دیدبان
دیدبان بررسی کرد؛

نقش دانشگاه در ناکارآمدی نظام

نقش دانشگاه در ناکارآمدی نظام
به گزارش دیدبان؛ «در دانشگاه نقشه آن است که جوانان را از فرهنگ و ادب و ارزش‌های خودی منحرف کنند و به‌سوی شرق یا غرب بکشانند و دولتمردان را از بین اینان انتخاب و بر سرنوشت کشورها حکومت دهند؛  تا به دست آن‌ها هرچه می‌خواهند انجام دهند». این جملات بخشی از وصیت‌نامه امام خمینی (ره) بنیان‌گذار انقلاب اسلامی است که امروز نیز با گذشت حدود چهار دهه از انقلاب یکی از دغدغه‌ها و خطرات ارتجاع از انقلاب محسوب می‌شود. البته اصلاح دانشگاه با روش دستوری و غیرعلمی امکان‌پذیر نخواهد بود و باید از درون دانشگاه و توسط اساتید دانشگاهی و قشر نخبگانی جامعه صورت گیرد.
 
این جملات بنیان‌گذار جمهوری اسلامی این تذکر را به ما می‌دهد که چنانچه امروز در حوزه مدیریت کشور دچار مشکلاتی هستیم باید به جهت‌گیری دانشگاه بازگردیم و رویکرد دانشگاه بازنگری شود.
 
 اگر امروز کشورمان دچار مدیران و مسئولانی نالایق، منفعت‌طلب، عافیت‌طلب، رانت‌خوار و فاسد است، باید به رویکرد مسئولان و جهت‌گیری دانشگاه‌ها در سال‌های گذشته بازگشت زیرا به‌عنوان مثال فرهنگ غرب نگری و اشرافی گری که امروز گریبان بسیاری از مسئولان نظام را گرفته است، یک‌شبه به وجود نیامده است. بنابراین این رویکرد و روحیه از درون دانشگاه‌ها و توسط مجموع عوامل به قشر نخبگانی و به دنبال آن به حوزه مدیریت کشور، تزریق شده است و امروز کشور را با مجموع مدیران ناکارآمد مواجه کرده است.
 
تضعیف و انحراف اندیشه و تفکر انقلابی موجب شده است تا امروز در دانشگاه‌های کشور، کانون‌های تولید علم به نوعی بیمار شوند. متأسفانه امروز دانشگاه‌ها و قشر نخبگانی کشور به جای اینکه توانایی نظریه‌پردازی و مکتب سازی داشته باشند، همواره حول مکاتب و علوم غربی به فعالیت علمی خود ادامه می‌دهند که ادامه این روند عملاً به غربی گرایی دامن می‌زند.
 
چنانچه امروز کشورمان دچار مشکلات فراوانی در حوزه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، نظامی و امنیتی است، باید نوع جهت‌گیری دانشگاه و حوزه در دهه‌های گذشته مورد بررسی و واکاوی قرار گیرد زیرا مسئولین امروز فارغ‌التحصیلان دانشگاه و حوزه آن دوره هستند و اگر امروز حوزه مدیریت کشور قربانی برخی از مسئولان نالایق و ناکارآمد است، نتیجه تضعیف و انحراف اندیشه و تفکر انقلابی در دانشگاه و حوزه آن دوره است. البته با اصلاح دانشگاه و حوزه امید است تا نسل‌های آینده شاهد دانشجویان انقلابی و به دنبال آن مدیرانی انقلابی و جهادی باشد.
 
انتهای پیام//
 

مرتبط‌ها

راه کاهش ظلم در خانواده افزایش حرمت پدر است

خروجی قرمز حمل سلاح آسان در ایران

خادمیاران رضوی: طلیعه‌ای نو از «آفتاب» فرهنگ شیعی

تحلیلهای رنگین برای عمامه خونین

سبکِ زندگی پرونده‌ساز!

تعداد بالای پرونده در قوه؛ آسیب اجتماعی یا اشکلات ساختاری؟