دیدبان
دیدبان بررسی کرد؛

استبداد دانشگاهی بزرگ‌ترین مانع توسعه کشور

استبداد دانشگاهی بزرگ‌ترین مانع توسعه کشور
به گزارش دیدبان؛ اگر جامعه به سمت اسلامی شدن یا غربی شدن حرکت کند، اصلی‌ترین عامل آن دانشگاه است. لازم به تأکید نیست که نخبگان در هر جامعه‌ای سرنوشت آن جامعه را تعیین می‌کنند در همین جهت امام خمینی (ره) بنیان‌گذار انقلاب اسلامی فرموده‌اند که «باید دانشگاه اصلاح شود تا کشور اصلاح شود». این فرمایش رهبر کبیر انقلاب نشان از اهمیت و نقش سرنوشت‌ساز دانشگاه و دانشجویان در جوامع ازجمله کشور ایران است ولی متأسفانه امروز اکثر دانشگاه‌های کشور به‌جای تولید علوم انسانی اسلامی، علوم انسانی غربی را تدریس می‌کنند.
 
علوم انسانی ازجمله رشته‌های دانشگاهی است که امروز با کتب و مقالات غربی در دانشگاه‌های کشورمان تدریس می‌شود درصورتی‌که همه ما می‌دانید که علوم انسانی باید اولاً بومی باشد و دوما با فرهنگ مردم متناسب باشد زیرا توسعه و پیشرفت هر جامعه با توجه به هدف‌گذاری‌های فرهنگی و اقتصادی آن جامعه صورت می‌گیرد و این همان چیزی است که بومی و اسلامی سازی کتب و علوم دانشگاهی را لازم و ضروری می‌کند زیرا بسیاری از مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را نمی‌توان با نسخه‌برداری از علوم غربی رفع کرد بنابراین نخبگان علمی کشور باید در زمینه‌های که کشور دچار مشکل است، به تولید علم بومی و کاربردی روی بیاورند.
 
متأسفانه امروزه دانشگاه‌های کشور دچار غرب‌زدگی شده‌اند زیرا در خلأ علوم انسانی اسلامی، به سمت نظریه‌ها غربی در حوزه‌های مختلف از قبیل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حرکت کرده‌اند و به جای اینکه این نظریه‌ها را به نقد و چالش علمی بکشند، آن‌ها را بدون هیچ دغدغه‌ای می‌پذیرند. به عبارت دیگر کشورهای غربی در حوزه‌های مختلف تولید علم می‌کنند و کشورهای جهان‌سومی ازجمله ایران، این نظریه‌ها و تحقیقات علمی که در بسیاری از موارد مناقشه‌انگیز است، می‌پذیرند و در اداره جامعه از آن‌ها استفاده می‌کنند در صورتی که نسخه‌برداری از علوم غیربومی تاکنون نتوانسته است کشورهای جهان‌سومی را به سمت توسعه و پیشرفت حرکت دهد.
 
امروز استبداد در دانشگاه‌های کشور به‌شدت احساس می‌شود. تا زمانی که اساتید دانشگاهی و نخبگان کشور به سمت تولید علم بومی نروند و آن‌ها در دانشگاه‌های کشور تدریس و دانشجویان را به سمت تولید علم بومی و اسلامی سوق ندهند، کشورمان نمی‌تواند در سه بعد اساسی فرهنگ، اقتصاد و نظامی به آرمان‌ها و اهداف خود برساند.
 
انتهای پیام//
 

مرتبط‌ها

راه کاهش ظلم در خانواده افزایش حرمت پدر است

خروجی قرمز حمل سلاح آسان در ایران

خادمیاران رضوی: طلیعه‌ای نو از «آفتاب» فرهنگ شیعی

تحلیلهای رنگین برای عمامه خونین

سبکِ زندگی پرونده‌ساز!

تعداد بالای پرونده در قوه؛ آسیب اجتماعی یا اشکلات ساختاری؟