دیدبان
محمدکاظم انبارلویی

برجام دیگر افتخار ندارد!

برجام دیگر افتخار ندارد!
به گزارش دیدبان؛
 
رئیس جمهور در گزارش ۱۰۰ گفت:
 
در برجام موفقیت هایی به دست آوردیم که غیر قابل تحریف است..،توانستیم قطعنامه سازمان ملل علیه خود را لغو کنیم،با سرمایه گذاری خارجی در ایران و توافقات بانکی شاهد ورود فناوری هستیم، توانستیم نفت را به اندازه ‌ای که تولید کرده ایم بفروشیم .
 
دو سال پیش که برجام را دولت پذیرفت،قرار بود همه تحریم های ظالمانه برداشته شود، اما اکنون نه تنها تحریم ها برداشته نشده است بلکه روز به روز بر آن افزوده می شود.
 
قرار بود دارایی‌های بلوکه شده ایران آزاد شود اما نه تنها این کار صورت نگرفته، بلکه برای اولین بار در تاریخ مناسبات مالی ایران با آمریکا بخشی از این دارایی‌ها به بهانه‌های واهی مصادره شده است.
 
قرار بود سیاست ایران هراسی در جهان و منطقه پایان یابد، اما نه تنها این کار صورت نگرفت بلکه بر حجم آن افزوده شد.
 
قرار بود گشایشی در مناسبات ایران با جهان به ویژه کشورهای منطقه حاصل شود، اما نه تنها این کار صورت نگرفت بلکه امروز برخی از کشورهای منطقه که قد و قواره آنها در اندازه رجزخوانی علیه ملت ایران نیست، هر روز بیانیه صادر می کنند.
 
قرار بود مشکلات اقتصادی کشور حل شود اما کشور هر روز بیشتر در دره رکود، بیکاری و همچنین تعطیلی بیشتر کارگاه های تولیدی سقوط می کند.
 
قرار بود تحریم های بانکی حداقل برداشته شود، اما امروز صدای همه تجار و بازرگانان و حتی دولتی ها که دستی در تجارت دارند، درآمده است که نه تنها هیچ اتفاق جدیدی نیفتاده بلکه مبادلات پولی به صورت روال سابق، حتی بدتر انجام می‌شود.
 
گفته شد پرونده «پی ام دی» بسته شده و دیگر هیچ نهاد بین المللی ادعایی در این مورد ندارد، اما الان هم آژانس و هم آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها دوباره مدعی بازدید از مراکز نظامی هستند
 
آمریکا و اروپا هنوز به هیچ یک از تعهدات خود در برجام عمل نکرده اند اما موضوع مذاکره را به حوزه دفاعی و موشکی و گفتگوهای منطقه ای کشانده اند.
 
امروز تردیدی نیست که از برجام چیزی جز اجرای دقیق تعهدات ایران باقی نمانده است و طرف مقابل هر روز بر حجم تهدیدها و تحریم ها می افزاید. /رسالت
 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن