دیدبان
یاسر شادان

شوخی بی مزه؛ FATF هم تقصیر جلیلی است!

شوخی بی مزه؛ FATF هم تقصیر جلیلی است!
برخی بعد از ناکامی در ارائه پاسخ های منطقی به نقدهای کارشناسانه منتقدین تصویب FAFT  در مجلس ایران، تصمیم گرفته اند برای توجیه اجرای FATF در ایران و ریسک های جدی آن، فضا را غبارآلود کنند تا به جای پاسخگویی به نقدهای ارائه شده، با جنجال آفرینی، لایحه مربوط به FATF را هم مانند برجام بدون کارشناسی دقیق در ایران تصویب نمایند.
 
مدتی است به دروغ بیان میکنند که اجرای FATF در سال های 89 و 90 در دولت قبل دنبال شده بود و حتی اخیرا برخی از روی بی اطلاعی یا از روی عمد بیان کرده اند که دبیرشورای عالی امنیت ملی وقت یعنی سعید جلیلی دستور اجرای FATF را صادر کرده بود! 
 
اندک بررسی اجمالی روی این موضوع نشان میدهد که این مطالب از اساس دروغ محض است. 
 
همانطور که در تصویر نامه زیر مشخص است، دولت وقت در سال 89 لایحه ای "داخلی" را جهت مبارزه با تامین مالی تروریسم تقدیم مجلس میکند، علت ارائه این لایحه همانطور که به وضوح مشخص است نبود قانون مستقل در کشور برای مبارزه با تامین مالی تروریسم بیان شده که همین نبود قانون مستقل، به عنوان مستمسک و بهانه ای جهت افزایش فشارهای بین المللی در سطح جهان علیه ایران به کار رفته است. به عنوان نمونه به بیانیه وقت FATF اشاره شده بود که به استناد نبود قانون مستقل در ایران جهت مبارزه با تامین مالی تروریسم، اقدام به صادر کردن بیانیه ای علیه ایران کرده بود. بنابراین در این لایحه قرار نبود اساسا تعهدی به FATF داده شود، بلکه بنا بود دستورالعملی داخلی جهت گرفتن بهانه از دست سازمان ها و نهادهایی مشابه FATF اجرایی شود. در دستورالعمل مذکور نیز مبنای تفسیر ایران از تروریسم نیز داخلی بود.
 
 
 
با توجه به دروغ واضح منتشر شده از برخی رسانه های همسو با دولت، میتوان دو احتمال را در نظر گرفت؛ یا این رسانه ها و افراد از روی بی اطلاعی این اخبار را منتشر کرده اند که میتوان در این صورت نتیجه گرفت، مجددا مانند مقوله هایی نظیر برجام، بدون کار کارشناسی در این زمینه اظهار نظر کرده اند و یا اینکه با وجود علم به حقیقت ماجرا، اقدام به انتشار اخبار دروغ نموده اند که قطعا در این حالت میبایست به مراجع قضایی پاسخگو باشند.
 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن