دیدبان
دیدبان بررسی کرد؛

حرکت برجامی دولت روحانی خلاف منافع ملی

حرکت برجامی دولت روحانی خلاف منافع ملی
به گزارش دیدبان؛ با توجه به خروج رسمی آمریکا از برجام، گزینه‌های متعددی برای دولت یا به عبارت بهتر نظام جمهوری اسلامی ایران وجود دارد که بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران داخلی به آن اشاره کرده‌اند؛ اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد اینکه اصولاً اعتبار و دام هر معاهده بین‌المللی به میزان اجرای تعهدات آن بازمی‌گردد به این معنا که هر میزان که تعهدات باقوت اجرا شود می‌تواند به ادامه آن خوش‌بین بود و چنانچه بدعهدی و نقض صورت گیرد، آن معاهده تضعیف و شکننده و درنهایت از بین خواهد رفت.
 
امروز مسئولین کشورمان با برجامی روبه‌رو هستند که اصلی‌ترین مهره آن یعنی آمریکا بدون هیچ دلیل فنی و حقوقی به صورت یک‌طرفه آن را لغو و از آن خارج شده و تحریم‌ها ثانویه علیه کشورمان را بازگردانده است. در این شرایط نمی‌توان گفت که برجام همان برجام ماه‌ها و سال‌های گذشته است.
 
چنانچه دولت حسن روحانی به دنبال توافق هسته‌ای با پنج کشور دیگر است نمی‌تواند آن را به نام «ادامه برجام»، «برجام اروپایی» یا «برجام بدون آمریکا» معرفی کند. زیرا فارغ از موضوع خروج یکی از اعضای 5+1 از یک توافق بین‌المللی، چهارچوب توافق هسته‌ای ایران با این کشورها به طور اساسی و پایه‌ای تغییر کرده است و چنانچه مسئولین کشورمان بدون در نظر گرفتن تغییر شرایط و فضای بین‌المللی به دنبال ادامه برجام با اتحادیه اروپا باشند به این معناست که ایران حاضر است با وجود بازگشت تحریم‌ها ثانویه آمریکا، به تعهدات خود پایبند باشد و به دنبال آن برخی از شروط آمریکا مبنی بر ادامه اجرای تعهدات برجام در هر شرایطی را به صورت ناخودآگاه بپذیرد. به عبارت دیگر کشورمان از یک‌سو متحمل خسارات بازگشت تحریم‌ها شده است و از سوی دیگر به تعهدات خودش در برجام پایبند است.
 
از سویی دیگر بسیاری از مسئولین دولتی در شرایطی که رئیس‌جمهور و وزیر خارجه آمریکا با ژست طلبکارانه از برجام خارج شدند و برای کشورمان خط‌ونشان کشیدند، اعلام کرده‌اند که ایران به برجام پایبند خواهند ماند. این موضع گری دولتمردان روحانی به‌نوعی سیگنال ضعف به آمریکا و اروپا است. البته همه ما می‌دانیم که دستان ایران در واکنش به نقض یا خروج هر یک از کشورهای 5+1 از برجام خالی است و کشورمان توانایی واکنش عملی در این موضوع را ندارد زیرا مسئولین کشورمان با اجرای همه تعهدات زودتر از موعد بدون توجه به عواقب آن، عملاً برگ برنده ایران را در برجام سوزاندند.
 
 اما اکنون که آمریکا با اتهامات علیه مسئولین کشورمان مبنی نقض حقوق بشر، حمایت از تروریسم، جنگ‌افروزی در منطقه و تلاش برای دستیابی به بمب هسته‌ای، توپ را به زمین ما انداخته است و در مقابل اتحادیه اروپا نیز با مطرح کردن مسائل موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای هم‌زمان با همراهی با سیاست‌های خصمانه آمریکا به دنبال محدودیت برای کشورمان است، چرا باید حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان و تیم مذاکره‌کننده اعلام کنند که به برجام متعهد خواهند ماند؟ آیا این موضع‌گیری در جهت منافع ملی و حفظ عزت کشور است؟ و یا اهداف دیگری در اولویت دولت به‌اصطلاح تدبیر و امید قرار دارد؟
 
انتهای پیام//
 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن