دیدبان

دوکلام حرف حساب با رؤسا

دوکلام حرف حساب با رؤسا
به گزارش دیدبان، آشفتگی‌های اخیر بازارهای ارز، طلا، مسکن و خودرو که اعتراض مردم را به دنبال داشته است، جمعی از نخبگان جوان کشور را بر آن داشت تا در نامه‌ای پیشنهادهایی را برای حل این معضلات اقتصادی، خطاب به سران قوا ارائه کنند. در شرایطی که با وجود تجربه ناموفق برجام، همچنان برخی به دنبال گره‌زدن حل مشکلات اقتصادی کشور به خارج از مرزها هستند، حرف اصلی بیش از 230 فعال دانشگاهی که این نامه را امضا کرده‌اند، این است که برای رفع معضلات اقتصادی کنونی و تامین نیازهای زندگی روزمره مردم، امکانات و راهکارهایی در داخل کشور وجود دارد.
 
روزنامه جام‌جم در گفت‌وگو با برخی از نویسندگان این نامه به بررسی نوع نگاهی که به نگارش این نامه ختم شده پرداخته است.
 
راه‌حل مشکلات، داخلی است
 
مالک شریعتی / دکترای مهندسی انرژی
 
الان در کشور همه می‌دانند مشکل چیست، اما آنچه که نیاز به تذکر و بیان دارد این است که به مسئولان گفته شود که مشکلات موجود، راه‌حل دارند و این ‌راه‌حل‌ها داخلی هستند. مهم‌ترین مسائل کشور در حال حاضر مسائل اقتصادی و در صدر این موضوعات نیز اصلاح نظام بانکی و رونق تولید است. منابع مالی کشور باید با یک مکانیسم صحیح، جذب تولید شود. در بخش صنعت هم چند ابر پروژه باید از سوی دولت و با کمک مردم کلید بخورد. در صدر این پروژه‌ها موضوع مسکن قرار دارد .
 
دغدغه دفاع از منافع ملی
 
سید امیر سیاح/ دکترای مدیریت راهبردی
 
در ماه‌های اخیر که اقتصاد کشور با نوسان روبه‌رو و به تعبیری وارد جنگ سخت اقتصادی شده‌ایم شاهد هستیم مسئولان اقتصادی برنامه‌ای برای حل این مشکلات ارایه نداده‌اند. این در حالی است که راه‌حل‌های متعددی وجود دارد اما اجرایی نمی‌شود.
 
فلسفه شکل‌گیری این جمع این بود که ما با دشمن بی‌رحمی مواجه هستیم که در تلاش است سفره مردم را کوچک‌تر کند به همین دلیل چهره‌هایی با دیدگاه‌های سیاسی متفاوت در کنار هم جمع شده‌اند و راهکارهایی برای مقابله ارائه کرده‌اند. به همین دلیل صرفا به فکر دفاع از منافع کشورمان هستیم. شعار این جمع حل مسایل مردم است و در این راستا موضوع بانک ها و پول هنگفتی که براثر سال ها بی تدبیری انباشته شده در اولویت مشکلات است. در این زمینه راه حل مشخصی نیز از جمله پیشگیری از حمله نقدینگی به بازار سکه و طلا و مسکن ارایه شده است.امیدواریم دستگاه ها و مسئولان کشور از راهکارهای ارایه شده استقبال کرده و آن را اجرا کنند. در این راستا هم بتوانیم دیدارهایی با مسئولان داشته باشیم.
 
گوش شنوایی پیدا نکرده‌ایم
 
محمد ودود حیدری / فعال دانشگاهی
 
افرادی که نامشان در پایین نامه به سران قوا دیده می‌شود بر این اعتقادند که نسل سوم و چهارم باید سکان اداره کشور و مدیریت‌های تخصصی را در ابعاد کارشناسی و اجرایی به دست بگیرند. البته برخی تلاش کرده‌اند وانمود کنند این نامه علیه دولت است اما این تحلیل، کم لطفی است چرا که هدف از این نامه نه‌تنها زدن دولت نبود بلکه ما به‌دنبال کمک به دولت هستیم و می‌خواهیم راه‌حل بدهیم. هر کدام از امضاکنندگان این نامه، ارتباطاتی با دستگاه‌های مختلف دارند و تلاش‌هایی را برای ارتباط با دستگاه‌های اجرایی صورت داده‌ایم اما تاکنون این تلاش‌ها نتیجه نداده است و یکی از دلایل انتشار این نامه همین بود که ما گوش شنوایی برای حرف‌هایمان ندیدیم. البته بدبین نیستیم و با یک نگاه امیدوارانه موظفیم به هر دولتی که در راس کار باشد کمک کنیم. نگاه کلی حاکم بر این نامه بیش از این که سیاسی باشد یک نگاه تخصصی و گفتمانی است و این نامه یک نقطه شروع است. ادعا نداریم که همه گفته‌هایمان درست است اما برای این‌که درست یا نادرست بودن آن مشخص شود دستگاه‌های اجرایی باید حرف‌های ما را بشنوند.
 
نامه خیرخواهانه
 
مهدی بلوکات/ دبیر اسبق اتحادیه انجمن اسلامی مستقل
 
این نامه دلسوزانه و خیرخواهانه است و نباید در فضای تقابلی یا رقابتی تحلیل شود. چرا که معتقدیم نباید در چنین شرایطی تمام بار مسئولیت بر دوش مسئولان بوده و نخبگان و دانشگاهیان ساکت باشند، چنین رویکردی به صلاح نیست. مبنای نامه کارشناسانه است و توسط کارشناسانی در حوزه های مختلف و با تجارب مختلف به دست آمده است.
 
امیدواریم این نامه در فضای سیاسی تحلیل نشده و مورد بررسی کارشناسانه قرار گیرد. در همین راستا آماده هستیم در صورت وجود مشکلات و نواقص در نامه آن را برطرف کرده، در غیر این صورت همچنان پیگیر نامه خود هستیم و آن را رها نکرده و منتظر پاسخگویی مسئولان هستیم.
 
کلید در دست جوان‌ها
 
امیرحسین ثابتی/ فعال سیاسی رسانه‌ای
 
وقتی کشوری با این همه ظرفیت‌های انسانی و نیروهای جوان به دست دولتی اداره شود که میانگین سنی آن بالای 60 سال باشد مشخص است که خلأیی ایجاد می‌شود که این خلأ را کسی جز جوان‌ها نمی‌توانند پر کنند. ناکارآمدی دولت کنونی در اداره کشور تا حدی پیش رفته که توانسته اجماعی نسبی میان افرادی ایجاد کند که شاید خیلی هم در همه موارد و موضوعات همسو به نظر نمی‌رسند و همین مساله را می‌توان در مورد کسانی که نامه اخیر را خطاب به سران قوا امضا کرده‌اند دید.در حال حاضر اولویت مسائل کشور، مسائل اقتصادی و موضوعات مرتبط با ارز و همچنین فسادهای اقتصادی است و ما تلاش کرده‌ایم در نامه اخیر برای این مسائل راهکار ارائه کنیم.
 
برنامه‌ریزی
 
برای شرایط جنگ اقتصادی
 
علی خضریان/ فعال دانشگاهی
 
امروز در شرایطی قرار گرفته‌ایم که نیازمند یکسری تحولات و نگاه جنگی به وضعیت کشور هستیم، به این معنی که جنگ اقتصادی دشمن علیه کشور شدت گرفته است. باید همه قوای کشور بر مبنای شرایط جنگی بار دیگر بازخوانی کارکردی داشته باشند. این در حالی است که در شرایط فعلی فاقد چنین رویکردی در قوا هستیم به همین دلیل نامه ای خطاب به سران قوا نوشتیم.
 
در ضمن باور داشتن به جنگی بودن وضعیت کشور، موجب جمع شدن ما با دیدگاه های مختلف و همگرایی ما علیرغم یکسان نبودن دیدگاه های سیاسی مان شده است.
 
قصد داریم پیشنهادهای خود را به صورت گام به گام و در صورت امکان حضوری به مسئولان مربوطه ارایه دهیم. همچنین پیشنهادهایی در حوزه مسکن، تشکیل دادگاه های ویژه جنگی اقتصادی، برخورد قاطع و اعدام تعدادی از مفسدان اقتصادی و درخواست تغییر فوری رییس بانک مرکزی و.. ارائه کرده‌ایم. در ضمن طرح شکایتی نیز از وزیر مسکن داریم چرا که کار را در حوزه مسکن رها کرده است.
 
پیشنهادهای ساده و عملی
 
مهدی عباسی‌مهر / دبیر اسبق دفتر تحکیم وحدت
 
رویکرد دوستان در این نامه این بود که تمرکز روی مسائل و اولویت‌های کشور باشد که مهم‌ترین آنها حل مشکلات معیشتی مردم است.
 
باید مکانیسم‌ های عملی و اجرایی برای حل مسائل دیده شود‌. پیشنهادهای عملی و ساده طرح شده و معتقدیم عمل به همین اولویت‌ها خودش می‌تواند برخی مشکلات را حل کند. برخورد با مفاسد اقتصادی و دانه‌درشت‌ها، تصحیح برخی مکانیسم‌ها و ساختارها، تغییر برخی مسئولان اجرایی به خاطر سوء مدیریت، می‌تواند بارقه ‌ای از امید را در جامعه ایجاد کند.
 
ضعف مسئولان، زمینه ساز انتشار نامه
 
مجتبی ابراهیمی/ دکترای مدیریت راهبردی
 
شرایط اقتصادی کشور و عملکرد قوا در حل مسایل اقتصادی نشان‌دهنده ناکارآمدی و بی انگیزگی برای حل مشکلات است.علیرغم اینکه رهبر انقلاب بیش از 5 سال اولین مسئله کشور را موضوع اقتصادی عنوان کرده اند اما در عمل میان قوای سه گانه جدیتی برای حل این مشکلات دیده نمی شود.لذا جوانانی که در همه برهه های انقلاب راهگشای مشکلات بوده اند، امروز و در این مقطع با گرایش های مختلف سیاسی نیاز به حضور عالمانه برای حل مسایل کشور احساس
کرده اند.
 
پیام ما روشن است چرا که ما جوانان برای حل مشکلات اقتصادی ،راه حل عملی داریم و در این بیانیه که آغاز راه است راهبردهای عملی ارایه داده ایم.

مرتبط‌ها

با قواره کنونی دولت، هر برنامه‌ای ناموفق است

دولت قانون اقدام متقابل را اجرا کند

دو اشتباه بزرگی که فتنه ۷۸ را بوجود آورد

به جز تحریم‌ ها باز هم چالش‌ اقتصادی داریم

تولید تحت لیسانس نشانۀ خودباختگی است

ساده ترین کار انداختن مشکلات به گردن دولت قبل است