دیدبان
حسین رویوران

دستان خالی نتانیاهو از سفر به اروپا

دستان خالی نتانیاهو از سفر به اروپا

به گزارش دیدبان،سفر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به 3 کشور اروپای غربی بدون نتیجه به پایان رسید. در این سفر نتانیاهو در دیدار با روسای آلمان، فرانسه و انگلیس، تلاش داشت تا اروپا را با امریکا علیه ایران همراه سازد اما گزارش ها از شکست تلاش های وی خبر می دهند. بسیاری از تحلیلگران سیاسی معتقدند که ناکامی نتانیاهو به چند عامل زیر بر می گردد:

در حال حاضر اختلاف نظر بسیار جدی میان اروپا و امریکا درباره توافق هسته ای با ایران وجود دارد و ایجاد یک فضای همکاری مشترک میان اروپا و امریکا با توجه به این اختلاف فراهم نیست.

اروپا مدعی است که دفاع از نظم بین المللی با مقررات حاکم بر آن یک وظیفه است و اقدامات امریکا این نظم بین المللی را تهدید می کند. اروپا معتقد است که نتانیاهو اروپا را به پیوستن به بی نظمی امریکا دعوت می کند و طبیعی است که اروپا این دعوت را رد کند.

اقدام رژیم صهیونیستی در کشتار تظاهر کنندگان مدنی در غزه با واکنش اروپا روبرو شده است و این اختلاف نظر عرصه موفقیت تلاش های نتانیاهو را تا حد زیادی محدود ساخته است.

تظاهرات گسترده مخالفان رژیم صهیونیستی در پایتخت های کشورهای اروپایی نشان از شکل گیری افکار عمومی بر ضد این رژیم متجاوز و غاصب دارد و دولت های غربی  توان عبور از این پدیده ندارند. مخالفت با سیاست های تجاوزکارانه نتانیاهو حتی به بخش های رسمی کشورهای غربی نیز سرایت کرده است و تعدادی از نمایندگان پارلمان های اروپایی در این تظاهرات ضد صهیونیستی شرکت داشتند.

یکی از مهمترین تفاوت های اروپا در نسبت با امریکا این است که اروپا از تحولات منطقه غرب آسیا و شمال افریقا تاثیر می پذیرد. حوادث سوریه نشان داد که اروپا تا حد زیادی از این بحران تاثیر پذیری امنیتی و سیاسی داشته است. دعوت نتانیاهو از اروپا برای تشدید تضاد با ایران و بحران سازی جدید در منطقه، منافع و امنیت اروپا را بطور جدی تهدید می کند. به همین دلیل اروپا مانند امریکا اراده همکاری با اسرائیل را ندارد.

 حسین رویوران: رئیس کمیسیون سیاسی و امور بین الملل جمعیت دفاع از ملت فلسطین

خبرگزاری بین المللی قدس

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»