دیدبان
مراد محمدی

خنثی سازی استراتژی آشوب آمریکا؛ هدف از سفر لاوروف به کره شمالی

خنثی سازی استراتژی آشوب آمریکا؛ هدف از سفر لاوروف به کره شمالی

به گزارش دیدبان،سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه 31 ماه می ( 10خرداد ماه )قرار است به کره شمالی سفر کند.اهمیت این سفر برای هر دو کشور تا حد بسیار بالایی برآورد شده است. لاوروف نزدیک به 9 سال است که به کره شمالی سفر نکرده است. همین عامل سبب شده تا برخی کارشناسان از اهمیت سفر وی در این برهه زمانی سخن بگویند. اگرچه این سفر بعد از سفر همتای کره ای لاوروف از مسکو و دعوت رسمی پیونگ یانگ از وزیر خارجه روسیه برای سفر به این کشور، صورت می گیرد، اما باز هم اهمیت این سفر در قرار گرفتن آن در برهه ای حساس و بحرانی در تاریخ مناسبات کره شمالی قرار دارد.

چه چیزی سبب اهمیت سفر لاوروف به کره شمالی شده است؟

در یکی دو هفته گذشته بازار اخباری که از واشنگتن و پیونگ یانگ در خصوص دیدار بین رهبران دو کشور مخابره می شود بسیار داغ است. بعد از یک دوره چند ماهه از رفت و آمد های وزیر خارجه فعلی آمریکا که پیش از آن ریاست سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را بر عهده داشت به کره شمالی، دونالد ترامپ در اقدامی عجیب و بعد از انهدام یکی از سایت های آزمایش موشکی کره شمالی، اعلام کرد که دیدار دو رهبر لغو شده است. همین موضوع این بیم را به وجود آورد که بازی آمریکا با کره شمالی شروع شده و با توجه به سابقه رفتاری آمریکایی ها در چند دور مذاکرات و توافقاتی که با کره شمالی پیشتر و در دو دهه گذشته ایجاد شده است، این بیم در کره جنوبی به وجود آمد که آمریکا باز هم در حال تداوم شرایط برای بهره برداری از آن و امتیاز گرفتن از چین در مسائل اقتصادی و تحت تنگنا قرار دادن کره جنوبی است. برخی از تحلیل گران کره جنوبی حتی اینگونه بیان کردند که آمریکا از حل و فصل مشکل شبه جزیره کره تعمدا اجتناب می ورزد تا توجیهی برای اهداف بلند مدت خود در شرق آسیا داشته باشد.

ناظران بر آنند که آمریکا از ایجاد هرج و مرج در شبه جزیره بهره برداری می کند تا هم مانع از استقلال سیاسی – اقتصادی کره جنوبی از خود شود و هم هژمونی دائمی خود در منطقه را تثبیت بخشیده و تحکیم کند. حضور ناوگان جنگی آمریکا در شبه جزیره تنها سبب ایجاد تنش در شرق آسیا و به طور خاص در شبه جزیره می شود و این موضوع صرفا منافع آمریکا را در برخواهد داشت.

چین و روسیه؛ ناراضی از شرایط ایجاد شده به وسیله آمریکا

در شرایطی که آمریکایی ها بر سر موضوع کره شمالی تنها در عرض دو ماه اظهارات و برنامه های ضد و نقیض به سطح بین المللی مخابره کرده اند، یک روز از مذاکره رهبران دو کشور سخن گفته اند و روز دیگر از لغو مذاکره و دوباره مسئله دیدار رهبران را مطرح کرده اند، چین و روسیه بزرگترین منتقدان به وضعیت به وجود آمده هستند. چینی ها از اینکه آمریکایی ها مشکلات شبه جزیره و مواضع کره شمالی را تماما به نیات چین و خواسته های چین از کره بر می گردانند، ناراضی هستند.

یکی از آخرین اتهاماتی که آمریکایی ها به چین وارد کرده اند، این بوده که آمریکایی ها تغییر مواضع اخیر برخی از مقامات از جمله معاون وزیر خارجه کره شمالی را به دیدار اخیر رئیس جمهور چین و رهبر کره شمالی مرتبط کرده اند و با بیان اینکه چین مانع از رسیدن دو کشور به راه حل مشترک شده است، به واقع در حال ایجاد نمایشی برای از بین بردن صحنه واقعی منازعه هستند. این در حالی است که هم چینی ها و هم روس ها نیز به این موضوع پی برده اند که هدف اصلی آمریکا در شبه جزیره نه کره شمالی و نه حتی زرادخانه اتمی این کشور، بلکه کنترل چین است.

به همین دلیل اجماعی در چین و روسیه برای کنترل فضایی که آمریکایی ها در نظر دارند به وجود بیاورند، ایجاد شده است تا مسیر دیپلماتیک نسبت به کره شمالی را باز نگه دارند، به گونه ای که آمریکایی ها به راحتی نتوانند کره شمالی را متهم به از بین بردن قاعده بازی کنند.

به همین دلیل دیدارهای دیپلماتیکی توسط هیات هایی از چین به پیونگ یانگ صورت گرفته و رئیس جمهور چین با رهبر کره شمالی دیدار کرده است. از آن سو در روسیه نیز اراده ای برای ایجاد ارتباط دیپلماتیک در سطح وزیر خارجه صورت گرفته که نشان می دهد دو کشور از اینکه آمریکا در حال ایجاد مشکل برای کره شمالی و امنیتی سازی از این کشور برای بهره برداری در پرونده های اقتصادی علیه چین است، مطلع هستند. به همین دلیل است که سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در سخنرانی خود در اجلاس «پریماکوف ریدینگز» با اشاره به دیدار احتمالی سران دو کشور آمریکا و کره شمالی تأکید کرد «ما امیدواریم که دیدار کره شمالی و آمریکا به اولتیماتوم ختم نشود. اولتیماتوم و فشار نظامی در رابطه با شرایط کره شمالی و سوریه غیرقابل قبول است... آمریکا نمی‌تواند از طریق اولتیماتوم در رابطه با اوکراین و سوریه با روسیه وارد همکاری شود.»

همچنین رسانه ها از طراحی برنامه ای در حد دیدار بین پوتین و کیم جونگ اون سخن گفته اند که این موضوع نیز نشان دهنده این است که چین و روسیه به دنبال خنثی سازی وضعیت تهدید از کره شمالی برای ایجاد تقابل با چین هستند.

هم نوا با کره شمالی، چین و روسیه نیز به این فهم مشترک رسیده اند که مسئله شبه جزیره، نه تنش بین کره جنوبی و کره شمالی و نه حتی مسئله بین آمریکا و کره شمالی، بلکه موضوعی فراتر و در سطح کلان بین المللی است. مسئله آمریکا در برهه کنونی این است که مانع از ظهور بیشتر قدرت چین در شرق آسیا شود.

مسئله اساسی شبه جزیره به واقع خود آمریکا است. یکی از مهمترین برهه ها در طول تاریخ منازعه در شبه جزیره در ماه های فصل پائیز سال گذشته روی داد، جایی که آمریکایی ها با بالا بردن سطح تنش در شبه جزیره، آستانه ای از جنگ اتمی را به وجود آوردندو کار را تا جایی به وخامت بردند که خطر جنگ در گوام را به سطح بین المللی آن رساندند.

با مشاهده این ماجرا ، هم برای جامعه بین المللی و هم چین و روسیه به عنوان دو متحد کره شمالی این امر محرز شد که آمریکا به دنبال ایجاد تنش زدایی در شبه جزیره نیست. به همین دلیل هر دو کشور به صورت عملی وارد میدان سیاسی و دیپلماتیک کره شمالی شدند تا تاثیر اقدامات مخرب آمریکا را به حداقل برسانند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن