش دیگری از این مقاله نقش رسانه‌های وابسته به جریان نئوکان‌ها و حامیان رژیم صهیونیستی را مورد توجه قرار داده و نوشته آنها از ایده راه‌اندازی جنگ اقتصادی با ایران حمایت کرده‌اند. او نوشته نشریه نشنال‌اینترست اخیراً در مقاله‌ای از اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران حمایت کرده است. 
 
این مقام سابق سیا نوشته گروه‌های حامی رژیم صهیونیستی از جمله لابی «بنیاد دفاع از دموکراسی» (اف‌دی‌دی) کارزاری را هم علیه تحریم «ستاد اجرایی فرمان امام» راه‌اندازی کرده‌اند. 
 
«جرالدی» می‌نویسد: «رابرت فونتینا، خبرنگار کانترپانچ گفته ستاد اجرایی فرمان امام چیزی غیر از یک بنیاد خیریه نیست. حقیقت این است که این بنیاد در پروژه‌های اجتماعی، از جمله تسکین فقر در روستاها، قدرت‌بخشی به زنان، ساخت و ساز خانه و مدرسه و ارائه خدمات بهداشتی  نقش دارد. تحریم‌های آمریکا علیه آن و موسسات مشابه آن، تنها با ایجاد ناامنی غذایی و محدود کردن داروهای مورد نیاز اقشار نیازمند روی زندگی مردم عادی ایران اثر می‌گذارد.»

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»