دیدبان
دیدبان بررسی کرد؛

وابستگی اقتصاد ایران به برجام اروپایی

وابستگی اقتصاد ایران به برجام اروپایی
به گزارش دیدبان؛ آن چیزی که مثل روز روشن است اینکه بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور به نظام پولی، بانکی و مالیاتی کشور بازمی‌گردد و بسیاری از مشکلات کشور ربطی به تحریم‌ها ندارد. بنابراین اینکه گفته می‌شود که اقتصاد کشور در گرو تحریم‌ها است و چنانچه تحریم‌ها رفع نشود، مشکلات کشور حل نخواهد شد، حقیقت ندارد.
 
در واقع وضعیت کنونی کشور این‌گونه است که تحریم‌ها بر اقتصاد کشور تأثیر مستقیم دارد. به عبارت دیگر در یک اقتصاد سالم که بر پایه درآمد پایدار ملی استوار است، تحریم‌های اقتصادی دیگر کشورها نمی‌تواند تأثیر زیادی بر اقتصاد آن کشور داشته باشد اما کشوری مانند ایران که بودجه و مدیریت کشور درگرو فروش نفت است، نمی‌تواند بدون رفع تحریم‌ها و فروش نفت خام و تهیه اقلام و کالاهای اساسی از بازارهای بین‌المللی از پس مدیریت کشور برآید.
 
وابستگی بودجه جاری کشور به فروش نفت خام به میزانی است که دولت حسن روحانی سعی داشت تا به هر قیمتی برجام آمریکایی حفظ شود و اکنون که برجام آمریکایی با شکست مواجه شده است به دنبال ادامه برجام با روش اروپایی است تا شاید بتواند با کمک برجام اروپایی، نفت بفروشد و با تأمین بودجه جاری، کشور را اداره کند.
 
امروز برجام اروپایی روی میز اتحادیه اروپا و تیم مذاکره‌کنندگان ایرانی است در صورتی که امکان ادامه برجام اروپایی بدون موافقت آمریکا نه‌تنها امکان‌پذیر نیست بلکه تمرکز بر برجام اروپایی به نوعی وقت‌کشی سیاسی برای افزایش تأثیرات بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان است. البته در این میان اتحادیه اروپا سعی دارد تا با نقشی که آمریکا برای آن تعریف و تعیین کرده است، مسئولین کشورمان را به نوعی به برجام اروپایی راضی کنند؛ در صورتی که اتحادیه اروپا نه‌تنها تمایلی برای ادامه برجام ندارد بلکه توانایی حفظ و اجرای تعهدات را نیز ندارد.
 
کشورهای اروپایی نمی‌تواند شرکت‌های خود را که اکثر سهام آن‌ها آمریکایی است، مجبور به همکاری با شرکت‌های ایرانی کنند. از سویی دیگر حتی اگر این امکان وجود داشته باشد، مسئولین ارشد اجرایی این دست از کشورهای اروپایی تمایلی برای مقابله و مجادله سیاسی و اقتصادی علیه آمریکا و به نفع کشورمان ندارند.
 
همانگونه که می‌دانید در صورتی که برجام اروپایی در بهترین حالت به سرانجام برسد به این معنا خواهد بود که وضعیت کنونی ادامه خواهد داشت و اینکه توقع داشته باشیم که برجام اروپایی می‌تواند ثمرات و آثار مثبت نسبت به برجام آمریکایی دارد، غیرواقع‌بینانه است.
 
انتهای پیام//
 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن