دیدبان
دیدبان بررسی کرد؛

برجام ابزاری برای تغییر حکومت ایران

برجام ابزاری برای تغییر حکومت ایران
به گزارش دیدبان؛ رودی جولیانی، مشاور رئیس‌جمهور آمریکا که چندی قبل اقدام به پرتاب نمادین آب دهان روی توافق هسته‌ای و پاره کردن برجام کرد، در جدیدترین اظهارات خود گفته است «ترامپ به دنبال سیاست براندازی در ایران است و شکی نیست که در یک نقطه‌، ما باید این تغییر را ایجاد کنیم». البته سیاست‌های براندازی از سوی آمریکا مسئله جدیدی نیست زیرا در طی چهار دهه گذشته سردمداران آمریکا همواره علیه جمهوری اسلامی و ملت ایران حرکت کرده‌اند اما با وجود سابقه شکست سیاست‌های رؤسای جمهور قبلی آمریکا نسبت به ایران، اینکه ترامپ به طور مستقیم به دنبال تغییر حکومت کشورمان است، سناریویی است که نمی‌توان آن را بدون ربط به توافق هسته‌ای و نظام تحریم‌ها تحلیل کرد.
 
به‌زعم بسیاری از کارشناسان رؤسای جمهور قبلی آمریکا نیز سیاست براندازی را دنبال کرده‌اند، منتها شیوه و تاکتیک هر یک متفاوت بوده است. البته ابزار اجرا کردن این سیاست در دولت‌های مختلف آمریکا نیز متفاوت بوده است که اکنون به نظر می‌رسد دونالد ترامپ با ابزار تحریم‌ها از یک‌سو و تحمیل برجام موشکی و منطقه‌ای از سوی دیگر، سناریوی براندازی دولت کشورمان را دنبال می‌کند.
 
سؤالی که ممکن است پیش آید اینکه چرا دولت ترامپ به دنبال براندازی است و چرا این سیاست را به‌صراحت اعلام می‌کند؟ در جواب این سؤال باید گفت که بعد از شکست سیاست‌های صهیونیستی و سعودی در حمایت از تروریست‌های منطقه‌ای (داعش)، آمریکا می‌داند که باوجود ایران نمی‌تواند سیاست‌های خود را در منطقه پیاده‌سازی کند.
 
 امروز عراق، سوریه، لبنان و یمن تحت تأثیر سیاست‌های ایران قرار دارد. همچنین گفته می‌شود عمق استراتژیک ایران در این کشورها است. بنابراین تا زمانی که سیاست‌های نظام کشورمان در منطقه کنترل و محدود نشود، آمریکا، اسرائیل و عربستان نمی‌توانند سیاست‌های خود در حوزه‌های امنیتی، سیاسی و اقتصادی در منطقه به‌طور کامل اجرایی کنند.
 
آمریکا و هم‌پیمانانش می‌دانند که کشورمان در مسئله اقتصادی با مشکلات فراوانی دسته پنجه نرم می‌کند و باوجود سابقه مذاکرات 12 ساله هسته‌ای و اجرای 3 ساله برجام چنانچه در مسائل اقتصادی کشورمان را تحت‌فشار قرار دهند می‌توانند موجب افزایش قیمت‌ها در داخل ایران شوند و به دنبال آن با دامن زدن به اعتراضات عمومی، مسئولین کشور را مجدداً به میز مذاکره بکشانند و برجام موشکی و منطقه‌ای را تحمیل کنند و پس از تضعیف سیستم دفاعی و محدود کردن فعالیت‌های منطقه‌ای، کشورمان را به سمت تجزیه و درنهایت تغییر حکومت سوق دهند.
 
 سناریوی براندازی در ایران با جنگ مستقیم امکان‌پذیر نخواهد بود. بنابراین باید از درون کشورمان و توسط مسئولین و مردم زمینه‌های تغییر حکومت محیا شود تا سیاست براندازی آمریکا توانایی پیاده شدن داشته باشد که می‌توان گفت اکنون بازگشت تحریم‌های فلج‌کننده به دنبال آن تحمیل برجام موشکی و منطقه‌ای از یکسو و دامن زدن به اعتراضات عمومی تحت تأثیر بحران اقتصادی و سیاسی و درنهایت تجزیه ایران از سوی دولت ترامپ به‌شدت و قوت دنبال می‌شود که در فاز اول می‌توان به خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها اشاره کرد.
 
انتهای پیام//
 
محمد حسن فرهمند
 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن