دیدبان
مراد محمدی

نسل جوان فلسطین؛ مزیت بخش روز قدس

نسل جوان فلسطین؛ مزیت بخش روز قدس

به گزارش دیدبان،سوای از خاص بودن روز قدس امسال نسبت به سال های گذشته و حساسیت آن به دلیل تقارن با برخی از رویدادهای مهمی که در جهان اسلام به وجود آمده بود (از جمله معامله قرنی که توسط غربی ها و برخی از کشورهایی که متعلق به اردوگاه جاهلیت مدرن هستند)، روز قدس امسال چند ویژگی بسیار مهم در نوع راهپیمایی داشت، که این نوید را می دهد که مسلمانان، برخلاف سران کشورهای اسلامی مردم راه متفاوتی را طی می کنند و آن عبارت از آگاهی نسبت به مسئله فلسطین و مقاومت است . روز قدس امسال علی رغم سیاست های فشار آمریکا بر روی محور مقاومت و محدودیت های فراوان نسبت به مردم فلسطین، و حتی در همین اواخر، دوره گردی نتانیاهو برای تحریم این روز در کشورهای مختلف، نسبت به سال های گذشته پر شور تر و جوانتر برگزار شد. تحلیل گران سیاسی و فضای اجتماعی بر این نظرند که راهپیمایی امسال قدس به نسبت راهپیمایی های سنوات گذشته و در مقایسه با این 40 سالی که در آخرین جمعه ماه رمضان مردم به حمایت از ملت فلسطین به خیابانهاآمده اند ، در جایگاه سوم قرار داشته است. در یمن مردم در حالی به خیابانهای صعده، صنعا در حمایت از مردم فلسطین با شکوه آمدند که در زیر شدیدترین گلوله های آتش سعودی ها و اماراتی ها قرار داشتند. راهپیمایی امسال قدس از منتهی الیه آسیا تا غربی ترین نقطه جهان با انبوهی از جمعیت برگزار شد و بار دیگر سردمداران صهیونیستی و آمریکایی را ناامید کرد .

فلسطین هفتادمین سالروز نکبت را در حالی پشت سر گذاشت که این بار با خیانت های شیخ نشین های عرب، تصور عمومی بر این بود که خیزش عمومی و مردمی در خصوص فلسطین پویاتر و فعالتر پی گیری خواهد شد. فلسطین در حالی آماج بی تفاوتی ها و خیانت های برخی از سران کشورهای اسلامی شده است که «روز جهانی قدس» که به آخرین جمعه ماه مبارک رمضان تبدیل شده، همچون همایش عمومی عدم همسویی مردم در کشورهای مختلف با سیاست های حاکمانشان شده است. سران کشورهای اسلامی خنجر خیانت را از پشت بر پیکره امت اسلامی فرو کرده اند و این در حالی است که جوانان در کشورهای اسلامی به خوبی از این موضوع مطلع هستند. با این حال روز قدس امسال چند ویژگی خاص و برجسته نسبت به سال های گذشته داشت که برخی از آن ها عبارت بودند از:

معامله قرن و سازش های عربی؛ به جوش آورنده غیرت جوانان جهان اسلام

از روزی که دونالد ترامپ وارد کارزار انتخابات امریکا شد، وعده انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس را داده بود و بعد از ورود به کاخ سفید و به دست آوردن قدرت داماد یهودی خود «جرد کوشنر» را مامور انجام این کار کرد. معامله قرن چیست؟ معامله قرن به توافقی گفته می شود که معمار آن کوشنر و بن سلمان هستند. در این توافق چند مولفه اساسی وجود دارد از جمله این که قدس پایتخت صهیونیست ها محسوب می شود، مردم فلسطین حق بازگشت اراضی اشغال شده را ندارند، مردم و آوارگان فلطسطینی حقی ندارد به خانه و کاشانه خود بر گردند، گروه هایی شبیه به جهاد اسلامی و حماس بایستی خلع سلاح شده و به فعالیت های سیاسی روی آورند و ... . به طور کلی آمریکایی ها و برخی از شیخ نشین های عرب حاشیه خلیج فارس در طرح معامله قرن به دنبال به رسمیت شناختن رژیم اشغال گر قدس توسط مردم کشورهای عربی و اسلامی از یک سو و از بین بردن خواسته های مشروع مردم فلسطین از دیگر سو هستند.

بنابراین این موضوع سبب شده بود تا حساسیت روز قدس امسال فزونی یابد و مردم در سرتاسر دنیا به دنبال راهی مسالمت آمیز برای بیان خواسته های خود نسبت به آمریکا، سران عربی و صهیونیست ها باشند.

محمد بن سلمان که سیاست های خلق الساعه او زبان زد شده است، از جمله افرادی است که برای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی سر از پا نمی شناسد و هر لحظه به دنبال این است که ماجرای اسرائیل یک بار و برای همیشه حل شود و در این خصوص حتی فلسطینی ها را دعوت به سکوت یا خفه شدن نیز کرده است. بن سلمان دقیقا در چارچوب همان طرحی که صهیونیست ها برای فلسطین طراحی کرده اند، گام بر می دارد. همین اظهار نظر بن سلمان با اظهاراتی که چندی پیش دیوید فریدمن سفیر آمریکا در سرزمین های اشغالی گفته بود مبنی بر اینکه در صورتی که مردم فلسطین نتوانند معامله قرن را بپذیرند، بایستی تاوان سختی بدهند، کاملا همگن بود و این موضوع نشان می دهد که سطح همنوایی بین صهیونیست ها و محمد بن سلمان تا چه اندازه بوده است. نه تنها محمد بن سلمان، بلکه برخی دیگر از مقامات سعودی نیز چنین اظهاراتی را مطرح کرده اند. برخی از آن ها حتی گفته بودند که مسئله فلسطین جزو 100 اولویت اول عربستان هم نیست. چندی پیش بود که رسانه ها خبر از پیشنهاد 100 میلیون دلاری سعودی به محمود عباس برای پذیرش معامله قرن خبر داده بودند، موضوعی که موجب بر جای ماندن یک ننگ دیگر بر پیکره نحس خاندان سعودی شد و موجی از خشونت را در جهان اسلام علیه این نظام به وجود اورد.

راهپیمایی بازگشت؛ ظهور نسل جوان فلسطین مشهور به نسل «پسا اسلو»

یکی از ویژگی‌های بارز این انتفاضه اخیر فلسطین و راهپیمایی های بازگشت، پایین بودن متوسط سن مجریان عملیات و دستگیری‌هاست. به‌طور مثال تنها از ابتدای سال 2016 تاکنون رژیم صهیونیستی حدود 1000کودک زیر سن قانونی(18 سال) را دستگیر نموده است. این رقم در مقایسه با سال گذشته های بیش از 80 درصد افزایش داشته است.[1] این امر نشان دهنده حضور پررنگ جوانان و نوجوانان در انتفاضه و تظاهرات است.

جوانانی که به فلسطینیان پس از اسلو مشهور شده‌اند. جوانانی که پس از سازش اسلو در سال  1993 به دنیا آمده‌اند و امروزه نتایج اسلو را خفت‌بار و شکست کامل می‌دانند. ظهور چنین نسلی در کرانه باختری موجب شده است بسیاری سازش اسلو را از هم پاشیده شده بنامند و این درحالی است که مشروعیت تشکیلات خودگردان و مذاکرات، مستقیما  به اسلو وابسته است.

از راهپیمایی‌های بزرگ بازگشت در مرزهای نوار غزه و کشتار بی‌رحمانه فلسطینیانِ بی‌دفاع و بی‌گناه توسط نظامیان صهیونیست در جریان این راهپیمایی‌ها نیز نمی‌تون به سادگی عبور کرد؛ زیرا این اتفاق از ظهور نسلی جدید در فلسطین خبر می دهد که با ابتکاری نوین به دنبال تغییر وضعیت کنونی که بالاتر گفته شد( معامله قرن و سازش عربی) هستند. راهپیمایی‌های بازگشت از روز 30 مارس (10 فروردین‌ماه) آغاز شده و همچنان نیز ادامه دارد. سرکوب شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی‌ها یک فاجعه انسانی تمام‌عیار را خلق کرده است به گونه‌ای که تاکنون بیش از 120 فلسطینی شهید و حدود 10 هزار تَن دیگر زخمی شده‌اند. نمونه بارز شهدای این راهپیمایی هم جوانانی چون رزان نجار بودند که تصاویر آنان جهان را باری دیگر نسبت به مسئله غزه و فلسطین حساس کرد.

رزان اشرف النجارزنی 21 ساله فلسطینی است که در روز جمعه 11 خرداد ماه در ادامه راهپیمایی فلسطینیان در مرزهای اشغالی و نوارغزه از سوی تک‌تیراندازان صهیونیستی به شهادت رسید. وی به‌تازگی طعم مادر بودن را چشیده بود، اما روزگار بر او چه کرده که داوطلبانه لباس رزم خودش، همان روپوش سفید را بر تن کرده و چشمش را بر زیبایی‌های مادرانه بسته و قدم در راهی گذاشته که بازگشت از آن را کسی نمی‌داند. جمعه اول ژوئن (11 خرداد) یکی دیگر از روزهای تلخ فلسطینیان بود، البته روزهای سخت و تلخ آن‌ها 70 سالی می‌شود که تمامی ندارد و حالا مبارزات آن‌ها وارد فاز دیگری شده است.

روز قدس و انبوهی از خشونت جوانان نسبت به آمریکا و اردوگاه سازش

در اوج این اتفاقاتی که علیه مردم فلسطین در روزها و ماه های اخیر افتاده است، انبوهی از خشونت در جهان اسلام و فراتر از جهان اسلام، نسبت به سیاست های سازشکارانه مقامات کشورهای اسلامی و تلاش آن ها برای معامله آمال و ارزش های مردم فلسطین به وجود آمد، موضوعی که سبب شد تا روز قدس امسال جوانتر صورت گیرد.  خروش جوان ها در این روز از خود فلسطین شروع شد. موج خروش مردم در فلسطین به قدری زیاد بود که تنها در چند ساعت 100 نفر زخمی شدند و این موضوع نشان دهنده این بود که صهیونیست ها از اینکه جوانان به خشم آیند بسیار نگران و عصبی بودند.

در فلسطین تقریبا همه جوانان به این نتیجه رسیده اند که تنها عامل استمرار هویت فلسطینی، حمایت از مقاومت در برابر اشغالگری صهونیست ها است. به همین دلیل میزان افرادی که در غزه و سایر نقاط علیه اسرائیل دست به تظاهرات زدند بسیار فراتر بود و سن معترضان نیز کم شده بود. یکی از مهمترین نقاط اعتماد به نفس جوانان فلسطینی اتکا به موشک هایی است که محور مقاومت در اختیار دارد. صهیونیست ها در طول تاریخ 70 ساله نکبت بار خود همیشه به لحاظ نظامی و لجستیک نسبت به فلسطینی ها در برتری بوده اند، و همین موضوع اعتماد به نفس جوان فلسطینی را مسلوب کرده بود، اما با تغییر در ساختار و توان مقاومت، جوانان فلسطینی به یک اعتماد به نفسی نسبت به توان خود رسیده اند. برخی از انجمن های اسلامی حامی آرمان فلسطین که در اروپا دست به تظاهرات علیه صهیونیست ها زدند نیز با صراحت این موضوع را بازنمایی کرده اند. برای مثال اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان اروپا در بیانیه ای اظهار داشت «امسال شکوه و عظمت روز قدس بیشتر از سالهای گذشته خواهد بود. علی الخصوص که دولت ایالات متحده با اتخاذ تصمیم نابخردانه خود مبنی بر تغییر مکان سفارت امریکا به بیت المقدس، موجی جدید از اعتراضات را برانگیخته و باعث کشته و زخمی شدن هزاران نفر اعم از زنان و کودکان بی گناهی شده است که به اعتراض مسالمت آمیز به تحکیم تجاوز صهیونیست‌ها پرداختند.»

پی نوشت:

[1] http://www.isna.ir/news/95070401650

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»