دیدبان

آخرین صف‌بندی فراکسیون‌های پارلمان برای ریاست دور جدید مجلس

آخرین صف‌بندی فراکسیون‌های پارلمان برای ریاست دور جدید مجلس

به گزارش دیدبان، انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در سال سوم دوره دهم، روز چهارشنبه نهم خرداد در صحن پارلمان برگزار می‌شود. تَب رقابت بین فراکسیون‌های امید(اصلاح‌طلبان)، مستقلان ولایی(حامیان دولت) و نمایندگان ولایی طی روزها و هفته‌های اخیر برای تصدی کُرسی‌های هیئت‌رئیسه و به‌ خصوص صندلی ریاست مجلس برای یک سال آینده بالا گرفته است.

طبق آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، نمایندگان در جریان برگزاری انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس قرار است یک رئیس، دو نواب، شش ‌دبیر و سه ناظر را در صحن پارلمان انتخاب کنند.
** فراکسیون نمایندگان ولایی

فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی طی روزهای اخیر نشست‌های متعددی برای انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس برگزار کرده اما هنوز درباره گزینه‌ و گزینه‌هایی برای ریاست مجلس به جمع‌بندی نرسیده است. آنچه اعضای فراکسیون درباره آن به جمع‌بندی نهایی رسیده‌اند، این است که قرار شده این فراکسیون لیست مستقلی برای انتخابات هیئت‌رئیسه در همه سِمَت‌ها ارائه دهد، اما نشست‌های اعضای آن  تا پیش از برگزاری انتخابات هیئت‌رئیسه ادامه دارد.
فراکسیون مستقلان ولایی(حامیان دولت)

خبرها از درون فراکسیون مستقلان ولایی حکایت از آن دارد که علی لاریجانی رئیس فعلی مجلس شورای اسلامی، کاندیدای قطعی این فراکسیون برای ریاست مجلس است تا جایی که اعضای فراکسیون مستقلان ولایی، وی(لاریجانی) را خط قرمز خود می‌دانند و  شرط‌شان برای ائتلاف با فراکسیون‌های امید و نمایندگان ولایی برای ارائه لیست مشترک در انتخابات هیئت‌رئیسه پارلمان همین مسئله است که کاندیدای دو فراکسیون دیگر(نمایندگان ولایی و امید) برای ریاست مجلس علی لاریجانی باشد.

آنطور که یک  از اعضای فراکسیون مستقلان ولایی گفته کاندیدای فراکسیون متبوعش برای نواب رئیس مجلس در سال سوم دوره دهم پارلمان، علی مطهری و مسعود پزشکیان است و این ترکیب تغییر نمی‌کند.
فراکسیون امید(اصلاح‌طلبان)

شواهد موجود از نشست‌های روزهای اخیر فراکسیون امید مجلس نشان می‌دهد که اکثریت اعضای این فراکسیون تمایل زیادی به کاندیداتوری محمدرضا عارف برای ریاست مجلس و رقابت با علی لاریجانی دارند، اما این مسئله برخلاف نظر، اصلاح‌طلبان بیرون پارلمان است. اصلاح‌طلبان خارج‌ از پارلمان سعی می‌کنند، عارف را از کاندیداتوری برای انتخابات ریاست مجلس و رقابت با لاریجانی باز دارند.

طبق گفته اعضای فراکسیون امید، محمدرضا عارف برای کاندیداتوری در ریاست مجلس و رقابت با علی لاریجانی تصمیم نگرفته و مردد است.

با این حال، باید دید تردید عارف برای نامزدی در انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس و رقابت با علی لاریجانی برای تکیه زدن بر کُرسی ریاست پارلمان طی روزهای آینده همچنان ادامه دارد یا اینکه وی برای کسب این جایگاه با رئیس فعلی مجلس وارد رقابت جدی می‌شود.
منبع: تسنیم

 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن