دیدبان
دیدبان بررسی کرد؛

نقش دانشگاه در انحراف انقلاب

نقش دانشگاه در انحراف انقلاب
به گزارش دیدبان؛ بنیان‌گذار جمهوری اسلامی یعنی امام خمینی (ره) معتقد بود که دانشگاه، سرنوشت کشور را رغم می‌زند. به عنوان مثال اگر امروز کشور دچار فساد، تبعیض و بی‌عدالتی شده و اداره کشور با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو است، به دانشگاه بازمی‌گردد. زیرا این دانشگاه و دانشگاهیان هستند که باید راهکار مناسب برای رفع مشکلات و معضلات جامعه ارائه دهند و به عنوان قشری آگاه و تأثیرگذار بر جامعه، از مسئولین مطالبه گری کنند.
 
بسیاری از اساتید دانشگاه ضمن رویکردی غربی، کتب و منابع درسی غیربومی، غیرکاربردی (به‌ویژه در حوزه علوم انسانی) را تدریس می‌کنند. در این شرایط به دانشجویان القا می‌شود که کشور ایران یک کشور جهان‌سومی و عقب‌مانده است و چنانچه بخواهد در حوزه‌های مختلف پیشرفت کند، باید مدل غربی را در حوزه‌های مختلف دنبال کند. به عبارت دیگر علم و پیشرفت در کشورهای غربی خلاصه می‌شود و هر کشوری که دنباله آن علوم و به طور کلی ایدئولوژی برود، پیشرفت خواهد کرد. در صورتی که پیشرفت جوامع ازجمله کشور ایران به میزان تولید علوم بومی و کاربردی کردن آن است و نه کپی کردن علوم غربی غیربومی در حوزه‌های مختلف ازجمله اقتصاد و فرهنگ.
 
فضای دانشگاهی امروز کشور به‌گونه‌ای است که چنانچه در مقالات و پژوهش‌های دانشگاهی از منابع خارجی استفاده شده باشد، علمی است و اگر از منابع علمی و نظریه‌های داخلی استفاده شود، آن مقاله یا پژوهش، علمی نخواهد بود. البته این تفکر غربی گرایانه در بین اساتید و مدرسین دانشگاهی نیز وجود دارد یعنی آن‌ها نیز جهت افزایش رتبه علمی خود باید سالیانه 2 الی 3 مقاله در isi منتشر کنند. این در حالی است که پژوهش‌های بومی و کاربردی در رتبه‌بندی علمی اساتید دانشگاهی بسیار کم‌رنگ است.
 
متأسفانه روحیه و رویکرد «ما نمی‌توانیم» در برخی از مسئولین نظام جایگزین «ما می‌توانیم» شده است که در این شرایط، سعی و تلاش در قشر نخبگانی جامعه یا همان دانشگاهیان ضعیف‌تر می‌شود و به دنبال آن کشور عقب می‌ماند. اگر بعد از چهار دهه انقلاب کشور گریبان ابتدایی‌ترین مشکلات اقتصادی، فرهنگی و آزادی‌های اجتماعی است، به دلیل کوتاهی دانشگاه و کم‌رنگ کردن نقش قشر نخبگانی جامعه در عرصه مدیریت کشور است. بنابراین چنانچه بخواهیم کشور را در مرحله اول از فساد، بی‌عدالتی و تبعیض پاک کرد و در مرحله دوم بر عملکرد مسئولین نظام نظارت شود و آن‌ها نسبت عملکردشان پاسخگو کرد، به گفته امام (ره) باید ابتدا از دانشگاه شروع شود.
 
انتهای پیام//
 

مرتبط‌ها

راه کاهش ظلم در خانواده افزایش حرمت پدر است

خروجی قرمز حمل سلاح آسان در ایران

خادمیاران رضوی: طلیعه‌ای نو از «آفتاب» فرهنگ شیعی

تحلیلهای رنگین برای عمامه خونین

سبکِ زندگی پرونده‌ساز!

تعداد بالای پرونده در قوه؛ آسیب اجتماعی یا اشکلات ساختاری؟