دیدبان

۵ عامل مرموز هدر رفت پول

۵ عامل مرموز هدر رفت پول
به گزارش دیدبان، معمولا پول خرج کردن بسیار سریع تر و آسان تر از به دست آوردن آن است. یکی از اصلی ترین چالش هایی که بسیاری از افراد و خانواده ها با آن درگیر هستند همین مسئله است. این که چطور می شود بدون آن که متوجه شویم دخل از خرج جلو می زند. در نگاه اول علت مشخص نیست و به تصور خودمان هیچ  ولخرجی و اسرافی درکار ما نیست اما نمی دانیم چرا همیشه به انتهای هر ماه که می رسیم، پول کم می آوریم. اگر شما هم از این دسته از افرادی هستید که نمی دانید پول تان چگونه خرج می شود و چرا همیشه هزینه های تان جلوتر از در آمدتان می دوند، خوب است بدانید که خوشبختانه راه هایی وجود دارند که ازطریق آن ها می توانید بفهمید چگونه بی آن که خودتان متوجه باشید پول هدر می دهید و بیش از اندازه خرج می کنید و همین طور بعد از خواندن این مقاله یاد خواهید گرفت که چگونه می توانید این روند را متوقف سازید.
 
رفت و آمد های مکرر به سوپر مارکت ها و فروشگاه های زنجیره ای:
معمولا سوپر مارکت های بزرگ و فروشگاه های زنجیره ای به دلیل تنوع در اجناس و قیمت همیشه با استقبال خوبی مواجه هستند و اغلب افراد سعی می کنند مایحتاج خانه و خرید های شان را از این جور مکان ها تهیه کنند. نکته این جاست که خرید داریم تا خرید. برخی افراد خرید های خود را به صورت ماهیانه یا هفتگی انجام می دهند و برخی نیز در طول هفته چندین بار سری به این فروشگاه ها زده و چیزهایی را که نیاز دارند می خرند و به قول خودشان هم خرید کرده هم اوقات خود را پر می کنند.  یا همان جمله آشنای هم فال و هم تماشا....  این طور خرید کردن در نگاه اول می تواند بسیار سرگرم کننده و لذت بخش باشد اما نکته پنهان این جاست که این رفت و آمدهای مکرر می تواند هزینه ای بیش از آن چه که فکرش را می کنند برایشان داشته باشد. وقتی درطول هفته چندین بار به فروشگاه یا سوپر مارکت سر می زنید مطمئنا وسوسه به خرید چیزهایی می شوید که واقعا نیازی به آن ها ندارید مانند انواع و اقسام مواد خوراکی، لوازم کوچک آشپزخانه و از طرفی چون زود به زود به فروشگاه می آیید، دیگر نیازی نمی بینید برخی خرید های خود را به صورت فله ای انجام دهید و خرید اقلام کوچک را به لحاظ سهولت و آسانی در حمل حتی گاهی به دلیل زیبایی بسته بندی به خرید های فله ای ترجیح می دهید که همین موضوع به خودی خود باعث هدر رفتن و اسراف پول در طولانی مدت می شود. در حالی که روش صحیح تر آن است که به جای سر زدن های مکرر به سوپر مارکت یا فروشگاه، مایحتاج مورد نیازتان را در طول هفته لیست کنید و همه را در خریدهای هفتگی یا ماهیانه تهیه کنید. مطمئن باشید اگر از این روش استفاده کنید بعد از مدتی خودتان هم‌ متعجب خواهید شد از این که با کم کردن رفت و آمد تان به فروشگاه تا چه حد توانسته اید از خرج کردن های غیرضروری جلوگیری  و پول تان را پس انداز کنید.
 
غرق دریای حراج ها و تخفیفات نشوید :
 
وارد شدن به این قلمرو به نظر کمی خطرناک می رسد زیرا تخفیف ها، حراج ها و هدیه های رایگان روی کالا های خریداری شده کاملا وسوسه انگیزند و این قدرت را دارند تا شما را به تصور ارزان تر خریدن به سمت خود بکشند. اما واقعیت این جاست که وقتی شما برای خرید این نوع از کالا ها پیش قدم می شوید، معمولا باید مبلغی را پرداخت کنید که ارزش ریالی آن بیشتر از ارزش ریالی آن کالای هدیه یا تخفیف خورده است.  پس حتما قبل از خرید کمی به خود فرصت دهید فکر کنید و اگر واقعا به آن نیاز داشتید به خرید اقدام کنید.
 
از خود بپرسید آیا نیازتان واقعی است؟
زمانی که پاساژ گردی می کنید یا تفننی ویترین مغازه ها را نگاه می کنید ناگهان چشمتان به چیزی می افتد که هوس می کنید آن را بخرید.... همین جا، بله درست همین جا دست نگه دارید. چند دقیقه به خودتان فرصت دهید و فکر کنید آیا واقعا به آن نیاز دارید یا فقط دل تان می خواهد آن را داشته باشید؟ قبل از هر خرید حتما این سوال را از خود بپرسید تا یک خرید واقعی انجام داده باشید نه صرفا از روی هیجان زدگی. یکی از بهترین راه های صرفه جویی و پس انداز پول، پرهیز از خرید های هیجان زده و در عوض خرید چیزهایی است که واقعا به آن نیاز دارید و به استفاده تان خواهد آمد. البته این را هم باید گفت زمان هایی پیش می آید که بخواهید فقط برای دل خودتان خرید کنید حتی اگر نیاز چندانی به آن نداشته باشید. این مسئله کاملا طبیعی است و به هیچ وجه مشکلی ندارد. آن چه اهمیت دارد این است که این‌ مسئله تبدیل به یک عادت مکرر نشود.
 
جنس با کیفیت بخرید نه ارزان:
 
هنگام خرید همیشه کالاهای ارزان قیمت وسوسه کننده ترند.
اگر چه تلخ اما این یک واقعیت است که اغلب کالا های ارزان به خاطر کیفیت پایین تر نسبت به دیگر کالا ها دوام و عمر زیادی نیز ندارند.عمر کوتاه اجناس شما را مجبور به جایگزین کردن و خرید دوباره می کند.
در نتیجه درطول زمان هزینه بیشتری به شما تحمیل می شود. درحالی که اگر از همان ابتدا کمی پول بیشتری روی کالاهای با کیفیت هزینه کنید، به خاطر دوام و عمر طولانی اجناس، پول بیشتری در طول زمان در جیب تان می ماند.
 
بار هزینه های بزرگ خود را سبک‌ کنید:
چگونه می توان این کار را انجام داد؟ هزینه های بزرگ زندگی مانند اجاره خانه، حق بیمه، وام‌ ها، هزینه قبوض، اقساط خودرو یا خانه و غیره را در نظر بگیرید. حالا فکر کنید چگونه می توانید این هزینه ها را تا حدی کم‌ کنید یا از دشواری پرداخت آن ها بکاهید؟ راه حل من این است: شما می توانید به دنبال جایگزین ها و گزینه های مناسب تری بگردید. برای این کار می توانید از یک مشاور مالی کمک بگیرید تا درباره انتخاب نوع بیمه و نحوه پرداخت حق بیمه، خرید اقساطی خودرو یا خانه، انواع وام های مختلف و نحوه پرداخت اقساط آن ها، بهترین پیشنهاد و گزینه های مناسب را به شما معرفی کند. به طور حتم مشاوران مالی می توانند راه های ارزان تر و ساده تری را به شما نشان دهند.
 
در پایان امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد هر زمان که احساس کردید در مسیر خرید های هیجان زده و بیش از اندازه افتاده اید، بتوانید سریع متوجه شوید و با کمک راه حل های پیشنهادی این روند را متوقف سازید.  اگردل تان می خواهد در طول زمان پول بیشتری برای خود کنار بگذارید، این جا بهترین نقطه آغاز است. مطمئن باشید که می شود پولی به عنوان پس انداز داشته باشید. این پول دست نخورده به مراتب حس فوق العاده تری به شما می دهد تا این که در طول ماه درگیراحساس ترس و نگرانی از کم آوردن پول باشید

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن