ف
دیدبان بررسی کرد؛

نقش دانشگاه در انحراف انقلاب

امام خمینی (ره) معتقد بود که «دانشگاه، سرنوشت کشور را رغم می‌زند». چنانچه دانشگاه‌های کشور را مورد بررسی قرار دهید خواهید دید که نقش دانشگاه و دانشجویان نسبت به حل مشکلات جامعه و حفظ نظام در ریل انقلاب روزبه‌روز کم‌رنگ‌تر می‌شود.

به گزارش دیدبان؛ بنیان‌گذار جمهوری اسلامی یعنی امام خمینی (ره) معتقد بود که دانشگاه، سرنوشت کشور را رغم می‌زند. به عنوان مثال اگر امروز کشور دچار فساد، تبعیض و بی‌عدالتی شده و اداره کشور با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو است، به دانشگاه بازمی‌گردد. زیرا این دانشگاه و دانشگاهیان هستند که باید راهکار مناسب برای رفع مشکلات و معضلات جامعه ارائه دهند و به عنوان قشری آگاه و تأثیرگذار بر جامعه، از مسئولین مطالبه گری کنند.
 
بسیاری از اساتید دانشگاه ضمن رویکردی غربی، کتب و منابع درسی غیربومی، غیرکاربردی (به‌ویژه در حوزه علوم انسانی) را تدریس می‌کنند. در این شرایط به دانشجویان القا می‌شود که کشور ایران یک کشور جهان‌سومی و عقب‌مانده است و چنانچه بخواهد در حوزه‌های مختلف پیشرفت کند، باید مدل غربی را در حوزه‌های مختلف دنبال کند. به عبارت دیگر علم و پیشرفت در کشورهای غربی خلاصه می‌شود و هر کشوری که دنباله آن علوم و به طور کلی ایدئولوژی برود، پیشرفت خواهد کرد. در صورتی که پیشرفت جوامع ازجمله کشور ایران به میزان تولید علوم بومی و کاربردی کردن آن است و نه کپی کردن علوم غربی غیربومی در حوزه‌های مختلف ازجمله اقتصاد و فرهنگ.
 
فضای دانشگاهی امروز کشور به‌گونه‌ای است که چنانچه در مقالات و پژوهش‌های دانشگاهی از منابع خارجی استفاده شده باشد، علمی است و اگر از منابع علمی و نظریه‌های داخلی استفاده شود، آن مقاله یا پژوهش، علمی نخواهد بود. البته این تفکر غربی گرایانه در بین اساتید و مدرسین دانشگاهی نیز وجود دارد یعنی آن‌ها نیز جهت افزایش رتبه علمی خود باید سالیانه 2 الی 3 مقاله در isi منتشر کنند. این در حالی است که پژوهش‌های بومی و کاربردی در رتبه‌بندی علمی اساتید دانشگاهی بسیار کم‌رنگ است.
 
متأسفانه روحیه و رویکرد «ما نمی‌توانیم» در برخی از مسئولین نظام جایگزین «ما می‌توانیم» شده است که در این شرایط، سعی و تلاش در قشر نخبگانی جامعه یا همان دانشگاهیان ضعیف‌تر می‌شود و به دنبال آن کشور عقب می‌ماند. اگر بعد از چهار دهه انقلاب کشور گریبان ابتدایی‌ترین مشکلات اقتصادی، فرهنگی و آزادی‌های اجتماعی است، به دلیل کوتاهی دانشگاه و کم‌رنگ کردن نقش قشر نخبگانی جامعه در عرصه مدیریت کشور است. بنابراین چنانچه بخواهیم کشور را در مرحله اول از فساد، بی‌عدالتی و تبعیض پاک کرد و در مرحله دوم بر عملکرد مسئولین نظام نظارت شود و آن‌ها نسبت عملکردشان پاسخگو کرد، به گفته امام (ره) باید ابتدا از دانشگاه شروع شود.
 
انتهای پیام//
 
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
آخرین اخبار
  • :: چرا ترامپ در دستیابی به نتیجه عجله می کند؟
  • :: نشستی برای تامین نیازهای فوری نه استراتژیک
  • :: نقطه هدف فشارهای سه‌گانه آمریکا
  • :: پیشنهادی ایرانی برای نجات یهودیان
  • :: ترامپ از اون میراثی نمی برد
  • :: ماجرای "تهدید پیامکی نمایندگان مجلس" چیست؟
  • :: آیا ملحق نشدن به FATF پایان دنیاست؟!
  • :: ماجرای فتنه انگلیسی و تحقیرِ «ساخت آلمان»
  • :: آیا امکان بازگشت «فرزاد جمشیدی» به برنامه‌های مذهبی وجود دارد؟
  • :: نتانیاهو و پیشنهاد کمک آبیِ «آب دزد» به مردم ایران
  • :: ایران در نظام بین الملل: رویارویی با دوگانه‌ی سازش – براندازی
  • :: لزوم تغییر رابطه حقوقی میان صادرکننده و دریافت‌کننده چک
  • :: دستان خالی نتانیاهو از سفر به اروپا
  • :: خلبان جنگی در محیط آشوبناک
  • :: روش‌شناسی اقتصاد مقاومتی در مقایسه با سایر تفکرات اقتصادی
  • :: ایران ضامن امنیت و استقلال کشورهای منطقه
  • :: کاربرد واژه «صلاه» در مفهوم «نماز»
  • :: شیوع بیماری های واگیردار ناشی از قحطی عصر ناصری
  • :: «جنگ؛ تهدید نامعتبر»
  • :: بایکوت خبری رهبری در دنیا
  • :: «دلداده علامه»
  • :: اسرائیل در سراشیبی سقوط
  • :: نتیجه‌ی اعتماد سایر کشورها به آمریکا چه شد؟
  • :: تأثیر جمعیت جوان بر شاخص‌های اقتصاد مقاومتی
  • :: سیاست اروپا در تحمیل یا تحمل برجام
  • :: نسل جوان فلسطین؛ مزیت بخش روز قدس
  • :: پیام پالرمو چیست؟ آیا باید منتظر تصویب FATF باشیم؟
  • :: عملیات روانی جدید صهیونیست‌ها!
  • :: تفوق گفتمانی انقلاب اسلامی بر الگوی توسعه غربی
  • :: خاطراتی کوتاه از استادی بزرگ؛ به یاد مرحوم حجت‌الاسلام احمدی
  • :: درست می‌گویید آقای عراقچی!
  • :: بهره‌وری با نگرش اقتصادی یا فنی و فرهنگی
  • :: یادداشت| تبعات زمان‌ناشناسی طرح یک سؤال
  • :: یادداشت| انقلابی‌گری امام‌خمینی(ره)
  • :: استراتژی تولید با نگاه چابک سازی و بهره وری
  • :: خروج پژو؛ یک تاریخ، دو تکرار و سه درس
  • :: پیوند شعر و حکمت؛ یک یادآوری و چند پرسش
  • :: امیرالمؤمنین چه کسی را حصر کرد؟
  • :: چرا سران عرب روز قدس را نادیده می گیرند؟
  • :: به مقصد بیت المقدّس!
  • :: برجام و آزمون استقلال؛ بررسی گزینه‌های پیش روی اروپا
  • :: روایتی متفاوت از آنچه در دیدار شاعران میگذرد