دیدبان
دکتر یدالله جوانی

نقطه هدف فشارهای سه‌گانه آمریکا

نقطه هدف فشارهای سه‌گانه آمریکا

به گزارش دیدبان، آرمان‌گرایی توأم با واقع‌بینی از الزامات دستیابی به اهداف متعالی و قرار گرفتن بر قله‌های عزت و افتخار است. ملت ایران با انقلاب اسلامی، بهترین آرمان‌ها و اهداف متعالی را هدف‌گذاری کرد. تشکیل جبهه حق و حرکت در مسیر عدالتخواهی با تحقق حاکمیت اسلام از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی به شمار می‌آید. اما بدیهی است که حرکت در این مسیر پر فضیلت و سراسر نور، کار آسانی نبوده و با دشواری‌ها و سختی‌ها همراه است. این سختی‌ها و دشواری‌ها، همان واقعیات پیش‌ روی آرمان‌گرایان عدالتخواه و حقیقت‌جوی طالب کمال است.

واقعیت آن است که به محض شکل‌گیری جبهه حق، شیاطین و طاغوت‌ها در برابر آن جبهه باطل را با هدف مقابله پدید می‌آورند. بر همین اساس حسب سنت الهی و تجربه تاریخی، تقابل و جنگ میان جبهه باطل با جبهه حق همیشگی بوده، پایانی از طریق مذاکره و سازش میان آن دو ممکن نیست؛ زیرا این تقابل مبنایی، فکری و اعتقادی است.

خداوند متعال این واقعیت تغییرناپذیر را در آیه 112 سوره مبارکه انعام این‌گونه بیان می‌دارد: «وَ کَذلِک جَعلنا لِکُلِّ نبیِّ عدواً شَیاطینَ الانسِ وَ الجِنِّ...»؛ این چنین در برابر هر پیامبری دشمنی از شیاطین انس و جن قرار دادیم.

چرا خداوند واقعیت را این‌گونه قرار داده؟ برای آنکه عیار ایمان مدعیان عبودیت و بندگی مشخص شود. فلذا فرمود: «اَلّذینَ آمنواُ یُقاتِلونَ فی سَبیلِ‌اللهِ وَ الّذینَ کَفَروُا یُقاتِلونَ فی سبیلِ الطَّاغوتِ».

بنابراین وجود دشمن برای ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی یک امر قطعی و تغییرناپذیر است. آمریکا که حضرت امام(ره) بحق آن را شیطان بزرگ نامیدند، دشمن اصلی ملت ایران، انقلاب اسلامی و نظام ولایی است. آمریکا طاغوت زمان و از لشکریان ابلیس در برابر جبهه حق است. اما در برابر این دشمن چه باید کرد؟ خداوند پاسخ می‌دهد: «اِنَّ الشّیطانََ لَکُم عَدوّ فَاتَّخذوُهُ عَدُوّا»؛ در حقیقت شیطان دشمن شماست، شما نیز آن را دشمن بگیرید.

وقتی آمریکا را دشمن گرفتیم؛ از او جز دشمنی، فتنه‌انگیزی، توطئه‌ کردن و فشار آوردن نباید انتظار دیگری داشته باشیم. از نظرگاه عقل و شرع باید در مقابل دشمن ایستاد و مبارزه کرد. بر همین اساس در اسلام جهاد، یعنی مبارزه با دشمنان دین در راه خدا جایگاهی بس ویژه دارد.

جهاد اصغر، جهاد اکبر و جهاد کبیر، انواع جهادها برای مبارزه با شیاطین جن و انس به اقتضای شرایط است. شرط موفقیت در امر جهاد با دشمن، شناخت نقشه‌ها، برنامه‌ها، سیاست‌ها و راهبردهای دشمن برای ضربه زدن است. ضربه زدن دشمن قطعی است؛ چگونگی این ضربه زدن را باید فهمید و با آن مقابله صحیح و بهنگام کرد.

یکی از معانی چهل ساله شدن انقلاب اسلامی آن است که ملت ایران به مدت چهل سال موفق به خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنانش شده است. مگرنه این است که دشمنان و در رأس آنها آمریکایی‌ها، قصد داشتند انقلاب اسلامی را در هفته اول، ماه اول، سال اول و در نهایت دو دهه اول شکست دهند! از این پس نیز شرط شکست دادن دشمن ستمگر و مستکبر، شناخت نقشه او در اعمال دشمنی و ضربه زدن است. اکنون ترامپ با خروج از برجام نافرجام، با صراحت از واژه براندازی جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌کند. البته ناگفته نماند که براندازی جمهوری اسلامی، هدف و سیاست تمامی رؤسای‌جمهور آمریکا طی چهل سال گذشته بوده است. اما سؤال این است که دولت کنونی آمریکا، چگونه می‌خواهد به این آرزو برسد و نقطه اصلی هدف از منظر آمریکایی‌ها چیست؟

یکی از بزرگ‌ترین نعمت‌هایی که خداوند به ملت ایران داده، نعمت رهبری حکیم و دشمن‌شناس است؛ رهبری که نقشه‌های دشمنان را دقیق و بموقع برای امت خود افشا کرده، راه مقابله با آن را هم بیان می‌دارد.

رهبر معظم انقلاب همانند مقاطع گذشته در سه دهه اخیر، در مراسم بیست‌ونهمین سالگرد رحلت امام(ره) درباره نقشه دشمن فرمودند: «نقشه دشمن را هم می‌شناسیم، نقشه دشمن را کاملاً می‌دانیم چیست و آن نقشه را برای مردم افشا می‌کنیم و البته مردم ما خودشان خیلی چیزها را می‌دانند و می‌فهمند و حس می‌کنند.»

معظم‌له در ادامه از فشارهای سه‌گانه و نقطه هدف اصلی دشمن در این نقشه رونمایی کردند و فرمودند: «امروز نقشه دشمن این سه چیز است: فشار اقتصادی، فشار روانی و فشار عملی، هدف هر سه نوع فشارهای دشمن هم سیطره بر کشور عزیز ما ایران است. همچنان که بر بعضی از کشورهای بدبخت روسیاه منطقه سیطره و تسلط دارد.»

در واقع آمریکا با تمام دشمنی‌هایش، به گمان خود می‌خواهد همانند دوران پیش از انقلاب بر ایران سیطره و سلطه پیدا کند. او می‌خواهد ایران را به کشورهایی همانند عربستان، امارات، اردن، بحرین و دیگر کشورهای نگون‌بخت تحت سلطه تبدیل کند! اما چگونه می‌خواهد این کار را انجام دهد؟ از طریق فشارهای سه‌گانه‌ای که وارد می‌کند، از طریق این فشارها می‌خواهد نظام جمهوری اسلامی را با از بین بردن پشتوانه‌های مردمی‌اش، از سر راه سلطه خود بر ایران بردارد. رهبر معظم انقلاب اسلامی فشارهای سه‌گانه را این گونه توضیح می‌دهند:

1ـ «فشار اقتصادی تحریم است، جلوگیری از همکاری کشورها در زمینه‌های اقتصادی با ما است؛ این فشارها را وارد می‌کنند. نتیجه‌ای که آنها می‌خواهند از فشار اقتصادی بگیرند، این را درست توجه کنید! مسئله آنها از فشار اقتصادی و تحریم صرفاً زیر فشار قرار دادن دستگاه دولت و حکومت نیست؛ می‌خواهند ملت ایران را به ستوه بیاورند، به خیال خودشان؛ می‌گویند ملت ایران را به ستوه بیاوریم تا نظام اسلامی ناچار بشود، تسلیم زورگویی‌های ما بشود.»

2ـ «و اما فشار روانی؛ این خیلی نکته حائز توجه و مهمی است. نقاط قوت جمهوری اسلامی را، نقاط قوتی که برای کشور و برای ملت مایه اقتدار و مایه تقویت است نشان کرده‌اند و آنها را در تبلیغات و برخوردها به عنوان نقاط چالش‌آفرین معرفی می‌کنند؛ برای اینکه ملت ایران را نسبت به آنها دلسرد کنند.»

از منظر رهبر معظم انقلاب، دشمن به دنبال آن است برنامه هسته‌ای، برنامه موشکی و موقعیت منطقه‌ای جمهوری اسلامی را که هر یک نقطه قوت و اقتدار ملت ایران است با تبلیغات عامل چالش‌آفرین معرفی کرده، دست برداشتن از این عوامل اقتدار را، شرط برداشتن تحریم‌ها اعلام کند.

3ـ «و اما فشار عملی، که [درباره] این هم فقط یک جمله به همه ملت عزیزمان عرض می‌کنم در سرتاسر کشور؛ فشار عملی‌شان عبارت است از اینکه در کشور آشوب ایجاد کنند، این برنامه قطعی آنها است که البته سر آنها به سنگ خواهد خورد، همچنان که تا حالا خورده است.

نقشه دشمن این است که از مطالبات مردمی سوءاستفاده کنند. ممکن است در یک شهری، در یک نقطه‌ای از کشور یک عده‌ای مطالبه‌ای داشته باشند، جمع بشوند، دنبال مطالباتند؛ مثلاً کارگرانی هستند، دنبال مطالبات کارگری‌‌اند، یا مردمی در یک شهری، دنبال مطالبات شهری خودشان هستند، دشمن در یک چنین مواردی نقشه می‌کشد، عوامل نفوذی خود را، در واقع اشرار و انسان‌های خبیثی را به تعداد معدودی در این اجتماعات وارد می‌کنند تا اجتماعات آرام مردم را تبدیل کنند به حرکت ضد امنیتی و حرکت آشوبگرانه تا به این وسیله کشور را و ملت را و نظام جمهوری اسلامی را بدنام کنند.»

پایگاه بصیرت

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن