دیدبان
دیدبان بررسی کرد؛

ناکارآمدی برجام اروپایی بدون روسیه و چین

ناکارآمدی برجام اروپایی بدون روسیه و چین
به گزارش دیدبان؛ بعد از خروج آمریکا از برجام و دستور ترامپ مبنی بر بازگشت تحریم‌ها علیه کشورمان، برجام بدون آمریکا یا همان برجام اروپایی از سوی حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان مطرح شد. البته آحاد مردم انتظار داشتند که اکنون که برجام توسط آمریکا به گروگان گرفته شده است، کشورمان نیز با اقدام مقابله‌به‌مثل از برجام خارج شود اما این‌گونه نشد و کشورمان در برجام موسوم به برجام اروپایی باقی ماند.
 
تیم مذاکره‌کننده کشورمان عنوان کردند که چنانچه منافع و انتظارات ایران در برجام توسط اروپایی‌ها تأمین و تضمین شود، برجام ادامه خواهد یافت؛ اما سؤالی که مطرح می‌شود اینکه آیا اروپا توانایی و تمایلی برای تأمین و تضمین منافع ایران در برجام دارد یا نه؟
 
واقعیت این است که اتحادیه اروپا بدون روسیه و چین به‌تنهایی نمی‌تواند منافع ایران را در برجام تأمین کند. از سویی دیگر چنانچه اروپا بخواهد با کشورمان به توافق احتمالی برسد به معنای رویارویی اقتصادی و سیاسی بین آمریکا و اروپا است که احتمال این روند بسیار ضعیف است. بنابراین اتحادیه اروپا به‌نوعی به دنبال ادامه برجام بدون اجرای تعهدات است.
 
 اروپا از یک‌سو تلاش می‌کند تا کشورمان را در برجام نگه دارد، بدون اینکه تضمینی برای تأمین منافع ایران دهد از سویی دیگر با ادامه برجام اروپایی اولاً کشورمان محدودیت هسته‌ای را پذیرفته است و دوما اینکه تحریم‌ها آمریکا نیز علیه کشورمان اعمال خواهد شد. به طور کلی سرنوشت برجام اروپایی تفاوتی با برجام آمریکایی نخواهد داشت. بنابراین برجام اروپایی سرمایه‌گذاری دو سر باخت برای ایران خواهد بود.
 
در این بین بسیاری از کارشناسان و محققان داخلی معتقدند که با شکست برجام آمریکایی، برجام اروپایی از نظر فنی امکان تحقق ندارد. به عنوان مثال یک صندوق بیمه از منابع اتحادیه اروپا جهت جبران ریسک مالی به نفع شرکت‌های اروپایی که با شرکت‌ها و بانک‌های ایرانی همکاری دارند، پیش‌بینی شده است این در حالی است که تنبیه آمریکا از تخطی گران اجرای قانون تحریم‌ها، در گام نخست تنبیه و جریمه مالی نیست بلکه قطع دسترسی از چرخه دلار خواهد بود و در گام دوم چنانچه تخطی گران به دنبال اجرای قانون تحریم‌های آمریکا باشد، بعد از قبول اشتباه خود از سوی آمریکا جریمه مالی خواهند شد. بنابراین می‌توان گفت که این صندوق نمی‌تواند همکاری بین شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی و ایرانی را تضمین کند.
 
انتهای پیام//
 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن