دیدبان
دیدبان بررسی کرد؛

عملکرد دولت روحانی جاده‌صاف‌کن برجام موشکی و منطقه‌ای

عملکرد دولت روحانی جاده‌صاف‌کن برجام موشکی و منطقه‌ای
به گزارش دیدبان؛ موضوع تحریم‌ها سالیان سال است که گریبان اقتصاد کشورمان را گرفته است. تحریم وسیله‌ای در دستان آمریکا و هم‌پیمانانش است تا به کمک آن به اهداف خود برسند. به عبارت دیگر غربی‌ها و در رأس آن آمریکایی‌ها با تحریم و تهدید کشورهایی که در خلاف جهت سیاست‌های آمریکا حرکت می‌کنند را مجبور به احترام گذاشتن به قواعد و قوانین حکمرانی آمریکا بر جهان می‌کنند.
 
در سالیان گذشته به‌ویژه دولت نهم و دهم عنوان شد که تحریم‌ها بر اقتصاد کشورمان بی‌اثر است ولی با روی کار آمدن دولت حسن روحانی، سخنان مسئولین عالی‌رتبه کشور به یک‌باره تغییر کرد و این‌گونه به مردم القا شد که نه‌تنها تحریم‌ها بر اقتصاد بی‌اثر نیست بلکه منشأ بسیاری از مشکلات و معضلات کشور به تحریم‌ها بازمی‌گردد و به دنبال آن برجام به عنوان نسخه نجات‌بخش اقتصاد کشور عنوان شد.
 
حسن روحانی با شعار انتخاباتی سال 92 مبنی بر «سانتریفیوژ بچرخد اما چرخ زندگی مردم هم بچرخد» توانست موجی در جامعه ایجاد کند که مردم موافق مذاکره و توافق هسته‌ای شوند. بعد از گذشت حدود دو سال مذاکره دولتمردان روحانی با 5+1 و رسیدن به توافق هسته‌ای موسوم به برجام، مردم و مسئولین انتظار داشتند تا تحریم‌ها لغو شود اما نه‌تنها سه سال پایبندی ایران به برجام نتوانست غربی‌ها و در رأس آن‌ها آمریکایی‌ها را ترغیب به لغو تحریم‌ها کند بلکه در پسابرجام اعضای 5+1 همواره مسائلی جهت فرار تعهدات خود مطرح کردند و درنهایت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور جدید آمریکا با خروج یک‌طرفه از برجام، این توافق را یک توافق احمقانه و بد برای ایالت متحده آمریکا دانست و دستور بازگشت تحریم‌ها علیه کشورمان را صادر کرد.
 
حال بعد از گذشت حدود پنج سال از درگیر کردن مملکت به توافق هسته‌ای و تحریم‌ها، برجام به بن‌بست رسیده است. البته دولت روحانی تلاش می‌کند تا برجام به هر قیمتی ادامه یابد که در این میان، برجام اروپایی مطرح است. البته بسیاری از کارشناسان معتقدند که اروپا، اولاً تمایل و دوما توانایی مقابله سیاسی و اقتصادی با آمریکا را ندارد بنابراین برجام اروپایی یک سناریویی جدید در جهت وقت‌کشی و باهدف افزایش تأثیرات بازگشت تحریم‌ها علیه اقتصاد کشورمان است.
 
اکنون که برجام آمریکایی و برجام اروپایی نتوانسته است تحریم‌ها را لغو کند، متأثر از آن سخنان دولتمردان کشورمان نیز  تغییر کرده است و تلاش می‌کنند تا به مردم القا کنند که اولاً مذاکره و توافق هسته‌ای برای لغو تحریم‌ها نبوده بلکه باهدف دور کردن سایه جنگ از سر ملت و کشور بوده است و دوم اینکه توافقی جدید با آمریکا اجتناب‌ناپذیر است و دیر یا زود باید با آمریکایی‌ها وارد مذاکره شد.
 
انتهای پیام//
 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن